Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Overwatch 2

Vi har prøvet masser af Overwatch 2 ved BlizzCon 2019

Rygterne talte sandt - Blizzard har løftet sløret for Overwatch 2, og vi har prøvet alt det som denne efterfølger kan tilbyde.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

I timerne op til kunne man mærke afsløringen i luften. Det var trods alt også forventet, når nu flere rapporter inden havde talt åbent om spillet, men alligevel blev selve annonceringen på scenen mødt med øjeblikkelig jubel. Glæden fra det spændte publikum i Anaheim Convention Center kunne mærkes, den var håndgribelig, og afsløringen stod som testamente til et af de bedre BlizzCon-shows de sidste mange år.

Så efter at have set den første trailer, samt noget gameplay, skyndte vi os naturligvis over til Overwatch-området af messegulvet, hvor vi formåede at få lidt hands-on tid med den nye PvE-komponent, der er den store nyhed i denne kommende efterfølger. Faktisk gav det også rigtig god mening at Blizzard havde valgt at dedikere deres demonstrationer af den nyligt afslørede efterfølger til netop PvE, da denne del for alvor er skelsættende, og noget som fans har bedt om i årevis. Ikke bare er det en mulighed for at give mere plads til historien, det baner vejen for at selve universet kan spille mere ind.

Overwatch 2
Overwatch 2Overwatch 2Overwatch 2

Den bane vi spillede foregår i Rio, Brasilien, en by der, som forventet, i spillets univers er både ultramoderne og uhyre farverig. I Overwatch 2 står Lucios hjemland, og hans by, overfor en invasion af robotter, og denne skal stoppes for enhver pris. Vi fik derfor både Lucio selv, Tracer, Reinhardt og Mei med til at stoppe denne trussel, og det var sådan vi først oplevede denne spændende nye del af Overwatch-serien, altså PvE. Og ønsker du at have andre helte med på denne mission? Niks nej, for heltene er bestemt udvalgt til hver mission.

Ved starten af hver eneste mission bedes hver spiller at vælge én ud af i alt fire helte, og der er ingen mulighed for at vælge nogen andre. Det er et valg der udelukkende diketeres af det forøgede fokus på narrativitet, på historiefortælling, og dette fokus kræver naturligvis at de fire karakterer er fastlagte hver gang. Det betyder dog også at hver af disse missioner sparkes i gang med en flot filmisk introduktion, der sætter gang i festlighederne med et brag. Allerede herfra er det tydeligt, at Blizzards uhyre dygtige animatorer og designere er kommet på overarbejde, og endelig har de en måde, udover kortfilmene, at vise historien, dialogen og samspillet imellem karaktererne frem på. Den mission vi spillede var fyldt til renden med velanimerede mellemscener, og det at have mere konkret historiefortælling passer som fod i hose i Overwatch 2. Faktisk er de mellemscener én af grundene til hvorfor Overwatch bliver nødt til at blive til Overwatch 2. Spillet kører i en ny grafikmotor, og den benyttes til at kreere disse scener, som vi får fortalt spiller en afgørende rolle i PvE-delen.

Overwatch 2
Overwatch 2Overwatch 2Overwatch 2

Efter en medrivende lille film i starten af missionen bliver spilleren bedt om at træffe et valg; vi skal vælge hvilke evner og sekundære evner vi hver især ønsker at benytte os af. Dette er som bekendt også en ny feature, og de er afgørende for dem måde missionen udspiller sig på, da disse kan påvirke din karakters balance. Tracer kan eksempelvis aktivere en evne, der automatisk genlader hendes våben idet hun bruger en anden evne, ellers kan hun opgradere sin Ultimate-evne. Spilleren skal derfor vælge om hvorvidt Tracer skal være en mere effektiv DPS-karakter, eller om hun skal kunne gøre mere skade på bestemte tidspunkter i missionen. Der er altså mere karaktertilpasning i denne omgang, og det gælder ikke kun i PvE, men også i PvP. Det lader til at være en god måde at hvorpå spillerene kan bestemme mere over deres individuelle fortolkning af hver karakter.

Derudover er det også muligt at indsamle bestemte objekter på slagmarken, der forvandles til evner. Eksempelvis kan man samle et instrument op, der genererer healing-felter ligesom Soldier 76 kan, eller en Turrent ala Torbjörn; disse har naturligvis lang ventetid efter brug, men kan vise sig at være afgørende i pressede situationer. Faktisk, selvom vi spillede på laveste sværhedsgrad, blev vores gruppe for alvor testet flere steder. Vi tror at den sværeste, Elite, er tiltænkt de mest hårdkogte spillere.

Disse innovationer eksisterer omkring samme velkendte mekaniske struktur, som kommer direkte fra det første Overwatch. Vi lagde faktisk ikke mærke til nogen forskel på bevægelserne, våbnene eller hele følelsen. Overwatch 2 er på mange måder identisk med sin forgænger. De lader til at have sat stor ære i at bevare identiteten, samtidig med at de tilbyder store nye innovationer omkring denne faste kerne.

Overwatch 2
Overwatch 2Overwatch 2Overwatch 2

Efter at have befriet en natklub, og stoppet en horde af robotter i Rios gader steg vi ombord på et rumskib og bevægede os ud imod en base, hvor vi skulle op imod en boss. Netop denne fase mindede os faktisk lidt om Raids i Destiny 2, dog på en god måde. Det var faktisk ganske underholdende at koordinere angreb på en gigantisk robot, og bruge vore diverse evner til at sejre lidt efter lidt.

En sidste mellemscene efterlod os chokerede og imponerede, da denne sluttede på en gigantisk cliffhanger og et mystisk "to be continued", og det efterlod os med stor iver efter at fortsætte snarest muligt. Det er dog ikke en episodisk kampagne, for Blizzard forsikrede os at når spillet en dag udkommer, så er hele denne kooperative kampagne tilgængelig fra start til slut.

Disse hedder Story Missions, og står i stærk kontrast til Hero Missions, der kun er tilgængelige for én spiller, og fokusere på én helt ad gangen. Ideen er at disse har megen genspilningsværdi, og er designet til at vise nye, dybere sider af hver eneste karakter.

Det er så sandelig for tidligt at afgøre helt og holdent om hvorvidt Overwatch 2 bliver ventetiden værd, men alligevel er det svært at lægge skjul på den åbenlyse entusiasme vi følte efter at have afprøvet de spændende Story Missions. Selvom nogle måske vil savne mekanisk innovation, så har Blizzard skabt en ny identitet rundt om en kerne der allerede fungerede, og dem der har savnet mere narrativt indhold vil få præcis det de leder efter.

Vi kan simpelthen ikke vente.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold