Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Cyberpunk 2077

Vi blev blæst bagover af Cyberpunk 2077-demoen under E3

Vi havde æren at være vidne til endnu en 50 minutter lang demonstration af næste års måske største spil.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

E3 2019 er officielt overstået, og vi har set masser af spil i løbet af den sidste uges tid, og har bevæget os fra den ene demo til den anden demo på tværs af det tætbefolkede messegulv. Ét af de spil vi har set, og som meget vel kunne være messens største for andet år i træk er naturligvis det meget ventede Cyberpunk 2077, som er under intens udvikling af CD Projekt RED, der må siges at være på kometkurs efter lanceringen af The Witcher 3: Wild Hunt, som vi nu ved har solgt over 20 millioner eksemplarer. Keanu Reeves indtog som bekendt Microsoft-scenen for endelig at give os en udgivelsesdato, men efterfølgende fik vi så muligheden for at se hele 50 minutters uredigeret gameplay fra spillet bag lukkede døre, og vi er nu parate til at fortælle jer alt om vores oplevelse her.

Selve begivenheden lignede den der blev fremvist bag lukkede døre sidste år, hvoraf det gameplay vi så dengang så blev offentliggjort under Gamescom-messen i august. Vi blev ledt ind i en Cyberpunk-inspireret bar eller lounge om man vil, hvoraf der inde bag ved ventede en CD Projekt RED-ansat med en controller i hånden, der var parat til at vise os denne betragtelige demonstration af det kommende spil. Dog blev vi i loungen lidt først for at snakke med selveste Mike Pondsmith, skaberen det originale rollespil, Cyberpunk 2020, som har været den primære inspirationskilde bag CD Projekt RED's spil, Vi fandt blandt andet ud af at Pondsmith fortsat arbejder på Cyberpunk Red, et nyt spil der skal danne bro imellem 2020 og 2077. Ikke bare det, han vil fortsætte med at arbejde på serien efterfølgende, så hvis du ikke kan få stillet din Cyberpunk-sult af 2077, så ved du at der er mere på vej fra det univers.

Cyberpunk 2077

Men lad os bevæge os væk fra det traditionelle "pen and paper"-rollespil der inspirerede CD Projekt RED til at kaste sig over deres ambitiøse spil, til at snakke om selve det spil vi fik fremvist i dette mørke rum bag loungen på det travle messegulv. Ved sidste års præsentation fik vi muligheden for at se de mange kosmetiske tilpasningsmuligheder man får lov til at lege med når man skal skabe sin udgave af hovedkarakteren V, vi traf desuden svære beslutninger, overværede et utroligt flydende kampsystem med en Mantis Blade og modtog et nyt visuelt implantat af vennen Victor. Det var tilpasning der var i højsædet sidste år, og ligeledes i år startede vi med at lære mere om hvordan du kan gøre V til lige præcis den person du ønsker.

Når man skal lave sin karakter, så er der adskillige menuer med separate dele af oplevelsen der kan tilpasses i Cyberpunk 2077, hvoraf bare én er karakterens kernepersonlighed, som i øvrigt er opdelt i flere "Life Path"-muligheder. Vi så tre, nemlig Nomad, Street Kid og Corporate. Disse tre baghistorier påvirker ikke bare hvem du er, men også selve mekanikkerne og mulighederne, men mere om det senere.

Den tredje af disse undermenuer er "Attributes", hvor du kan se og bygge videre på din karakters kernestatistikker, altså værdierne der afgør hvor effektiv du er til at udføre forskellige opgaver. Disse bestemmer hvilke styrker du har både i og udenfor kamp, og umiddelbart ser ambitionsniveauet her ud til at være ret højt. Kombinationen af din karakterklasse og dine Attributes vil bestemme den måde du skal spille på, og der er masser af muligheder for yderligere at tilpasse via Skill Trees, Perks, våben, hacking, og meget, meget mere. Mange af disse muligheder var at finde i årets demonstration.

