Dansk
Gamereactor
previews
Racing Evoluzione

Racing Evoluzione

Det er jo ikke ligefrem fordi, at det har sværmet med gode bilspil til Xboxen. Men italienske Milestone har fat i noget af det rigtige.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det er jo ikke ligefrem fordi, at det har sværmet med gode bilspil til Xboxen. Det lader dog til, at klare lidt op i horisonten, hvor der er en række spændende titler linet op. Et af disse er Racing Evoluzione, der udvikles af italienske Milestone. Efter at have brugt noget tid med en preview version, må jeg indrømme, at det ser spændende ud.

HQ

Nytænkning under bagsmækken

Racing Evoluzione kommer faktisk med noget nytænkning i bagagen. I stedet for bare at satse på en række licenserede bilmærker, og tilsvarende baner, så er der her gået andre veje. Du får nemlig muligheden for at opbygge dit eget bilmærke. Komplet med navn, mærke og udseende. Dit udgangspunkt bliver en drøm og en prototype, men for at udbrede ordet skal der marketing og penge til. Dette sker ved at deltage i forskellige racerløb, her stiller du op mod eksisterende bilmærker. Ved at vise de andre din bagende, så får du skaffet dig vej ind i avisernes overskrifter. Folk vil blive opmærksom på det nye bilmærke, og efterspørgslen vil florere. Til sidst vil du have dit eget imperium. Inden vi kommer så langt, så er der dog en del arbejde, der skal udføres.

Dit eget imperium

Dit første job bliver at vælge mellem tre prototyper. Ud over udseende, så differerer de indenfor styring, topfart og acceleration. Herefter vælger du et passende navn, og et mærke som skal pryde dit vidunder. Nu skifter scenen til en lummer garage, hvorfra det egentlige spil kan starte. Som udgangspunkt har du et begrænset antal valgmuligheder. Du kan vælge at beundre din bil lidt, eller også kan du hive den med ud på træningsbanen. Først valgte jeg at gå ind og give mit vidunder - ConceptVR - en ny gang metallak. Herefter trillede jeg ud på træningsbanen. Denne viste sig at være en parkeringsplads, hvor der var opstillet et par obstakler. De forskellige knapper blev lokaliseret, og bilfysikken efterprøvet. Styringen er ligetil. Venstre controller styrer bevægelserne, mens de to triggere styrer henholdsvis fremdrift og retræte. Du har dertil mulighed for at hive håndbremsen, og vælge mellem fire forskellige kameravinkler. Jeg valgte kameraet der flugter med kørebanen, og drønede ellers nogle runder. Det viste sig hurtigt, at bilfysikken fungerede fint. Du har en god fornemmelse af tyngde. Der var dog lidt problemer med nogle lidt underlige kollisioner.

Dette er en annonce:

Tid til at prøve kræfter

Tilfreds vendte jeg tilbage til garagen. Interesseret kiggede jeg på bilens opsætning, og fandt at jeg selv kunne foretage nogle simple justeringer. Eksempelvis hvor følsom styringen skulle være. Nu måtte det være tid at komme væk fra det beskyttede værksted. Opildnet kiggede jeg mine løbsmuligheder igennem, og konstaterede at jeg tilsyneladende skulle tilmelde mig "novice" afdelingen først. Det gjorde jeg så, og nu fik jeg yderligere fire underløb at vælge imellem. Glad og fro faldt selektionen på det første - en rektangulær bane i midtbyen. Scenen skifter, og kameraet glider kærtegnende henover de opstillede vogne. Der er seks biler til start, ud over min pinkfarvede yndling, så er der en selektion af andre mindre spektakulære bilmærker. I netop dette løb er vi seks opstillede. Alt efter hvilket løb du vælger, varierer antallet. Bilmodellerne er flotte, de fremstår meget komplette med bløde former. Lyset spiller i de glasklare overflader, og gengiver omgivelserne - det ser ganske godt ud.

Tiden tæller ned, triggerfingeren er spændt - to, et, nul og af sted det går. Det viser sig hurtigt at min vogn ikke er specielt hurtig i forhold til de andre fem. I hvert fald så accelerer de fra mig. Jeg kigger ned på radaren, og ser at der er et 90 graders sving ret fremme. Så må jeg jo benytte lidt fiks manøvrering her. Til min store overraskelse, så drøner alle de andre lige gennem svinget inden jeg når frem. Personligt så bliver mit håndbremsesving noget kikset, og jeg bliver - lidt uforståeligt - bremset fuldstændigt, af en barriere jeg knap nok rører. Forbavset sætter jeg jagten ind, men på trods af en ellers fejlfri gennemkørsel ender jeg i bunden af tabellen - flere sekunder efter førervognen. Jeg vender slukøret tilbage til garagen, hvor mekanikeren lige gør mig opmærksom på, at dette ikke vinder os nogle penge. Jeg tager direkte ud på træningsbanen, og øver mig på mine sving. Herefter vender jeg atter tilbage til det rektangulære helvede. Tiden tikker, og presset vokser. Atter kommer vi ud af starthullerne. Denne gang går det lidt bedre, jeg holder mig fast til gruppen, og det bliver sågar til en enkelt overhaling. Det er virkeligt svært, da de andre biler er såvel hurtigere i optrækket som på toppen. Endnu en dum fejl ender mine drømme, og jeg vender atter tilbage til såvel garage som flere sarkastiske bemærkninger.

Op på hesten igen

Dette er en annonce:

Sværhedsgraden i Racing Evoluzione er temmeligt udfordrende. På nuværende tidspunkt så kører modstanderne ikke specielt intelligent, men farer gennem banerne ud fra en given rute. Dette så godt som fejlfrit. Det ville være rart med lidt mere diversifikation imellem modstanderne. Til gengæld så er glæden så meget desto større, når du endelig topper i løbene. Det tog mig fem gennemløb at komme i den krævede top fire. Men så ventede der også såvel skulderklap som lidt penge på kistebunden. Herefter udfolder spillet sig, og du kommer til at køre flere intense løb, mens dine arbejdsomgivelser bliver mere eksotiske end den initiale garage. Der mangler endnu noget finpudsning, men titlen virker godt gennemarbejdet. Med en sund fokus på enkelte kerneområder. Vi kigger nærmere på den færdige udgave, når den lander.

Relaterede tekster

Racing Evoluzione

Racing Evoluzione

PREVIEW. Skrevet af Alan Vittarp Rasmussen

Det er jo ikke ligefrem fordi, at det har sværmet med gode bilspil til Xboxen. Men italienske Milestone har fat i noget af det rigtige.



Indlæser mere indhold