Dansk
Gamereactor
previews
Riders Republic

Vi har spillet Riders Republic-betaen

Ubisoft har nu bygget et ekstremsportsspil, som er let at anbefale til stort set alle. Det er pænt, sjovt og byder på masser af alsidighed.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Om bare nogle få måneder, så kommer Ubisoft til at åbne grænserne til deres fiktionelle ekstremsportsland, en gigaktisk sandkasse modelleret efter amerikanske nationalparker, som alle er klasket sammen i én stor pærevælling, hvor du frit kan powerglide, køre på mountain bike og kaste dig ud i de vilde vover. Det her sted er kendt som Riders Republic, og her inden lanceringen har vi kastet os over spillets beta, for at se om der er nok alsidighed til at oplevelsen er frisk selv efter mange timers spil.

Først og fremmest, for dem af jer der undrer jer, så er Riders Republic ikke som sådan nogen direkte efterfølger til Steep. Det er, på en måde, en spirituel efterfølger der tager en masse af det Steep i forvejen tilbød, inklusiv snowboards, skisport og wingsuits, og bygger videre på det fundament med helt nye transportmetoder, aktiviteter og en langt, langt mere ambitiøs åben verden. Det betyder at for dem af jer der nød Steep, så kommer I allerede til at føle jer hjemme i denne republik, men dem af jer der er helt grønne bag ørene, I behøver ikke at bekymre jer, for det her er en ny oplevelse.

Riders Republic
Ubisoft
Riders RepublicRiders Republic
Ubisoft

Før vi yderligere udforsker hvordan de her sportsgrene føles, og hvordan spillet egentlig er at spille, så ønsker vi lige at komme i tættere berøring med den verden du udforsker i Riders Republic. Det her er, som nævnt før, en gigantisk åben verden, som er blevet designet ved at smaske en masse amerikanske nationalparker sammen, såsom Yosemite og Sequoia. Det er ikke som sådan en 1/1 udlægning af de her ikoniske naturlokationer, og det skal da siges at de her to nationalparker er hundredevis af kilometer fra hinanden, men i denne republik er de tæt forbundne. Med dette for øje får du altså en række forskellige former for omgivelser at udforske, lige fra kolosale snedækkede tinder i Wyoming til golde ørkener fra Utah. Det betyder at du på relativt kort tid kan gå fra at stå på ski på bjergsiden til at køre på mountain bike i ørkenklitterne, og uden at det her virker kunstigt.

Du tror måske at det vil blive direkte ensomt at udforske sådan en verden alene, men det er faktisk det diemetralt modsatte der er tilfældet, da Ubisoft har valgt at populere denne verden med et fuldstændig overvældende antal skikkelser. Her snakker vi blandt andet om såkaldte Player Ghosts, der er renderinger af spilleres tidligere ture igennem samme område. Vi snakker her om tusinder, måske titusinder, så lige meget hvor du er, så er der altid andre, altid. Du kan følge dem, finde nye ruter, eller nye samleobjekter, og det føles vitterligt som om at du rejser rundt med andre spillere. Du føler dig aldrig alene i Riders Republic, og Ubisoft har gjort et storslået arbejde med at få skabt stemning.

I forhold til de sportsgrene der er tilgængelige, så har vi først ski og snowboard, og det føles præcis lige så sjovt som i Steep. Du har lige præcis nok kontrol, nok styring over situationen til at mestre den delikate dans det er at holde sig i vatter. Det er en perfekt balance imellem realisme og arkadesjov, og der er al grund i verden til at eksperimentere med tricks.

Riders Republic
Ubisoft
Riders RepublicRiders Republic
Ubisoft

I forhold til de nyere tilføjelser, så har vi eksempelvis cykler, og disse er faktisk højdepunktet af hvad Riders Republic tilbyer. De her cykler er den transportform der føles mest flydende, mest dynamisk og bedst sammensat af alle dem spillet har. Det er desuden ligegyldigt om du kaster dig ned af stejle skrænter, eller udfører storslåede tricks midt i luften. Styringen er ligesom i sneen, en balance imellem tung realisme og arkadeinspireret underholdning, og selvom du let kan greb om tingene efter 10 minutter, så stopper det aldrig med at føles skønt at pløje igennem landskabet.

Og det efterlader os med de her wingsuits, og det er desværre her at vi endnu mangler mest underholningsværdi. Det er stadig spændende, hæsblæsende og til tider sjovt, men udviklerne har eksempelvis tilføjet en afart raketdragt, som er direkte forfærdelig at styre, og det hele føles bare en kende tyndbenet, særligt når nu du mangler den afgørende forbindelse til overfladen.

Det bringer os naturligt til næste punkt på dagsordenen; aktiviteter. Riders Republic er uden tvivl multiplayer-orienteret, og derfor handler naturligvis primært om at dyste mod andre spillere. Om hvorvidt det sker igennem direkte løb, eller såkaldte Skill Events, hvor du scorer point, og disse måles imod andres, så er der masser at tage sig til. Kombiner det med steder at udforske, grej at finde og samleobjekter at opdage, og så tror vi umiddelbart ikke at du kommer til at mangle noget at lave.

Kampagnen fungerer således, at der er adskillige karrierer (som for det meste kan spilles med andre også), og hver af disse består af omtrent 17 begivenheder. For at kunne bevæge dig igennem disse skal du vinde stjerne ved at dyste i løb og andre begivenheder, eller ved at låse op for ekstramissioner, eksempelvis ved at udføre et specifikt trick et specifikt sted. Hvis du låser op for nok stjerne, så kan du låse op for en særlig aktivitet i samarbejde med et større sportsbrand, såsom Red Bull. Hvis du ønsker at se mere kynisk på tingene, så er disse karrierer egentlig bare samlinger af begivenheder, som du gradvist bevæger dig igennem.

Riders Republic
Ubisoft
Riders RepublicRiders Republic

Riders Republic har et såkaldt "Tiered Loot-System", som betyder at du løbende får adgang til bedre grej, der hæver dit niveau, som giver dig adgang til flere begivenheder med bedre grej - du ved, ligesom Steep, og så mange andre spil. Det er slet ikke som i et Live Service-spil, ala Marvel's Avengers, men det bedre grej gør det måske lidt lettere at styre en mountain bike i luften, eller giver dig lidt mere fart på dit snowboard. Det er småting, men de har sørget for at gøre det meningsfuldt at få fat i nye ting.

Når alt det er sagt, så er den bedste måde at forstå Riders Republic på nok at kigge nærmere på den nye Mass Races-aktivitet. Her kan omtrent 50 spillere blive klemt sammen i ét og samme løb, og derfra hersker der komplet kaos, alt imens spillere kaster sig fremad for at blive nummer et på tværs af forskellige slags transportformer.

Det er fuldstændig manisk, og genialt, og repræsenterer uden tvivl højdepunktet af hvad der tyder til at blive et virkelig fedt spil.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.