Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Marvel's Guardians of the Galaxy

Marvel's Guardians of the Galaxy - De første indtryk

Vi ser lidt nærmere på det kommende Guardians of the Galaxy, der noget overraskende er udelukkende singleplayer.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ

Rygterne har svirret længe, og nu er det officielt: Eidos-Montréals næste spil er baseret på Guardians of the Galaxy. I modsætning til Marvel's Avengers, som Crystal Dynamics og Eidos-Montréal udgav sidste sommer, så er Guardians of the Galaxy ikke noget spraglet live-service spil med masser af karakterer. Nej, i stedet er det en fokuseret singleplayer-oplevelse i tredjeperson, hvor du kun spiller som karakteren Peter Quill (også kendt som Star Lord.)

Både i tegneserien og de senere filmatiseringer er der ellers fokus på hele holdet, så det virker som et lidt overraskende valg. Da vi inden den officielle afsløring til E3 fik muligheden for at blive klogere på spillet, spurgte vi derfor Eidos-Montréals senior narrative director Mary DeMarle, hvorfor man havde truffet denne beslutning: "Star Lord er holdets bankende hjerte, og som den mest almindelige karakter på det skøre hold, er han den mest identificerbare. Som deres såkaldte 'leder' er han for det meste også altid i begivenhedernes centrum." Star Lord skal derfor fungere som spillerens alter ego og - ifølge spillets senior producer, Jean-François Dugas - også som en kanal til at etablere et tættere bånd til de øvrige karakterer, når du træffer svære valg og klarer missioner mod alle odds.

Marvel's Guardians of the Galaxy

Marvel's Guardians of the Galaxy har - sin galaktiske skala taget i betragtning - et ganske simpelt plot. Du spiller som dusørjægeren Peter Quill, der oven på en interplanetarisk konflikt giver sig til at udforske galaksen i jagt på så mange penge som muligt sammen med en gruppe andre lejesoldater. Et rigtigt uheldigt væddemål ender dog med at starte en række katastrofale begivenheder, der bringer selve universet i fare, og så må Peter sammen med Gamora, Rocket Racoon, Groot og Drax forsøge at udbedre situationen - og selvfølgelig tjene nogle penge på vejen.

Humoren i spillet minder utrolig meget om, hvad vi finder i kildematerialet, så du kommer næppe til at ændre din mening om serien baseret på dette spil. Der er i det hele taget tale om et univers i spillet, der er meget tro mod det originale forlæg. Eidos Montreal har arbejdet tæt sammen med Bill Rosemann, der er næstøverste chef hos Marvel Games, for at sikre sig, at holdet fik frihed til at skabe deres egne versioner af karakteren, uden at de pillede for meget ved licensens fundamentale principper.

Marvel's Guardians of the GalaxyMarvel's Guardians of the Galaxy

Det er svært ikke at tænke en lille smule på Mass Effect, da du undervejs i spillet skal træffe en række valg, der afgør, hvordan missionerne udspiller sig. I en tidlig mission er Vogterne draget til en ukendt planet, der skal udforskes. På et tidspunkt støder de på en dyb kløft, og den bro, der forbinder de to sider af landskabet, kan selvfølgelig kun aktiveres fra den anden side. Kæmpen Drax foreslår, at vi kaster den lille antropomorfe skikkelse Rocket Racoon over på den modsatte side, så denne kan aktivere broen, men det bryder den lille vaskebjørn sig bestemt ikke om. I den gameplaysekvens vi så, fik Rocket Racoon en lille flyvetur, og hans humør på resten af mission blev derefter. Selv de mindste valg kan sidenhen have store konsekvenser, blev vi fortalt, men lad os nu se, hvor meget det reelt set har at sige.

Marvel's Guardians of the Galaxy

Udover lette rollespilsmekanikker, så er kampene i fokus, og de virker både hektiske og farverige. Som Star Lord har man adgang til en række dødbringende våben og kan svæve gennem luften takket være et par raketstøvler. Du kan også få en smule hjælp fra dine venner ved at kalde på assistance. Det går du ved at åbne en praktisk menu, hvor du kan vælge mellem dine kammeraters evner. Når de har brugt et angreb, går der lidt tid, inden at de igen kan komme dig til undsætning, så kampene har også et lille strategisk element. Spillets senior producer Olivier Proulx forklarer, at hver enkelt karakter minder om en klassisk RPG-klasse: Drax er en tank, Gamora fungerer som rouge, og Rocket Racoon er lidt som en mage med alle sine bomber og mekaniske dimser. Selvom vi ikke så noget til forskellige opgraderinger, trillede der erfaringspoint ind på kontoen efter hver kamp, så mon ikke vi får adgang til et stort færdighedstræ?

Når det kommer til den grafiske præsentation, så er Marvel's Guardians of the Galaxy ikke overraskende fyldt med skærende og kontrastfulde farver. Siden den nyeste inkarnation af det galaktiske hold er fyldt med referencerne til 1980'erne, så gør det samme sig også gældende i Eidos-Montréals projekt; Ikke kun i den visuelle stil, men lige så meget i musikken, der indeholder mange numre fra datidens pop- og rockscene. Wham, New Kids on the Block, Blondie, KISS og Iron Maiden er blot nogle af de bands, du vil høre undervejs. Musikken er dog ikke kun noget, du hører i baggrunden. Peter går altid rundt med sin walkman og på bedste Gone in 60 Seconds-maner (Okay, let's ride!) bruger han musikken til at gejle holdet op inden vigtige missioner. Da der er tale om et meget lineært spil, så bliver det ombord på Vogternes rumskib, at du kan lære mere om de øvrige karakterer eller høre musik på jukeboksen for at få et lille afbræk.

Marvel's Guardians of the Galaxy

Marvel's Guardians of the Galaxy er et ambitiøst projekt, og selvom Eidos-Montréal nok hellere ville lave et nyt Deus Ex, så virker de stadig dedikerede til opgaven. Selv de største licensspil er ingen garanteret succes (se bare på Marvel's Avengers) men omvendt er der også mulighed for at få et stort hit, som vi har set det med Insomniacs Spider-Man og selvfølgelig med Rocksteadys Batman-spil. Guardians of the Galaxy når næppe disse højder, men det er bestemt et positivt tegn, at der ikke (på nuværende tidspunkt) er hverken mikrotransaktioner eller post-launch DLC planlagt. Er du fan af licensen bør du derfor sætte kryds i kalenderen den 26. oktober 2021, da spillet denne dag udkommer til PC, Xbox og PlayStation.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold