Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
previews
Crusader Kings III

Vi har langt om længe prøvet Crusader Kings III

Vi har over 12 timer med Paradox' længe ventede efterfølger.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvis der var ét centralt område hvor Crusader Kings II kæmpede en lille smule, så var det i forhold til tilgængelighed. Fra starten af sin livscyklus helt tilbage i 2012 og frem til i dag, så har det været en svær nød at knække takket være selve kompleksiteten af oplevelsen. Serien er konstrueret rundt om en gigantisk sandkasse, hvor du styrer et magtfuldt dynasti igennem verdenshistoriens krumspring, men der er et utal af systemer der udgør denne komplekse simulation, såvel som nogle ret dybe regelsæt der afgør hvordan hver enkelt karakter kan udvikle sig. Det har ikke ligefrem hjulpet at Paradox løbende, igennem årene, har lanceret nogle omfattende udvidelser til spillet, der kun har introduceret endnu flere elementer til oplevelsen. Crusider Kings II har været hos os i mange år, men er blevet så tungt, at det godt nok appellerer til dem der har et dybdegående kendskab til systemerne, men det er noget nær fjendtligt overfor nye spillere. Af den grund er Crusader Kings III ganske interessant, da udvikleren her vil forsøge at åbne en smule op, og for nylig fik vi lov til at se spillet i aktion.

Vi nævnte den individuelle progression, og de dybdegående genetiske regelsæt, af en grund, for Crusader Kings III er ikke noget rollespil, der handler om bare at tage styringen over en konge eller dronning, det handler om at styre en hel familie, og derigennem beskytte dit dynasti igennem historien. Det kan du gøre på en række forskellige måder, men den generelle regel er at du skal have støtte og magt. Dette kan opnås ved at være en kompetent hersker, men det kan også gøres via snedig planlægning, indflydelse og godt gammeldags pres. Der er blevet indført et nyt "Hooks"-system, som gør at du enten kan kræve, eller tilbyde, tjenester af dine allierede, og på den måde forme partnerskaber igennem årtier. Du kommer dog løbende til at støde på politiske fejder, knivstikkeri, dårlig omtale og aftaler der er blevet gjort under bordet uden din tilladelse. Det er præcis sådan det skal være.

Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings III

Det kan i sidste ende lede til krig, men før du kaster dig ud i kamp, så skal du lige finde ud af hvordan alle systemerne virker, og det kan tage tid. Crusader Kings II formåede at blive uhyre populært blandt mange spillere, til trods for at det var meget, meget svært at lære, så som vi kom ind på lige før, så er dette næste spils fineste opgave at introducere helt nye spillere til disse mange lag af politisk etikette og spændende intriger. Én ny feature der gerne skulle hjælpe med dette er den nye encyklopædi, der kan tilgås når man trækker musen ned over et bestemt begreb. Derfra kan du læse alt om spillets regler uden at forlade den pågældende situation, og du kan også klikke videre ind i denne encyklopædi via en række pop-up vinduer, så du hurtigt kan blive lidt klogere.

Hele brugerfladen, deriblandt samtlige menuer og grafiske elementer, er blevet redesignet fra bunden af, og selvom det tog os lidt tid at stifte ordentligt bekendtskab med det nye design, så giver det langt hurtigere mening. De to spil er side om side virkelig som nat og dag. Desuden fremstår karaktererne nu som 3D-modeller i stedet for håndtegnede portrætter, der gør dem lettere at læse, og spillet mere indlevelsesrigt. De har dog ikke været dovne her, og hvis du eksempelvis får børn, så bliver karakterdesignet bestemt via en række kombinationer af diverse faktorer, såsom forældrenes udseende, sygdom og andet.

