Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Resident Evil 3

Vi har endelig spillet Resident Evil 3

Vi tog et smut til London for at prøve Resident Evil 3, og det lader til at Capcom vil fortsætte deres kometkurs med endnu en bragende succes.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Sidste års Resident Evil 2 var ét stort lysende bevis på at det er muligt at tage et klassisk spil, og hurtigt gøre det relevant igen, at man med ét snuptag benytter en arv til at genopfriske et brand, og ikke bare udnytter folks nostalgi, men aktivt benytter den til at skabe noget nyt og anderledes. I visse hjørner af Gamereactor-netværket kunne vi lide Resident Evil 2 så meget, at det blev gjort til Game of the Year 2019, så du kan måske forestille dig hvor spændte vi var, da vi langt om længe fik en controller i hånden, og fik lov til at prøve efterfølgeren - Resident Evil 3.

Ja, vi fik for nylig vores første forsmag på hvad vi faktisk har i vente til april ved en nylig begivenhed i London, hvor vi spillede igennem et par timer af singleplayer-kampagnen som fanfavoritten Jill Valentine. Vi bevægede os igennem resterne af Raccoon City, undgik de sultne udøde og udforskede vores omgivelser, og baseret på det vi har spillet, så kan vi allerede godt sige at vi glæder os til at få hele oplevelsen i april.

Resident Evil 3
Resident Evil 3Resident Evil 3Resident Evil 3Resident Evil 3

Men før vi tager fat på vores oplevelse, så lad os lige vende tilbage til Resident Evil 2, for selvom selve brandet allerede havde set en modig ny fremtid i form af Resident Evil 7: Biohazard, så var gensynet nu alligevel kærkomment, netop fordi at nutidens teknologier havde gjort at Capcoms originale mesterværk nu kunne blive realiseret på uhyre detaljeret vis. De to spil havde to forskellige perspektiver, og er blevet udformet i to forskellige æraer, men har haft samme primære mål, nemlig at skræmme ved hjælp af atmosfære, lyssætning og uhygge. Det har været salve på det åbne sår som mange Resident Evil-fans har siddet med efter eksempelvis Resident Evil 6, der forvandlede serien til en slags action-brag.

Så hvordan passer Resident Evil 3 i forlængelse af det? Dengang var det lidt af et mysterium, da det var kortere, mere aggressivt og generelt set netop lidt mere action-orienteret end sin mere dunkle forgænger. Men her lader det til at Capcom har taget sig den kunstneriske frihed at gøre Resident Evil 3 til en mere naturlig og organisk efterfølger til netop 2'eren og 7'eren. Det er stemningen i Resident Evil 3 der ræsonnerer, det er skyggerne, mørket, desperationen omkring dig, der risler dig koldt ned af ryggen. Her føler du dig sårbar, og det skyldes blandt andet at du konstant jages af Nemesis, og bare rolig, jage dig, det vil han.

Selve udforskningen af omgivelserne er essentielt her, da der lader til at være hemmeligheder at finde ud over det hele. Jo mere du graver i overfladen, jo mere bliver du belønnet - det var i hvert fald vores indtryk efter de adskillige timer vi brugte med den nærmest færdige oplevelse. Vi gennemsøgte hver eneste sektion af spillets verden, som mere specifikt er den hvor Jill skal ud på Raccoon Citys gader for at lede efter et metrotog fyldt med uskyldige mennesker. Hurtigt begyndte vi aktivt at undgå zombier for at konservere den ammunition vi havde, fordi disse væsener skal have adskillige skud for endelig at dø... helt. Der var butikker på begge sider af gaden, som var parate til at blive gennemsøgt for altafgørende ressourcer, samt små gyder som bare osede af detaljer.

Resident Evil 3
Resident Evil 3Resident Evil 3Resident Evil 3Resident Evil 3

Det er faktisk tydeligt efter kort tid, at Capcom har arbejdet endnu hårdere her i Resident Evil 3, end i Resident Evil 2, på at udbygge og udvide originalen. Gaderne som Valentine udforskede i originalen via de fikserede kameravinkler, er nu væk, og bare det at du frit kan beskue den brændende by giver et helt andet udtryk. Vi brugte en god portion af vores tid med spillet på bare at udforske hver eneste lille afkrog, og her afviger spillet en smule fra sin mere lineære forgænger.

