Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
The Outer Worlds

Vi har spillet endnu mere The Outer Worlds

Vi fik lov at spille et par timer af Obsidians nye RPG, som kommer til oktober.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da Obsidian Entertainment afslørede The Outer Worlds ved The Game Awards sidste år, fik annonceringen fanget mange gameres opmærksomhed verden over - især blandt Fallout fans. Fallout: New Vegas bliver af fans betragtet som et af de aller bedste i seriuen, og med Fallout 76s noget kaosramte udgivelse, så blev The Outer Worlds set som et alternativ, som fans kunne nyde. Denne gang har Obsidian dog skabt deres helt egen verden.

Vi fik fornyligt mulighed for at spille to timer af spilet i München i Tyskland, og da vi selv er Fallout fans, kom vi ind med ret store forventninger. Efter at have lagt controlleren, kan vi dog sige, at det er rigtig meget sin egen ting, og ikke et New Vegas 2. Jo, formatet ligner da Bethesdas populære RPG, men Obsidian har skabt et helt nyt og omfattende univers.

Vi fik lov til at spille de første 45 minutter af spillets åbning, som giver en god introduktion til historien. Phineas Welles, en skrupelløs videnskabsmand på flugt fra loven, kommer om bord på et rumskib fyldt med frosne kolonister, der er på vej til Halcyon kolonien, men som er blevet slået ud af kurs. Da det ville være for dyrt at hente dem tilbage, har de fået lov til at svæve rundt i rummet. Welles kommer ombord på skibbet, tøer dig op og så er spillet igang.

Her fra skal du skabe din karakter og personliggøre denne. Vi er blevet bedt om ikke at fortælle for meget om, hvad du kan gøre med udseendet af din karakter. Vi kan dog sige, at der er godt med RPG mekanikkerne, som evner og attributter, som du kan lege rundt med.

The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds

Det tog kun et par skridt efter at være landet på planeten, før vi fandt en såret NPC'er, og vi fik prøvet dialog-systemet. Som forventet kan du være sød eller fjendtlig og alt der i mellem. Vi overbeviste ham om at give os sin pistol, og derfra gik vi ud i den åbne verden. Senere i spillet, oplevede vi også, at vi kunne lyve, være heldige eller true NPC'ere som en del af mulighederne i dialogen. Så der er virkelig mange måder at spille karakteren på i samtalerne.

Kort efter at være gået ud i verden, så vi nogle Marauders, som Outer Worlds version af banditter eller "raiders". Vi skød en i hoved og lærte, at hver fjende har et svagt punkt, som det er værd at udnytte for at give maksimal skade. For at hjælpe med dette kan du aktivere slow-motion i en begrænset periode. Det er virkelig tilfredsstillende at lande et headshot i slow-motion, skulle vi hilse at sige.

Du kan selvfølgelig også vælge at give dem bank med et nærkampsvåben. I det hele taget er der et ret stort arsenal af våben med blandt andet rifler, shotguns, granatkastere, en "pulse hammer" og meget andet. De kan alle sammen blive fiflet med ved "workbenches", som lader dig modificerer våbnene. De skal også repareres en gang imellem.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
The Outer WorldsThe Outer Worlds

Snart ankom vi til byen Edgewater, og her åbner spillet sig med side-quests og en masse folk, du kan møde. Her bed vi mærke i at ansigtsanimationerne var virkelig vellykket, også selvom karaktererne kan se lidt døde ud i øjnene. I Edgewater kunne vi også rekruttere vores første companion, Parvati, som senere fik følgeskab af Nyoka. Du kan beslutte, hvilket gear de skal bruge, og de kan også bare holde det for dig. De er virkelig brugbare i kamp, hvor du kan kommandere med dem.

Det er værd at tænke grundigt over, hvordan du bruger dine "skillpoints", for de kan virkelig åbne døren for nye muligheder - og nej, vi mener ikke bare lockpickingskillen, som bogstaveligt talt kan åbne døre. Eksempelvis kan du reparere dine våben uden workbenches, hvis du har investeret nok i "Engineering"-skillen - og der er mange skillpoints at investere, når du stiger i level.

Dine valg har moralske konsekvenser, som vi fandt ud af. På et tidspunk fik vi en opgave, der lød på at få smidt nogle mennesker ud fra en efterladt botanisk fabrik, for at få fat i en resurse, som de sad på. De foreslog istedet, at vi lod dem være, og fik ressourcen andet steds fra. Vi ved i sidste ende ikke, hvad konsekvenserne vil være, da vi ikke fik lang nok tid med spillet, men Obsidian lover, at der vil være konsekvenser.

The Outer Worlds
The Outer Worlds

På vores stødte vi også på "flaws". Den vi fandt hed Raptiphobia, som på grund af en stor udsættelse for væsner ved navn raptidons, udviklede vi en frygt, der gjorde vores "Dexterity", "Perception" og "Temperament" lavere. Du kan acceptere eller takke nej til disse flaws. Grunden til at du måske vil acceptere dem er, at du dermed får nogle perk points, så der er både gode og dårlige dele ved hvert valg.

Obsidian har virkelig ramt plet i forhold til følelsen af de enkelte våben. De våben vi prøvede var meget tilfredsstillende, og du udvikler dine evner med våbnet, jo mere du bruger det. Bruger du eksempelvis et nærkampsvåben, kan du efterhånden låse op for nogle ekstra hårde slag, som er lige så tilfredsstillende som det er at bruge granatkastere eller maskinpistoler. Det hele afhænger af din stil, og du kan vælge at være en Rambo-type eller gå af en mere Dishonered-lignenende sti med snigmorder-tilgangen.

Der er selvfølgelig også masser af loot, og forskellige købmænd og automater. Ja, RPG-elementerne er faktisk over det hele, og det er jo ikke så dumt. Især fordi de er bundet op på solidt gameplay.

Så er spørgsmålet bare, om Obsidian kan levere en mindeværdig RPG-oplevelse. Vi fik ikke set så meget, men hvad vi så, manglede at få os helt op i det røde felt. Personlighederne stod ikke i kø for at overbevise os om, at spillet virkelig har sin egen nerve. Det samme gælder for de quests og omgivelser, vi så. Folk er spændte på et nyt spil af denne type fra New Vegas udviklerne, fordi de efterlod spilleren med en historie og karakterer, der blev sidende i kroppen efter credits havde rullet over skærmen. Det kan vi kun håber, at vi også ender med at få i The Outer Worlds.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
The Outer WorldsThe Outer Worlds
View comments

Relaterede tekster

Indlæser mere indhold