Dansk
Gamereactor
previews
Project Gotham Racing 2

Project Gotham Racing 2

Det første Project Gotham var vel mildest talt det, som man kan kalde et sleeper hit.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det første Project Gotham var vel mildest talt det, som man kan kalde et sleeper hit. Frigivet sammen med vores elskede sorte kasse viste det, at man sagtens kan køre med stil. Kudos point strømmede ind på kontoen, mens man på ganske overlegen facon skred rundt i de snævre sving. Nu er græskarhovederne fra Bizarre Creations så tilbage med en opdatering af eskapaderne. Project Gotham Racing 2 (PGR2) deler med lind hånd ud af lokationer grundfæstet direkte i den virkelige verden. I et virkelighedstro inferno begiver man sig vej gennem eksempelvis Stockholm og Chicago. PGR2 spiller ud med alle de talenter, som gjorde originalen så populær, og sørger for en charmeoffensiv på de strategisk rigtige fronter.

HQ

På det nyligt overståede X03 havde jeres trofaste udsendte chancen til at snakke lidt med udviklerne, og efterfølgende har jeg så haft muligheden for at sidde med et næsten færdigt build. PGR2 er tydeligvis på mange områder et produkt af kærlighed. Stor opmærksomhed er gået til reaktionerne på det første spil, og alle kræfter er samlet om at give en endnu mere overbevisende præstation. Sværhedsgradens palette er udvidet, og gjort væsentligt mere indbydende for nytilkomne, Kudos systemet er noget nær optimalt og grafikken har fået, hvad maskinen kan trække.

Den tekniske standard har stået for skud, og de oprindelige hardwaremæssige beregninger er blevet ofret. I stedet så er alt bygget op fra grunden, hvilket giver en meget omfattende helhedsfornemmelse. De elleve byer er minutiøst bygget op fra grundvolden, arbejdet har indbefattet intet mindre end godt 75.000 fotografier. I et kraftigt overplastret lokale har de stakkels grafikere været hensat til en overarbejdsmæssig ekstase. Det samme gør sig gældende for bilmodellerne, hvor et blik på wireframe rammerne afslører en imponerende detaljerigdom. Dertil bliver al lyssætning og skygger udregnet realtime, hvilket er med til at give en overbevisende effekt. Baggrundene blander sig hårdhændet i det polygonmæssige ræs, hvor simple teksturer må vige for en dedikeret fokus på de små detaljer. I et ganske imponerende træk, så har Bizarre valgt, at lade samtlige scenarier opbygge af polygoner fremfor at forlade sig på teksturarbejde. De enkelte byer har ydermere forskellige dynamiske hændelser i baggrunden - det være sig flokke af fugle, kørende tog eller et kæmpe pariserhjul. Hele denne suppe kræver sin maskine, derfor er spillet låst fast med en øvre grænse af 30 frames i sekundet. Fartfornemmelsen er dog ganske glimrende, og hvis blot Bizarre får ryddet ud i den nuværende framemæssige hoste, så er det samlede tekniske indtryk overbevisende.

Gameplayet er fortsat fokuseret omkring outreret gaderæs. Dette er din mulighed for uforbeholdent at smadre en Ferrari Enzo ind i en knaldhård barriere - uden tanke for andet end sekundernes tikken. Et hav af forskellige spilmuligheder blinker imødekommende med deres lange øjenvipper - over 90 forskellige pulserende miljøer venter på éns anderkendelse. I løbet af kort tid befinder man sig i et glansfyldt poleret univers, hvor realitetens butiksvinduer skinner om kap med solens muntre stråler. Det er lækkert, at der er gået så meget fokus til at genskabe omgivelsernes integritet i et virkelighedstro gadebillede.

Denne gang er alt opdelt i fem sværhedsgrader, hvilket giver plads til et bredt spektre af brugere. Selv diletanten vil kunne træde forbi velkomstmåtten, og have en reel chance for at se, hvad titlen har at byde på. Det kræver dog en vis portion færdigheder, hvis man skal gøre sig nogle forhåbninger om virkeligt at excellere. I tråd med Microsofts online satsning, så har Live også været et nøgleord for Bizarre. Ud over muligheden for online at drage venner ud i nogle drabelige dyster, så er der også dømt lidt nytænkning i projektet. Gennem Live aware systemet bliver éns bedste tider konstant kontrolleret. Ligger man så i en universal top 100, så bliver éns ghost uploadet til nettet. Nu kan andre så se den overlegne kørsel, der har ført een til tops - og selv konkurrere med den. Derudover så er det meningen, at der indføres et "time-of-day" princip. Når man bevæger sig ud i en given by online, så vil de reelle vejr- og tidsmæssige forhold nemlig blive modelleret i spillet.

Dette er en annonce:

Med en stor teknisk satsning, hvor man har muligheden for at smadre rundt med glinsende topdyre vogne i virkelighedstro miljøer, så tyder meget på, at Bizarre rammer plet igen. Toppen af islagkagen udgøres af en solid onlinesatsning, hvor der på sigt også vil være mulighed for at downloade såvel biler som helt nye byer. Byerne vil dog kræve, at man betaler et mindre beløb. Dette ganske enkelt grundet den kæmpe research, som er gået ind i arbejdet med at genskabe dem. Vi har stor tiltro til, at der bliver ryddet op i de nuværende tekniske problemer, og vi får en gedigen julesællert på markedet.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold