Dansk
Gamereactor
previews
Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart - Preview

Ratchet & Clank er tilbage, og de har fået en ny ven. Vi var til et digitalt preview-arrangement for sommerens store PS5-titel og fik serveret nye detaljer og gameplay.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Siden lanceringen sidste november har PlayStation 5 - omstændighederne taget i betragtning - haft en pæn strøm af eksklusive spil (tænk bare tilbage på det ørkenlandskab, der var første halvdel af 2014). Ja, de tidlige måneder af 2020 var måske lidt magre og nogle af spillene - som fx Miles Morales var ikke "sande eksklusiver", men med sidste måneds Returnal og næste måneds Ratchet & Clank: Rift Apart virker det som om konsollen er ved at finde fodfæste med titler, der faktisk føles som om, de kun kan afvikles på det nye hardware. Med en måned til udgivelsen er PR-maskinen for Ratchet & Clank: Rift Apart efterhånden helt oppe i omdrejninger. For et par uger siden fik vi både en trailer og en State of Play næsten udelukkende dedikeret til titlen, og for nylig var vi så inviteret til et stort preview-arrangement. Før "I-ved-nok-hvad" ville vi have haft muligheden for selv at gribe controlleren og opleve spillet, men fordi fysiske arrangementer stadig er bandlyste og Sony endnu ikke har omfavnet streaming til hands-on, måtte vi nøjes med at indtage tilskuerens rolle. Til gengæld diskede Insomniac op med ca. 40 minutters nyt gameplay og adskillige præsentationer, som kastede mere lys over historien, teknologien bag spillet, musikken og meget mere. Vi blev med andre ord noget klogere på, hvilken størrelse Ratchet & Clank: Rift Apart er - selvom vi endnu ikke ved, hvordan det rent faktisk føles at spille.

Demoen åbner med den parade på Megalopolis, hvis senere begivenheder vi før har stiftet bekendtskab med under spillets afsløring og Gamescom-demoen. Her er vi dog vidne til selve paraden, hvor Ratchet skal have overrakt en pris for sin livslange kamp for (succesfuldt) at redde galaksen. I den forbindelse har Clank en særlig overraskelse til ham i form af den nyligt reparerede Dimensionator. Kendere af serien med hukommelsen i orden husker givetvis, at den i Into the Nexus gik i stykker, hvilket resulterede i en cliffhanger i forhold til Ratchets mulighed for at blive forenet med andre Lombaxer. Rift Apart er en direkte fortsættelse til netop Into the Nexus, men creative director Marcus Smith understreger, at det samtidig er et selvstændigt eventyr, som nye spillere vil kunne hoppe direkte ind i. Et fornuftigt valg med tanke på, at Into Nexus ligger otte år og et par konsolgenerationer tilbage i tiden. Marcus Smith forsikrer dog om, at der sjove ting at spotte for kendere af serien, som for eksempel alternative versioner af kendte figurer som Skidd McMarx, ligesom flere af de spørgsmål, der stadig svæver i luften vil blive besvaret. Netop denne balance mellem nyt og gammelt har i øvrigt været en af de største udfordringer at ramme rigtigt, fortæller Marcus Smith.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Tilbage i paraden forstyrres den skulderklappende fred dog, da Nefarious angriber. Ratchet og Clank bevæger sig mellem luftskibene, der deltager i paraden imens de gør kort proces med Nefarious' håndlangere. Et højdepunkt indtræffer, da Ratchet med hjælp fra sine magnetstøvler roterer tyngdekraften 90 grader, hvilket bogstavelig talt vender kampene på siden og visuelt tager pusten fra en. Efter at have gjort det af med en stribe håndlangere ånder alt fred og ro, og Clank skal til at overdrage Dimensionatoren til Ratchet, men afbrydes dog af den evigt ihærdige Nefarious som stjæler "dimensionatoren", hvorefter vores duo sætter efter dem i et visuelt overdådigt set piece, der ender hvor den første demo startede. Som vi længe har vidst ender det hele med en katastrofe af de helt store, hvor Nefarious får åbnet en række "rifts" mellem forskellige dimensioner og i processen skilles Ratchet og Clank ad og havner begge i en alternativ dimension, hvor Nefarious har lykkedes med sine diabolske planer og har skabt en regulær dystopi i form af den mildest talt megalomant betitlede Nefarious City, som i øvrigt er modparten til Megalopolis.

Her møder Clank den nye karakter Rivet, som er denne dimensions modpart til Ratchet. Sammen tager de - med Ratchet i hælene - ud på en mission, hvis mål endnu står lidt uklart, men mon ikke det involverer at redde verdenen? Derfor er det passende, at den anden og noget længere del af demoen flytter fokus over på netop Rivet, som sammen med Clank er taget til den western-inspirerede verden Torren IV for at finde The Fixer, som efter sigende kan reparere en vigtig genstand for dem. Det er vores første lange kig på Torren IV og ligesom de verdener der hidtil er blevet vist frem, emmer den af detaljerigdom og designmæssigt overskud, hvilket giver den en følelse af liv, som ikke før har været til stede i serien. For at gøre planeterne til så levende steder som muligt arbejder Insomniac med historiefortælling på flere planer. Ud over den overordnede historie har hver planet sin egen historie, og på det helt nære plan er der små vignetter, der udspiller sig på gader og stræder. Rivet og Clank får hurtigt udpeget The Fixer af en lokal, men den kæmpemæssige robot, som det altså viser sig at være, er desværre uden for rækkevidde. Selvfølgelig er der en genstand, der kan få dem hen, hvor de skal være, så de drager ud for at finde "Hurlshot" - en slags grappling hook, som lader Rivet rotere rundt om det, hun griber fat i for derefter at blive nærmest skudt afsted. Inden hun får fingrene i den, afbryder piraten Pierre og hans kumpaner dog løjerne, og Rivet og Clank må over flere intense dueller ekspedere dem af vejen. Her får vi blandt andet vores første kig på Rivets dash, som muliggøres af hendes hover-agtige støvler og det ret morsomme (og effektive) våben Drillhound - et bor der - som navnet antyder - sender en sulten hund afsted under jorden inden den pludselig popper op og går i flæsket på den uheldige modtager. Hvis du forestiller dig en homing rocket launcher, er det ikke helt galt. Når Ratchet-holdet designer våben er det ud fra tre kerneprincipper, fortæller lead gameplay programmer Adam Noonchester. De skal føles fantastiske, når man bruger dem, de skal have et strategisk element og de skal have humor. Drillhound er et godt eksempel på et våben, der især scorer højt på sidstnævnte parameter, mens andre våben i højere grad ser ud til have deres største force på de andre parametre. Det pinball-inspirerede våben Ricochet er umiddelbart et godt bud på et af de funktionsmæssigt mest tilfredsstillende våben. Det har en kugle, som placerer sig over fjendens hoved, hvorefter man, meget lig pinball, skal time sine tryk på triggerne for at holde kuglen i gang. Våbnet har yderligere den fordel, at du kan gå i dækning, mens du uddeler kugle-skaller til den uheldige modtager. Enforceren, et klassisk dobbeltløbet jagtgevær, giver dig valget mellem at affyre én eller to kugler ad gangen ved - meget lig Returnal - enten at trykke triggeren halvt eller helt ned, for derved at kunne fokusere på enten crowd control eller DPS.

Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Med første bølge af pirater af vejen, kan Rivet hapse hurlshot og med det i hånden nå The Fixer. Duoen afbrydes dog gentagne gange af Pierre og co. Kampene i denne del af demoen ser hektiske og underholdende ud - særligt bosskampene mod den ironisk betitlede Wee Roger. Til sidst får de kæmpet sig frem til The Fixer, men desværre er denne i udu og angriber alt, hvilket giver anledning til et visuelt vanvittigt imponerende set piece, hvor hele banen tilintetgøres af The Fixers lasere, mens Rivet og Clank væver ind og ud af ødelæggelsen. Ligesom set piecet mod Nefarious er der også her et heftigt fokus på skinner, hvilket giver mening, men jeg håber, at Insomniac også har andre tricks i ærmet. Efter den hæsblæsende omgang slutter vores demo med, at Clank viser sit værd ved at tale The Fixer ned og genstanden bliver repareret.

Siden Insomniac for et par uger siden afslørede navnet på den mystiske Lombax, de teasede helt tilbage i 2020, har Rivet, som hun jo hedder, fået rigtig meget tid i rampelyset, hvilket er forståeligt, da hende og Ratchet lader til at dele rampelyset i Rift Apart. Faktisk deler de mere end rampelys, for alle evner og opgraderinger er fælles, så intet skal opgraderes to gange. Rivet og Ratchet er to sider af samme mønt. Hun er med andre ord sin dimensions udgave af Ratchet, men fordi deres liv har udviklet sig så forskelligt, er hun også helt sin egen. Rivet har aldrig haft en makker som Clank, så hun har ikke lykkedes med at besejre Nefarious og kæmper derfor fra en nærmest umulig position. Marcus Smith beskriver hende som en ensom ulv, der er venlig, målrettet, aldrig kynisk, mørk eller ondskabsfuld, socialt akavet men ikke genert, og så er hun sårbar, hvilket hun udmærket er klar over. Sidstnævnte er hendes robotarm et godt eksempel på, men den modstand hun møder, slår hende ikke ud og Marcus Smith fortæller, at det at klare tilsyneladende uoverkommelige udfordringer er et tema i spillet - dog nok mest ud fra et narrativt perspektiv, for Insomniac vil gerne gøre Ratchet & Clank: Rift Apart til en inkluderende oplevelse, som gamere i alle aldre kan se til vejs ende.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Det gør de blandt andet med en række accessibility-funktioner, hvoraf mange også var til stede i Miles Morales. Der er dog også kommet nye til, for eksempel muligheden for med et knaptryk at sænke hastigheden, så der er mere tid at reagere på, og så kan sværhedsgraden skiftes løbende, uden at genstart af spillet er nødvendig. Som så mange andre PlayStation 5-spil har Rift Apart både en performance og fidelity mode, der kører i henholdsvis 60 og 30 FPS.

Insomniac lægger ikke skjul på, at en af deres store aspirationer er at nå et audio/visuelt niveau, som er i liga med animerede spillefilm, og her har skiftet til PlayStation 5 været en kæmpe løftestang. Som tidligere nævnt er planeterne fulde af liv og utallige detaljer - store som små. For eksempel var det imponerende at se, hvordan skudhylstrene påvirker vand og interagerer med den påvirkning nogle hajer har på vandet. Vores hovedpersoner har også fået et stort visuelt løft i form af Clanks ray tracing-optimerede overflade og Ratchet og Rivets livagtige pels, som påvirkes af vinden, samt deres mere udtryksfulde animationer. Insomniac bringer også Rift Apart ind i den moderne spiltidsalder gennem de glidende overgange fra mellemsekvens til gameplay og gennem integrationen af historiefortælling i gameplayet. Og så bruger de PlayStation 5's 3D-lyd i gameplayet, som for eksempel scenen i Nefarious City, hvor Ratchet skal finde en klub gennem lokalisering af lydkilden. Det fremstår meget imponerende, og jeg glæder mig til at udforske de mange planeter for at se, hvad Insomniac har fundet på.

Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Meget af det gameplay, der indtil nu er blevet fremvist i detaljer, er centreret omkring skuddueller, fremvisningen af rifts og hvordan de fungerer, samt set pieces bygget op omkring skinner, men holdet bag Rift Apart både nævnte og viste eksempler på mange andre typer gameplay. En bane skifter for eksempel konstant mellem dimensioner, mens en anden er helt åben med mål, der kan klares i valgfri rækkefølge. Derudover er der pocket dimensions (som vi også så til State of Play), Glitch minispil baseret på navigation og Clank minispil, der er bygget op omkring gådeløsning. Der er også to mounts - den ene er den Speedle, der blev fremvist under State of Play, mens den anden lader til at være det dragelignende væsen, vi kun har set i et kort glimt. Det lader til, at der venter os en afvekslende oplevelse, men jeg håber ikke, at Insomniac glemmer platformdelen, som indtil videre har været lidt sparsomt repræsenteret. Hvorom alting er, ser Ratchet & Clank: Rift Apart rigtig lovende ud, og det faktum, at det ser ud til at blive et spil, der virkelig udnytter de nye hardware-muligheder, der følger med PlayStation 5, gør det endnu mere spændende snart at få fingrene i - hvis altså man kan få fingrene i en PlayStation 5.

Ratchet & Clank: Rift Apart udkommer eksklusivt til PlayStation 5 d. 11. juni.

Relaterede tekster

Ratchet & Clank: Rift ApartScore

Ratchet & Clank: Rift Apart

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Den dynamiske duo er tilbage med nye venner, kendte fjender og en billedside, der viser hvad de nye konsoller er i stand til. Vi anmelder comebacket!

Vinderne af Ratchet & Clank: Rift Apart

Vinderne af Ratchet & Clank: Rift Apart

NYHED. Skrevet af Jakob Hansen

I sidste uge satte vi et par koder til spillet Ratchet & Clank: Rift Apart på højkant. At serien har gjort et indtryk på mange, kunne ses på de meget forskellige svar vi...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.