Dog, ligesom sin forgænger, er håndteringen af ens begrænsede taskeplads en essentiel del af oplevelsen, og du kommer til at bruge en del tid på at sætte forskellige ting af i de diverse Safe Rooms, og på at kombinere urter så de ikke fylder så meget. Men det der med den begrænsede plads betyder dog også, at du er tvunget til at tænke mere taktisk over hvad du egentlig har brug for.

De lidt bredere, større og længere bygader tjener naturligvis et andet formål også, nemlig Nemesis, den ikoniske skurk som mange Resident Evil-fans husker som var det i går. Ja, han er her, og han er både skrækindjagende og umådeligt detaljeret designet. Første gang vi så ham skippede vores hjerte adskillige slag, for han er virkelig truende at se på, og det gik hurtigt op for os at almindelige pistolskud ville være fuldstændig ligegyldige, og i stedet var vi tvunget til at bruge omgivelserne til at besværliggøre hans tilsyneladende konstante fremdrift. Vi formåede knap og nap at skyde en sikring som sendte elektriske chokbølger igennem hans bizarre krop, som gav os nok tid til at undslippe med livet i behold. Demoen sluttede med en konfrontation imellem de to, men denne var en del mere fleksibel og varieret end de traditionelle kampskærme fra originalen - og gudskelov for det.

Men kampene er i sig selv ret svære, men heldigvis er det ofte sådan at det er det du ikke kan se, der er det mest uhyggelige. Du er ikke i tvivl når Nemesis på dynamisk vis dukker op og jager dig, og ofte kan du, via musik og skygger, se ham nærme sig hvor du er, og her er det afgørende at få benene på nakken, ellers stikker han sine lange tentakler ud efter dig. Han kan også hoppe højt over dig, og lande foran dig, som tvinger dig til at søge tilbage hvor du kom fra. Der lader ikke til at være noget sted hvor man er helt fri for Nemesis. Vi så ham sågar løbe igennem en betonvæg i en sekvens der faktisk ikke virkede opstillet - det virker bare som om at Nemesis er designet til at kunne bryde igennem enhver barriere. Han føles som en mere direkte udgave af Xenomorphen fra Alien: Isolation, en allestedsnærværende trussel der jager dig, og som bare ikke kan blive stoppet.

Resident Evil 3
Resident Evil 3Resident Evil 3Resident Evil 3

Han har også et ondsindet trick, hvor han smider klamme krabbelignende parasitter fra sig, der forvandler engang dræbte zombier til helt nye fjender, som endnu en gang siger klart og tydeligt, at det at tage kampen op overhovedet kun bør ske i nødstilfælde. Og nu hvor vi taler om parasitter, så var der én mindeværdig sekvens hvor vi selv skulle skylle parasitter ud af vores krop med grønne urter, samtidig med at vi skulle trække i en række håndtag, alt imens et moderne twist på den gode gamle Drain Deimos-fjende var efter os. Denne sektion var så svær, at vi måtte tilbage og kigge efter flere forsyninger tidligere i banen, da to magasiner til pistolen simpelthen ikke var nok. Det var kun efter at vi havde låst op for en oversavet jagtriffel at vi kunne komme igennem.

Én karakter vi ikke fik lov til at se meget til var Carlos Oliveira, som vi kan forstå spiller en mere afgørende rolle i denne version af spillet. Han dukkede op under en mellemscene ude på Raccoon Citys gader, og vi glæder os til at se mere til hans historie, og hvad den bliver til. Det originale spil var nemlig ret kort, og det lader til at Capcom har introduceret lidt mere indhold at give sig i kast med denne gang. Når det så er sagt, så kunne den lidt kortere spiloplevelse forklare hvorfor spillet bindes sammen med Resistance, som er den nye 4v1-oplevelse, hvor fire spillere skal op imod én i en slags Saw-møder-Mastermind-oplevelse.

Vores samlede indtryk er dog, at den uhyggelige atmosfære der gjorde at Resident Evil 7: Biohazard genoplivede serien, og at Resident Evil 2 fortsatte i samme spor, også er til stede her. Ja, der lader til at være lidt mere fokus på action, men indtil videre virker det dog som om, at spillet eksisterer i ret fin forlængelse af de designkonventioner og stemninger Capcom har fokuseret på de sidste par år. Men der skal vi dog have fat i den samlede oplevelse, før vi kan sige noget definitivt. Vi glæder os dog - meget også.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Resident Evil 3Score

Resident Evil 3

ANMELDELSE. Skrevet af Emil Hanquist

Sidste års Resident Evil 2-remake var en stor succes, og nu har Capcom givet efterfølgeren den samme omgang. Står 3'eren mon lige så skarpt?



Indlæser mere indhold