Hvert år udspiller der sig en kamp mellem de to tunge drenge i fodboldspillenes verden; FIFA og Pro Evolution Soccer. Den duel har været mere tungtvægtende i de senere år, da sidstnævnte er blevet drastisk forbedret, og nu foretrækkes af mange, og nu er Konami tilbage for at finpudse formularen yderligere med Pro Evolution Soccer 2018. Der er masser af grunde til at overveje dette års PES, siden der foruden nye features også er poleret yderligere ovenpå PES 2017's spillestil.
Hvor meget er der dog ændret fra sidste år? I månederne op til udgivelsen er der skruet gevaldigt op for marketingen, især omkring den forbedrede kontrol. Det vil ikke altid være helt tydeligt, men hurtigere reaktioner fra spillere (især højniveauspillere, og når du holder R2/RT nede for nærkontrol) vil være meget mere brugbar for dem som ønsker bedre dribling til at navigere rundt om modstandere. Selvfølgelig er dette ikke en stensikker strategi for at kante sig gennem et forsvar, men for dem som ønsker præcis styring over hvor deres spillere bevæger sig hen, så er dette en kærkommen tilføjelse.
En anden velkommen feature i år er det kontekstuelle forsvar af bolden, hvilket igen vil være mest tydeligt for de dygtigste spillere. Det er tydeligt her når spillere arbejder for at beskytte bolden overfor modstandere, og blokerer med kroppen når det er passende, hvilket ikke kun tilføjer et ekstra lag af detalje, men også indlevelse, da dette træk ses hele tiden på den virkelige bane.
Vores måske største ros til dette års PES er dog forbedringen af målmanden. Førhen var det sådan, at hvis man nåede tæt på målmanden, så ville de fleste skud glide lige forbi dem og ind i nettet, men det lader der at være blevet arbejdet på, så de ganske enkelt beskytter målet bedre. Det er ikke nok at lande et finesseskud i hjørnet længere. Ofte bliver man nødt til at lave finter og snyde målmanden, et realistisk tiltag som giver et belønnende gameplay, og som samtidig føles langt mere som et ægte fodbold.
En god måde at gøre dette på er ved hjælp af mekanikken "pass and run", hvilket vi brugte hele tiden (en aflevering med L1/LB for at sætte i løb fremad). PES har i senere år haft mere effektive stikninger end FIFA, hvilket betyder at en veltilrettelagt stikning eller en lang aflevering igennem forsvaret burde virke for det meste, hvis du altså timer det rigtigt. At angribe på denne måde er utroligt tilfredsstillende, og det er en god måde at arbejde på, hvis du forsøger at snyde de nu mere talentfulde målmænd.
At sparke bolden afsted til sidst i disse angreb føles spændende og varieret. Ikke én eneste gang så vi et mål som lignede en kopi af et andet, hverken hvad angår positionering eller animationer. Hvert mål føles unikt og belønnende i kraft af både sværhedsgraden i at få den forbi målmanden, men også i at kante dig forbi forsvaret. Vi vil sige at det er en af de vigtigste ting i et fodboldspil - følelsen af at have fortjent det dyrebare mål, og glæden ved endelig at se bolden lægge sig bagerst i nettet.
Vi lagde dog mærke til et frustrerende element ved at skyde i spillet. Skyder man bolden ind fra kanten således at den lander foran en angriber tæt på målet, så vil han frustrerende tit forspilde chancen i stedet for at ramme plet, som vi havde håbet. Det kan være irriterende at kæmpe sig hele vejen frem langs kanten, når det alt for ofte ender hos en angriber, som ikke gør sit job få meter væk fra målet.
Variationen gælder dog ikke kun for skuddene i spillet. Der er mange måder hvorpå en kamp kan tage form. For eksempel kan silende regnvejr ændre et spil drastisk, hvor spillerne glider rundt over det hele. Bolden sløves også, og i det hele taget er det et mareridt at holde fast for spillerne. Vi har aldrig set regn påvirke et spil i den grad, og det ændrede fuldkommen hvordan vi spillede.
Forsvarspositionen har ikke undergået store forandringer. De samme PES-regler gælder; timer man en glidende tackling dårligt vil man oftest få et gult kort, idet angribere sjældent hopper over dem (hvilket irriterede os en anelse). Dette gør stående tacklinger og puf, enten fra holdkammerater eller spilleren, den foretrukne måde at hugge bolden på eller holde målet sikkert.
Brugerfladen er også blevet forbedret fra sidste år, selvom den ikke er perfekt. Eksempelvis har mange af de store navne nu portrætter, hvilket giver oplevelsen et ekstra niveau autencitet. Nu kan du eksempelvis føle, at du er udskifter for Jordan Henderson, i stedet for en virtuel version af ham. I selve spillet kunne brugerfladen dog godt være mere brugbar, idet klare forklaringer af fordele, og hvem der straffes, kunne være ganske fint at vide.
Holder man meget af frispark og hjørnespark vil man skulle ændre sin tilgang i år, da disse elementer er blevet ændret i FIFA-retningen. Der er ikke nogen svingende pil til at guide dig længere. Nu må man rette sine spark baseret på ens egen intuition, hvilket heldigvis kan læres i træningsdelen. Dette er sværere, men er mere et spørgsmål om evne. Mere tilfredsstillende, absolut, men ikke alle vil være lige så begejstrede for denne ændring som os.
Vi har ikke online servere tilgængelige lige nu, men en ny del vi var vilde efter at prøve var Random Selection, som vender tilbage fra de ældre PES-spil. Her vælger man forskellige hold og ligaer, og får et tilfældigt udvalg af spillere. Vi endte med at spille et Arsenal-hold med Lionel Messi, mens Fulham-holdet vi spillede imod havde Gareth Bale. Der er er også en handelsrunde, hvor man vælger hvilke spillere man vil forsøge at stjæle, og hvilke du vil beskytte. Denne del er perfekt for dem som vil prøve noget vildt, mærkeligt og unikt.
Nogle små finurligheder i PES er der dog stadig fra tidligere år. En af disse er kommentarerne. Linjerne, som leveres af Peter Drury og Jim Beglin føles stadig en anelse forceret og stive til tider, for ikke at nævne de gentagne fraser man lærer at kende indenfor få dage. For et spil som leverer så meget indlevelse i gameplayet minder kommentarerne virkelig én om at det er et videospil, og nogle af vores anmeldere slog endda kommentarerne helt fra.
Dommerne er heller ikke altid fantastiske i PES. Hvis spillere løber ind i hinanden uden at tackle (f.eks. hvis nogen skubber dig væk fra bolden, hvilket ville være utilladeligt i virkeligheden), så udløser det typisk ikke nogen straf, hvilket især bemærkes hvis kampen er meget fysisk og folk skubber hele tiden.
PES er stadig visuelt fantastisk, især når det kommer til spillere. Der er ikke noget stort spring på denne side af spillet, men det betyder ikke noget, da alle de store spillere stadig ser ud som de burde. Der er rogeligt med detaljer når det kommer til lys, sved osv. Nogle ansigtsudtryk ser skræmmende ud når der zoomes ind under kampen, men det generer os ikke specielt meget når vi ikke ser på det.
Alt i alt efterlader PES 2018 os med mange flere positive end negative indtryk. Det er en sand polering af den vindende formel etableret i de sidste par år med PES, og de tilføjede features som forbedrede målmænd, avanceret dribling og Random Selection mode burde alle modtages godt af fans af både serien og fodboldspil mere generelt.