Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Rage 2

Vi har spillet timevis af Rage 2

Andreas tog til London for at gøre ødemarken endnu mere usikker end den var i forvejen i Rage 2.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Spilmarkedet er efterhånden blevet mangfoldigt siden SpaceWar ramte computerfladen på MIT i 1960'erne. Nogle spil vil gerne fortælle fantastiske historier og udfordre hele idéen om et spil som værende mere end "bare" et spil. Andre er tilfredse med at være store sjove sandkasser eller hyggelige små simple spil og bare være 1 ting: Forbandet sjove! Efter at have haft en hyggelig dialog med drengene fra id software hos Bethesda Studios i London blev det gjort absolut klart, at Rage 2 sigter efter sidstnævnte kategori. Som et nyfødt barn fra vores svenske naboer fra Avalanche Studios aka Just Cause-udvikleren, og selveste opfinderne af det første moderne fps, er det begge studiers mål at fjerne den lidt sure smag fra det første Rage og vise seriens potentiale. Da jeg ankom sammen med de andre nordiske journalister i London stillede vi alle sammen hinanden spørgsmålet "Så har i spillet Rage 2", hvorefter det mest hyppige svar var "Jeg prøvede det kort pga. Xbox Game Pass". Trods skepticismen - og måske netop på grund af den - var vi ivrige efter at prøve efterfølgeren til den 9-år gamle "brun farvepalette"-simulator. Er du dog fan originalen skal du lede længere efter ligheder

Rage 2 er nemlig alt andet end mørkt, trist og forladt. Det er i stedet en kæmpe farvefyldt verden, fyldt med frodige områder, detaljerede sletter og små bofællesskaber. Ja, Rage 2 slår det tidligt fast, at vi ikke skal regne med at tingene vil være i nærheden af det samme. Den post-apokalyptiske følelse er stadig til stede, men den er ikke gold og fuld af håbløshed. Udviklerne har gjort alt i deres magt for at gøre den store verden mere attraktiv for spilleren - og det virker. I løbet af mine 2-timer i selskab med spillet, brugte jeg det mest af tiden på bare at udforske så meget som muligt. Det er specielt når spilleren bare kører rundt og oplever, at du kan mærke indflydelsen fra Avalanche, og specielt Just Cause. Alt fra grafikmotoren til styringen af diverse fartøjer er nærmest identisk med Ricos revolutionære eskapader fra Avalanche's serie. At komme fra A-til-B er super effektivt og hovedpersonen kan stjæle alle sine fjenders fartøjer, hvilket gælder alt fra motorcykler, Mad Max-agtige biler og svævende maskiner. Rage 2 lider desværre af et typisk Avalanche syndrom: Evnen til ikke at holde en stabil performance. Alt er en smule for grynet med underlige teksturer på buske, mennesker og jordoverfladen. Draw distance er også højst middelmådig og hindrer selve indlevelsen når verdenen bliver udforsket. Selvom Rage 2 har nogle tekniske problemer skinner verdenen i sin helhed og en enkelt by har mere liv og interesse end hele Just Cause 4 tilsammen. Rage 2 er med andre ord rigtig sjovt, men det er en skam, at Avalanche stadigvæk ikke kan levere 100 procent.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce
Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

Det radikale skift fra de dystre brune landskaber til en mere farverig legeplads skyldes ifølge Tim Milits fra id software, at spillet er "a departure from id softwares experience with the original and Avalanches work on their Mad Max game".

Et problem, der ofte opstår når en efterfølger skal produceres til et gammelt spil, er om nye spillere kan samle det op og følge med i løjerne. Udviklerne har tydeligvis også haft dette i mente, da det nye foregår årtier senere med en ny protagonist. Der vil være godbidder og referencer til gamle spillere, men ellers vil oplevelsen være relativt ny.
Demoen vi spillede i London havde nogle enkelte historiemissioner til rådighed, som jeg, imellem alt min udforskning af verdenen, hurtigt ville prøve. Missionerne varierede fra at beskytte en borgmester, eliminere en række fjender og deltage i en række brutale kampe i verdenens coliseum. Dialogen imellem karaktererne er ikke ligefrem William Shakespeare og fortællingen forglemmelig, men i det store hele havde jeg en væsentlig mere sjov oplevelse end Red Dead Redemption 2 eller The Last of Us. Rage 2 er dejlig identitetsbevidst og ikke i tvivl om sine egne begrænsninger og styrker. Spillet omfavner sine skøre elementer, b-films humor og vanvittige personligheder. Leder du efter en sjov oplevelse efter en travl arbejdsdag er en god dosis Rage 2 let at anbefale. Tim Milits fra id software bekræftede, at dette også var deres intention:

"If people come away just having had a lot of fun with the game, then we have accomplished our goal" Fortalte Milits mig. "We wanted to mix the best first-person shooter elements of our games with the open-world brilliance of Avalanche. The game never takes itself too seriously and the main character will often make suddle quirky remarks about the world."

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

Hvis du har stiftet bekendtskab med det fremragende Doom-reboot fra 2016, vil Rage 2 være lige i din boldgade. Det er et meget voldeligt spil med nok eksploderende lemmer og bombastiske våben til at selv hovedpersonen i Soldier of Fortune II siger "stop nu!". Næsten alle våben har 2 funktioner, der enten kan være ekstreme som det at transformere en shotgun til en laser eller de klassiske som et maskingevær, der kan være automatisk eller semi-automatisk. De stærkeste våben dissekrerer med lethed dine fjender og diverse melee-angreb kan sprænge dem i luften. Rage 2 er uden tvivl brutalt, men der er en alligevel noget smukt når alle spillets diverse elementer spiller sammen i en højere enhed. Hovedpersonen har også en række forskellige færdigheder, som kan læres som spillet skrider frem. De varierer fra interdimensionelle granater til stærke slag med din robotarm. Har man spillet Destiny eller Crysis vil man ikke opleve noget synderligt nyt på denne front, selvom det kan være sjovt at eksperimentere med de færdighederne. Sammenlignet med styringen af køretøjer og komme fra a-til-b i den store verden, føles selve skydemekanikkerne som de mest raffinerede og er det sjovest jeg prøvede i min tid med spillet. Er du fan af Doom vil du finde meget at elske, selvom selve grafikken ikke er ligeså god.

Siden spillet er open-world og lavet i samarbejde med Avalanche måtte jeg selvfølgelig afklare om det var større eller mindre end Just Cause-spillene. "It's not as big as the Just Cause games, but there is still plenty of stuff to explore and secrets to discover. An important thing for Bethesda fans is of course also the lore of the game, so if you are into that sort of thing, there will be plenty of stuff to read and such" svarede Milits.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2

Rage 2 var en af de underligste, men også velkomne overraskelser ved sidste års E3. Ingen havde set det komme - udover Wallmart Canada selvfølgelig - men spillet formåede at skabe en mystisk hype omkring sig. Det er efterfølgeren vi aldrig bad om, og alligevel en af de mest nødvendige til dato. Verdenen er interessant, skydemekanikkerne af klassisk id software-kaliber og spillets issues kan alle sammen fikses inden spillet rammer butikkerne i Maj. Kort sagt, Rage 2 har alt potentialet til at blive en vanvittig sjov oplevelse, der hylder mediet som det ultimative sted for at få en sjov oplevelse uden at skulle tænke for meget. Vi mener Rage fortjener endnu en chance.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce