Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order

Respawn bryder deres stilhed, og lod være Cal Kesits i nogle timer i EA's seneste Star Wars-spil. Og kraften må siges at være stærk.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Vi lever i en tidsalder i spilbranchen, hvor der forud for hver eneste store lancering skal være et tilrettelagt spor af hype-brødkrummer. Trailere, interviews, demonstrationer af gameplay og masser af detaljer pakket ind i fine små nyhedsartikler. Meningen er at konstruere en følelsesmæssig rutsjebanetur der kulminerer i lanceringen.

Men for Star Wars Jedi: Fallen Order har det slet ikke været sådan. Præcis ligesom at en Jedi gemmer alle sine tricks i ærmet, og holder tæt med de hemmeligheder der dem til dem der er, så har Respawn Entertainment holdt alt meget, meget tæt ind til kroppen. Lidt hist og her, men ikke nok til forme føromtalte rutsjebane - overhovedet.

EA og Respawn har brudt "hype-reglementet" med dette projekt, og dermed ved vi faktisk utrolig lidt om spillet, og det er selvom der er under en måned til udgivelsen d. 15 november. Derfor var vi ganske spændte da vi blev inviteret et smut til Los Angeles for ved selvsyn at undersøge det som skaberne bag Titanfall har arbejdet på.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Vi brugte i alt fire timer i hovedperson Cal Kestis' sko, og vi fik i den forbindelse mulighed for at lære ham lidt bedre at kende. Ydermere fik vi også forøget kendskab til hans omgivelser, hans evner og de karakterer som også florerer i historien. Spillet foregår imellem Episode III og Episode IV, hvor demokratiet er blevet knust med et tordenknald af et bifald i det galaktiske senat, og hvor Jedi-ordenen nu er reduceret til få jagtede nomader. Vi kan desuden også slå fast at det også foregår før Rogue One-filmen, i en tid hvor Palpatine har udsendt en hemmelig styrke kaldet The Inquisition, der skal jagte og slagte de sidste tilbagelevende Jedi.

Vores karakter var Padawan, og kunne, på grund af den grusomme Order 66, ikke færdiggøre sin træning, og det er noget du mærker fra starten af i spillet. Han er ung og fortsat ganske uerfaren, og derfor er han tvunget til at lære mere om sine egne evner lidt efter lidt, skridt for skridt. Men det er ikke nogen søndagsudflugt det her, og Cal er tvunget til at lære på farten, alt imens han flygter fra planet til planet med inkvisitionens medlemmer i hælene.

Efter en kort introsekvens stiftede vi for første gang kendskab med Cal Kesits på vej mod planeten Zaffo, en verden der tog os fra de snebeklædte tinder udenfor til mærkværdige Tomb Raider-inspirerede ruiner indenfor.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Faktisk er Tomb Raider-inspirationen ret rammende her, for hvis man skulle finde nogle ord der bedst beskriver Star Wars Jedi: Fallen Order, så ville det netop være "udforskning" og "eventyr". Disse ord definerer faktisk bedre selve spiloplevelsen end så mange andre. Små platformsekvenser, puslespil at løse og et konstant øje på spillets Holomap for at lære mere om omgivelserne. Det var det vi brugte vores første lange stykke tid med spillet på. Cal kæmper ikke bare - han løber, hopper, klatrer og bruger hans lyssværd på mere kreative måder end bare at bekæmpe ondskab. Det ikoniske våben bruges også her til at skabe lys omkring ham, og sammen med hans lille droideven BD-1, og Kraften naturligvis, så er der en række mekanikker at benytte når man skal løse gåder eller bevæge sig igennem omgivelserne.

Vi valgte Zaffo som vores første destination, men vi kunne faktisk have valgt enhver anden planet. Friheden til at vælge hvorhen du skal rejse er det første der direkte overraskede os. Spillet er singleplayer, men det betyder ikke nødvendigvis absolut lineært design. Faktisk er der masser fleksibilitet her, og spilleren kan selv afgøre i hvilket tempo, og i hvilken rækkefølge visse opgaver takles i. Det gælder sågar for dialogen, hvor du selv kan vælge en ud af flere muligheder.

Det der med frihed og mere åbent design er faktisk noget der kom til at fylde mere og mere i vores samlede forståelse af Fallen Order jo mere vi spillede. Jo dybere vi begav os ind i Zaffos dunkle huler, jo flere situationer opstod der hvor vejen frem ikke var en lige streg, men snarere en række separate veje man kan gå for at nå en bestemt destination. Vi rendte konstant ind i muligheder for at udforske yderligere, og tog os selv i at tænke; "her kommer jeg tilbage senere". Samtidig med det var selve den visuelle variation på denne ene planet ganske imponerende.

Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Som du måske kan fornemme, så er det at søge tilbage til tidligere udforskede områder, for at finde nye muligheder takket være nye evner og opgraderinger ikke bare påskønnet, men absolut nødvendigt. Vi ved endnu ikke hvordan Respawn har håndteret dette i det fulde spil, men i løbet af disse få timer med det fik vi fornemmelsen af, at Respawn har arbejdet hårdt på at sikre, at oplevelsen konstant fornyer sig selv. Vi gled ned af isbjerge, jongelerede med gigantiske metalsfærer og sloges med den lokale fauna midt i store tordenstorme. Nye elementer blev konstant introduceret til det punkt hvor vi nærmest forventede det rundt om ethvert hjørne. Zaffo var desuden fyldt til renden med ekstra belønninger, hvor man kunne lære mere om universet, og opgradere sin karakter, og takket være mekanisk og visuel variation, var det en fryd at lede efter disse ting.

Og ja, lad os tale om kampsystemet. Og selvom du måske synes det ser genkendeligt ud, så føles det som intet andet. Dets mekanikker kan ikke bare sammenlignes med dem som eksempelvis gjorde Jedi Knight-serien berømt, nej her skal du føle at du er en lærling der langsomt er ved at blive mester, så hans kampstil har slet ikke akrobatikken fra Episode I-III. Han er let på tå, naturligvis, men det hele er lidt hårdere, lidt mere råt end man måske kender det.

Hver eneste kamp kræver derfor fokus. Kampsystemet er meget direkte, og minder, om ikke andet til en hvis grad, om det du finder i Sekiro: Shadows Die Twice. Vi bekæmpede grumme bæster på Zaffo, og kom da også i karambolage med Imperiets vagter, og hver eneste af disse fjender krævede at vi var til stede hvert eneste sekund. Det skyldes blandt andet at hver fjende opfører sig ganske anderledes, men også at relativt få fejltagelser resulterer i Cals død. Takket være disse mange kampe, der i øvrigt kulminerede i en kamp med en AT-AT lærte os at her skal man kigge nøje på hver eneste kampsituation, og først agere når man har fundet på en strategi. Her får det at mose alle knapperne dig ingen vegne.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Selv et par Stormtroopers kan få dig i problemer, og efter vi satte sværhedsgraden lidt op blev det kun gjort endnu mere tydeligt at bag disse fjender er der tilsyneladende en ganske intelligent kunstig intelligens, der sørger for at hvert eneste kampscenarie føles nyt, og at det føles farligt for Cal. Kampene kræver absolut at du mestrer det at kunne forsvare dig ved at parere i tide, og dermed er det måske mere teknisk krævende end man skulle tro. Hvert eneste angreb på en fjende sænker deres parader, og det samme sker for dig skulle du blive angrebet, og det er denne fine balance man skal udnytte.

Samtidig med det fik vi desuden et kig på Cals muligheder for progression. Man bliver ved med at stige i niveau alt imens man spiller, og hver eneste gang får man point som man kan bruge på at blive mere effektiv til alt. Force Choke, Lightsaber Throw eller sågar et Dash - der er mange muligheder for at udvide oplevelsen.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Disse point kan dog ikke bruges konstant - du skal finde en Meditation Zone, og disse gemmer sig rundt omkring på hver planet. Her får du livspoint tilbage, og dit spil gemmes. Men vælger du at hvile dig her, så respawner alle fjender i området i nærheden, så det er faktisk et valg. Og der er faktisk også store konsekvenser hvis du dør, for sker det så mister du alle den XP du har samlet - og du kan kun få den igen hvis du dræber den fjende der slog dig ihjel.

Vi forlod vores session med Star Wars Jedi: Fallen Order, og undrede os over hvorfor Respawn ikke har fremvist mere af spillet. Efter at have spillet det i fire timer er dette hurtigt blevet blandt de spil vi ser aller aller mest frem til, netop fordi dette singleplayer-eventyr tilsyneladende netop rammer plet i forhold til at placere dig i skoene på Jedi der er ved at lære hvordan Kraften, og egne evner, fungerer. Vi kan simpelthen ikke vente til at se Cals rejse udforme sig foran os.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold