Dansk
Gamereactor
previews
Resident Evil Re:Verse

Resident Evil Re:Verse beta-test

Jeg nåede lige at få spillet Resident Evil Re:Verses beta-test før Capcom fjernede betaen på grund af matchmaking problemer. Her er mine tanker om Resident Evil Re:Verse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Capcom åbnede op for den åbne beta-test d. 8 april, og spillerede havde kortvarigt muligheden for at hoppe ind i deres kommende multiplayer deathmatch-spil sat i det ikoniske Resident Evil-univers. Det er altså hvis spillere overhoved kunne finde en kamp... Matchmaking var så utrolig ringe og fyldt med problemer, at Capcom har været ude og suspendere beta-testen på ubestemt tid, da der var flere problemer end der var reelle kampe. Heldigvis fik jeg et par kampe ind (overraskende få, i forhold til den mængde tid jeg sad med spillet) og har dannet mig et overblik og nogle tanker omkring det kommende Resident Evil Re:Verse.

Resident Evil Re:Verse

Først og fremmest er det værd at nævne, at spillet gratis som en del af Resident Evil Villages udgivelse d. 7 maj, og du skal altså ikke betale ekstra for at få adgang til Re:Verse multiplayer del, hvis du også køber Village. Men er det så overhoved værd at dykke ned i, selvom du får det smidt i hovedet uden at skulle betale en øre ekstra?

Baseret på min korte tid med spillet, så er det simple og korte svar: Nej. Det synes jeg i hvert fald ikke. Hvis man ser bort fra de tekniske problemer Capcom havde med matchmaking, og kun fokuserer på den håndfuld kampe jeg havde, så vil jeg sige at jeg var godt skuffet.

Spillet - eller i hvert fald betaen - er bygget op omkring multiplayer kampe, og der var kun Deathmatch tilgængeligt i betaen, og jeg ved faktisk ikke om der er planer om flere modes eller hvilke. Når du går ind i en kamp vælger du hvilken ikonisk Resident Evil karakter du vil spille som. I betaen var Chris Redfield, Jill Valentine, Hunk, Ada Wong, Claire Redfield og Leon S. Kennedy spilbare, og jeg ved ikke om flere bliver tilføjet til det endelige spil. Hver forskellig karakter har 3 unikke evner - én passiv, og to aktive. Leon havde eksempelvis evnen til at langsomt regenerere liv, sparke sit ikoniske Leon-spark, samt dual-wielde pistoler i en kort periode, mens Hunk kunne gøre sig usynlig og stikke sine fjender med sin kniv.

Resident Evil Re:VerseResident Evil Re:Verse

De forskellige evner mixede gameplay op, men problemet blev her, at de forskellige evner var utrolig ubalancerede, og jeg mødte i min spiltid utrolig mange Hunk's og få Ada Wong's. Dette skel mellem karaktererne bliver endnu større af det faktum, at hver karakter har forskellige våben. Leon har adgang til en shotgun, som kan stunne fjender med et solidt headshot, mens Ada Wong kun har en sølle cross-bow med én enkelt pil, og i et stand-off som Ada, tabte jeg næsten altid med garanti. Det er selvfølgelig bare min oplevelse, og det kan da godt være, at Ada har mere at tilbyde end jeg så, men spillet virkede ret ubalanceret ved første øjekast.

Målet med Deathmatch er selvfølgelig at dræbe så mange andre spillere som muligt, men det er også her at Resident Evil Re:Verse twist kommer ind. Undervejs i kampene kan du nemlig samle små flasker med Virus ind, og du kan maks have 2 styks. Alt efter hvor mange virus-capsules du har indsamlet, forvandler du dig til forskellige ikoniske bio-våben, når du bliver slået ihjel. Hvis du har samlet maks ind, så kan du forvandle dig til Jack Baker, Nemesis eller the Tyrant, mens færre virus-capsules er lig svagere bio-våben. Det er tilfældigt hvilken et bio-våben du forvandler dig til, og igen er spillet utrolig ubalanceret. Jack Baker bevæger sig hurtigt og svinger rundt med sin motorsavs-saks, mens Nemesis har en kæmpe stor RPG som kan vælte menneskerne omkuld - det er ikke helt balanceret, vel? Min oplevelse var, at Nemesis næsten altid var det bedste bio-våben at blive forvandlet til, mens Tyrant også kunne være til stor nytte.

Resident Evil Re:Verse

Resident Evil Re:Verse's gameplay føltes utrolig kaotisk og mest af alt baseret på held. Den spiller der får det første skud ind, ender oftest også med at få killing blow i en duel 1v1, og Re:Verse holder fast i Resident Evils klassiske liv-system (grøn for 'Fine', gul for 'Caution' og rød for 'Danger'), så hver survivor er utrolig sårbar og nem at slå ihjel. En stor del af tiden blev brugt med at lede efter grønne herbs, så man kunne holde sig i live lidt længere og holde sin kill-streak i gang lidt endnu. For den spiller med den største killstreak, er også den spiller som typisk på de korte 5 minutters kampe bliver vinderen.

Du får ikke spor ud af at tømme dit magasin ind i en fjende, når et enkelt skud kan stjæle dit kill utrolig let, og kill-stealing er et helt problem i sig selv. Det er også her, at hele kaos elementet i spillet kommer ind. Det føltes som sagt mere som held end forstand, når jeg endte på første pladsen i mine kampe, mens jeg i andre omgange var på nummer sjok. Resident Evil Re:Verse virker bare generelt helt vildt tilfældigt. Det er tilfældigt om du vinder dine kampe, tilfældigt hvilket bio-våben du bliver, og tilfældigt om én eller anden tager dit kill helt ude fra højre af i sidste øjeblik.

Jeg var ærligt talt ikke blæst spor bagover af min korte fornøjelse med Resident Evil Re:Verse. Spillet er ikke decideret kedeligt, og jeg var da også mildt underholdt når jeg endelig fandt en kamp. Så er det bare utrolig frustrerende når kampene kun er 5 minutter lange, og man knap nok kan komme ordentlig ind i sin spil-'groove' før kampen er slut.

Resident Evil Re:Verse

En ting Re:Verse dog gør helt okay er at introducere Revenge-targets, og den modstander der slog dig ihjel, kan du få hævn på og genoptage din daværende kill-streak, hvis du dør inden da, så mister du kill-streaken. Et system, som opfordrede spilleren til at gå specifikt efter én af de 4-5 modstander i runden for at få hævn.

Som det ser ud lige nu, så føltes det hele en lille smule tamt og overfladisk. Gameplay mekanikkerne har ikke spor vægt bag sig, karakterne bevæger sig utrolig langsomt, og det hele er lidt for tilfældigt og egentlig også lidt ligegyldigt. I betaen var der kun adgang til én bane Racoon City's Politi-station, som man kender den fra Resident Evil 2's remake, og jeg håber da for Capcom, at de inkluderer flere baner, game-modes og konto-progression i det færdige spil, for ellers har du oplevet alt hvad Re:Verse har at tilbyde på 1-2 timer. Spillet appellerer sikkert mere til hard-core fans af franchisen, men for sådan en som mig, der har nydt et par spil af serien, så bider jeg ikke på krogen.

Det er selvfølgelig "bare" betaen, som jeg har prøvet, og der var ingen progression fra kamp til kamp, kun ét map og én game-mode. Hvor meget af det der kommer til at ændre sig når Resident Evil Re:Verse lanceres sammen med Resident Evil Village d. 7 maj er ikke til at vide, men baseret på mit første håndsindtryk antager jeg at Resident Evil Re:Verse bliver en døgnflue, som helst gerne må bruge sin energi på flyve tilbage til Resident Evils andre stærkere og mere appellerende zombie singleplayer spil.

Hold jer opdaterede på Gamereactor for mere information om Resident Evil Re:Verse og det kommende Village i den nærmere fremtid, og I kan se frem til nyt om Village og den kommende demo, når Capcom afholder RE Showcase d. 15 april.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Resident Evil Re:Verse

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.