At det nye action-eventyr Ravenlock er bygget til et yngre publikum, er tydeligt fra starten. Med sit charmerende design og eventyrlige layout er det let at se, hvordan børn og unge kan blive fortryllet, og sammen med den minimale udfordring bliver det endnu mere tydeligt, at udvikleren Cococucumber har til hensigt at underholde uden at stille nogen større krav. Selv for de ældre spillere er der dog en fin oplevelse her, og hvis lette eventyr er din ting, er der gode chancer for, at Ravenlok vil appellere til dig.
Du spiller rollen som en lille pige (som du selv kan navngive), og efter en kort prolog rejser du til et magisk land, der regeres af en ond dronning. Hvis præmissen minder om Alice i Eventyrland, er det fordi spillet deler en masse designtænkning og struktur med den udødelige klassiker. Der er en sund blanding af skøre omgivelser, te-selskaber med kaniner og kortspillende mennesker, og det formår virkelig at nagle følelsen af at befinde sig i et magisk kongerige, hvor alt er muligt.
Det strålende design, og især den fantastiske grafik, gør naturligvis oplevelsen endnu bedre, og ligesom i studiets tidligere titler, Echo Generation og Riverbond, er det et blok-agtigt voxel-look, der oser af både enkelhed og finesse. Selve banerne er ganske vist ret små og simple i deres design, men det åbner til gengæld op for mere detaljeret arbejde, hvor både forgrund og baggrund får lov til at komme til live.
Gameplay-mæssigt blander Ravenlok en slankere version af point-and-click-eventyr med direkte hack 'n' slash-action, og du skifter mellem at søge efter unikke genstande og trykke på angrebsknappen - ja, nærmest udelukkende det. Udfordringen er næsten ikke-eksisterende, og når det gælder både gåder og kampe, vil du møde den lettest mulige modstand et spil kan opstille. Du vil ganske vist udfordre en masse bosser og opgradere dit arsenal med nye angreb, men alt i alt er det egentlig nok at trykke febrilsk på X-knappen for at opnå succes, og da du også automatisk sætter spillet på pause, hver gang du bruger helbredende eliksirer eller kaster projektiler, behøver du sjældent at tænke hurtigt eller mestre en vanskelig balance.
Så udfordringen i Ravenlok er af den lettere slags, og ikke bare kræver spillet ikke for meget af dig, det spilder heller ikke din tid. Jeg vil sige, at det tager mellem tre og fire timer at nå til slutteksterne, og på det tidspunkt har du højst sandsynligt låst op for størstedelen, hvis ikke alle, af spillets såkaldte achievements. Hvis du er yngre og mere uvant med spil generelt, kan du selvfølgelig presse en time eller to ekstra ud, men i forhold til det udvikleren tydeligvis ønskede at opnå med denne lineære saga, passer spillets længde, struktur og præsentation næsten perfekt i dette mindre format.
Musikken fortjener lidt ekstra ros, da den byder på nogle dejlige toner under rejsen. Et par melodier er uhyggeligt fængende, og generelt holder soundtracket et meget højt niveau. Det er dog lidt ærgerligt, at det overordnede lydbillede ikke er af samme kvalitet. Eksempelvis er karaktererne ikke udstyret med deres egne stemmer, og dine sværdslag lyder mere som våde sokker, der kastes mod en sengeramme, end som skarpt stål, der rammer sit mål. Det er selvfølgelig ikke noget, der på nogen måde påvirker spilbarheden, men når man har kreeret en så fin eventyrverden at udforske, ville det have været rart at have et mere levende lydbillede at tage del i.
I sidste ende er Ravenlok dog et kort, men meget underholdende eventyr at bruge tid på, og hvis du har børn, kan det være et godt spil at gå på opdagelse i i fællesskab. Udfordringen er minimal, men stemningen er god, og selv om der er nogle fejl i præsentationen, så sikrer den korte spilletid, at det dårlige aldrig overskygger det positive. Dette er også en god tilføjelse til Xbox Game Pass. Hvis du har lyst til at kaste dig ud i Eventyrland endnu en gang, er Ravenlok værd at bruge tid på med sin charme og sin opfindsomhed.