LIVE
HQ
logo hd live | The Dark Pictures: House of Ashes
See in hd icon
Dansk
Gamereactor
previews
The Ascent

Vi har prøvet The Ascent

Vi fik lov til at prøve to hæsblæsende og udfordrende timer af det kommende twin-stick shooter spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Vi har set en sand eksplosion af cyberpunk-spil, siden at CD Project Red for alvor begyndte at hype deres famøse Cyberpunk 2077. Det næste i rækken er The Ascent; det første spil fra den svenske udvikler Neon Giant. Spillet er en twin-stick shooter med taktisk dybde og en sammenhængende åben verden at udforske og interagere med. For nyligt fik jeg chancen for at prøve spillets første par timer, og jeg slog med det samme til, da spillet har været på min radar, siden det blev først blev afsløret.

The Ascent starter på et afgørende tidspunkt for vores karakter, som vi selv skaber. En stor multinational virksomhed kendt som The Ascent Group, der ejede stor set alt i spillets univers, er pludseligt kollapset under mystiske omstændigheder. Tilværelsen er vendt op og ned for menneskene i vores karakters distrikt, der pludselig tvinges til at gribe til våben, for at forsvare sig mod en ny trussel, der truer deres eksistens. Spillets stemmeskuespil virker til at være af AAA-kvalitet, og det var opmuntrende at se mange valgfri dialogmuligheder, der selv lader dig bestemme, om du vil lære de finere detaljer at kende eller blot kaste dig direkte ud i kampen.

Gameplayet i The Ascent vil være genkendeligt for alle, der tidligere har spillet twin-stick shooters, men det tilføjer samtidigt en smule ekstra taktisk dybde. Ved at bruge højre og venstre museknap, kan man justere højden på sine våben, og begge positioner har sine unikke fordele. Med et højt løftet våben kan du skyde over barrikader og samtidigt lamme dine modstandere, mens du med et lavere standpunkt kan tage dig af mindre fjender, der forsøger at snige sig ind på dig langs jorden. Jeg kan virkeligt godt lide dette system, da det tvang mig til at være opmærksom under alle skududvekslinger og ikke blot holde skyde i blinde med aftrækkeren i bund

The Ascent

Spillet får yderligere dybde gennem de mange muligheder for at forme ens karakters evner uden nogen former for klasse-restriktioner. Der er masser af moduler og augmentations, der både giver aktive og passive evner, og disse kan udskiftes undervejs ved at besøge en grafter. En af de augmentations, vi fik lov til at lege med, var et eksplosivt våben, der kunne sætte ild til fjenderne. Udover de nævnte evner får du også point for at stige i niveau ligesom i et typisk RPG og kan derigennem forbedre din skade, udholdenhed og så videre.

Selvom kampene var underholdende, så blev jeg overrasket over, hvor hurtigt sværhedsgraden steg til vejrs. Det var nemt nok i starten, hvor jeg kæmpede mod mindre mekaniske fjender, men hurtigt blev jeg udfordrede af bølger af menneskelignende fjender, og jeg måtte flere gange kapitulere, da jeg blev omringet eller overrendt. Det hører med til historien, at jeg spillede alene, og det bliver muligt at spille co-op, så måske det ændrer en smule på balancen. Selvom det var svært, så var dog også masser af checkpoints, og alle fjender sprang ikke til live, når jeg selv genopstod.

Spillets cyberpunk-inspirerede verden er spændende at udforske, da der ikke er nogen irriterende loading-skærme mellem områder. For et lille team er det imponerende hvor flot den triste, futuristiske verden så ud i 4K, og mange områder virkede meget levende med butikker at udforske og fremmede væsener at interagere med. Nej, den stiliserede stil skubber ikke Xbox Series X til den absolutte grænse, men der er stadig nogle meget imponerende og farverige effekter undervejs.

The Ascent ligner endnu en spændende tilføjelse til Microsofts konsoleksklusive katalog, der efterhånden er ved at vokse sig ret stort. Jeg er dog spændt på, hvordan sværhedsgraden bliver i det endelige produkt, for bliver det ikke nemmere, kan jeg se mig nødsaget til at kalde på forstærkninger. The Ascent udkommer d. 29. juli til PC, Xbox One og Xbox Series X, og vi har selvfølgelig en anmeldelse klar til den tid.

The AscentThe Ascent
The Ascent

Relaterede tekster

The AscentScore

The Ascent

ANMELDELSE. Skrevet af Troels Ryde Grann

Troels har udforsket den spændende Arcology i Neon Giants sindssyge cyberpunk-spil.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.