Cyberpunk 2077

Lad os dog først lige vende tilbage til de førnævnte Attributes, for nogle af disse er uden tvivl inspireret af pen and paper-udgaven af spillet, for det er ligesom at kaste en terning i nogle scenarier, såsom når man indgår i dialog med andre karakterer. I selve demoen var vi vidne til en situation hvor V skulle opspore lederen af banden Voodoo Boys, en gruppe der åbenbart er besat af at herske over cyberspace, og her skulle vi lære mere om en særlig chip der sidder fast på V's hoved, som tilsyneladende indeholder hemmeligheden bag evigt liv, og som også introducerer Keanu Reeves' karakter - Johnny Silverhand. Hele demonstrationen foregik i ét af seks områder af Cyberpunk 2077, Pacifica, et distrikt som originalt skulle have været en kæmpe turistattraktion indtil bygningsprojekterne blev forladt, og som nu er faldefærdige og farlige. Her stiftede vi bekendtskab med spilverdenens grimme andet ansigt, et lovløst, brutalt samfund hvor kun de stærkeste overlever. Ikke bare det, vi fik også muligheden for at se nogle mekanikker direkte forbundet til ens omdømme med forskellige bander, samt ens valgte baggrund.

En interessant detalje vi lagde mærke til under præsentationen var et særligt implantat, eller opgradering om man vil, der aktivt oversætter ting på andre sprog. Den brede del af Pacificas befolkning lod til at tale Kreol, og siden vi ikke talte det sprog skulle man ikke umiddelbart tro at vi ikke ville kunne følge med i en samtale. Dog havde denne udgave af V en oversættelseschip, som oversatte fremmede sprog øjeblikkeligt. Vi blev taget til en kirke, hvor de fattige bad, og her sang en kvinde på et sprog, som så blev oversat via undertekster. Det kunne blive meget smart i forskellige situationer.

Cyberpunk 2077

Og så fik vi lov til at se "Life Path"-systemet i fuld flor. Vi løb ind i en gadedreng, og en række forskellige dialogmuligheder åbnede sig op, heraf var en eksklusivt tilgængelig for spillere med en særlig Life Path. Vi kunne derfor have fået mere information ud af ham hvis vi havde valgt Street Kid. Åbenbart skal dette system sikre at det er lige så interessant at spille spillet igen efterfølgende, da ens baggrund kan diktere store dele af historiens gang. Vi var dog ikke et Street Kid, så derfor var denne mulighed markeret med grå. Udover Life Paths kan dine Attributes også afgøre hvordan du kommunikerer med andre. Når sådan en mulighed dukker op viser spillet dig sågar hvor mange point du skal bruge i den pågældende kategori for at vælge den bestemte dialogmulighed, så du ved præcis hvad der skal til, og hvor mange point du har.

Efter at have trukket den information ud vi nu kunne af vores kontakt skulle V møde Placide, et gigantisk muskebundt som sidder som højre hånd til lederen af Voodoo Boys, nemlig den enigmatiske hacker Brigitte, en karakter der tilsyneladende er direkte forbundet til Johnny Silverhand, som natuligvis er din AI-guide under hele spillet. På vejen forklarede CD Projekt RED lidt mere om ens omdømme på gaden i spillet, som drastisk ændrer den måde karakterer tænker om V, og i visse tilfælde låser et godt omdømme op for mange ekstra muligheder. Det stod klart fra start af at Placide ikke rigtig stolede på V, og for at bevise sit værd og sin loyalitet til banden sendte Placide os ud på en mission for at hacke ind i en varevogn inde i et gigantisk forladt storcenter ved navn Grand Imperial Mall, som kort forinden var blevet indtaget af en rivaliserende bande, The Animals. Før han sendte os ud på mission beordrede Placide os dog til at "jack in", som er en meget tabubelagt ting i denne verden, da det at give en anden person lov til at danne forbindelse nærmest blotter hele ens person, al information i hjernen, for den anden. Her dukkede Silverhand dog op, som igen er vor guide, og er tæt forbundet med den mystiske chip i V's nakke, og han forsikrede os om at dette var nødvendigt for at møde Brigette. Silverhand er i sig selv en enigmatisk karakter, og det er ikke helt til at vide om man kan stole på dette digitale spøgelse, som kun V kan se og høre. Placide gennemgik alle V's informationer, og stødte faktisk på denne chip, men han vidste åbenbart ikke hvor altafgørende og vigtig den var. "Is it Victor" spurgte han, uvidende om hvad han lige havde kørt henover. Han vurderede dog at V's intentioner var rene, og sendte os ud på mission.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077