Naturligvis er verdenskortet også blevet opgraderet. Det er nu langt mere detaljeret, og zoomer man nok ud kan man se store dele af verden, og det var vi ret vilde med. Selve kortet strækker sig fra nær Island og ned til Afrika, og så over til Indien, hvor næsten samtlige trosretninger og kulturer er en del af oplevelsen. Store lande består af mindre lande, der hver især har deres eget individuelle niveau af "Control" og "Development", som du skal holde øje med, og de har hver især ressourcer og faciliteter der hjælper dig med at forbedre dit rige, skulle I danne en alliance.

Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings III

Der er denne gang en dybdegående tutorial, som foregår i Irland. Selvom der her er slukket for adskillige af de mest komplekse systemer, så var der nok at tage fat på, og vi følte stadig at spillet samlet set repræsenteres i fuld flor via denne relativt korte introduktion. Desuden er der også her plads til at du kan eksperimentere med de mange sammenhængende systemer. Vi holdt i fire generationer, men til sidst endte vi med at starte for mange krige, og blev så slugt af Skotland. Faktisk angreb skotterne til trods for vores bedste forsøg på at gøre dem til vor allierede. Sådan går det.

Den sidste herskerinde vi nåede at placere på tronen var elsket af sine undersåtter, og det var sågar muligt for os at yderligere tilpasse hende via et nyt RPG-lignende progressionssystem, som tillader dybere tilknytning, og låser op for nye evner med tiden. Faktisk kan du allerede forme dine karakterer på et genetisk niveau inden de bliver født, ved at strategisk vælge en partner til din karakter, og naturligvis vil deres børn arve bestemte evner og karaktertræk, der kan være en fordel fremadrettet. Eksempelvis var de første par generationer af vores dynasti ret millitærfokuserede, men ultimativt formåede vi at forme et mere demokratisk, eller måske snarere politisk islæt, der brugte diplomati, og det skete via formningen af forhold og derigennem børnene.

Religion er endnu et område hvor Paradox har arbejdet på at opgradere og innovere, og der er nu flere måder hvorpå du kan inkorporere tro i dit styre. Den nok mest signifikante tilføjelse er en række nye muligheder du får idet en ny trosretning skabes. Du kan slå ned på hedenskab, og kreere religiøs propaganda for at få folket til at makke ret, men du har nu også flere redskaber hvis du vil bruge religion til at skabe sammenhørighed og sammenhold.

Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings IIICrusader Kings III

Alt det her skaber stress og pres, og det udsætter du jo også din hersker for. Dette er en del af RPG-systemet, og hvis du træffer beslutninger der går imod dine karakterers interesse og træk, så bliver de yderligere stressede og pressede. Du kan udvikle overlevelsesmekanismer og strategier, der gør at de er mere tolerante overfor ændringer, men det er en balance du konstant skal holde øje med. Ofte kan du træffe valg der former hvad din karakter ønsker og ikke ønsker, og det sker via sådan nogle små quizzer der popper op. Det er en spændende måde at lære mere om sine karakterer, men vi så dog lidt repetition her i løbet af vores 12 timer med demoen.

Selve spillet starter i 1066, og herfra kan du vælge forskellige steder at starte fra, og du får også serveret en detaljeret beskrivelse af hvert startpunkt, så du ved hvad du går ind til. De varierer i sværhedsgrad, naturligvis, men også i fokus og mærkesager, så vælg omhyggeligt. Lige meget hvad så lader det til at Crusader Kings III har i sinde at fortsætte i samme spor som sin succesfulde forgænger, men samtidig med det er der blevet foretaget en række afgørende ændringer til formularen, der gør spillet lige præcis lidt lettere at have med at gøre.

Tag ikke fejl, kompleksiteten er her stadig, så meget er ganske tydeligt efter de 12 timer vi har tilbragt med det, men kompleksiteten er pakket ind i flere beskyttende lag nu, og der er en mere tydelig indlæringskurve for nye spillere denne gang. Kombiner dette med bedre grafik, flottere menuer og strømlinet designet, og det virker som om at vi her har fat i en vinder.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold