Ready or Not

Ready or Not

Efter mange års udvikling og mange år i Early Access-stadiet har de irske spilmagere hos Void Interactive endelig udgivet den færdige version af deres SWAT-replika....

Ready or Not... Hvad er det egentlig for et mærkeligt navn til en ultrarealistisk, nådesløs SWAT-simulator? Da jeg første gang hørte om Void Interactives ambitiøse projekt for tre år siden, troede jeg, at det var et Game Pass-fokuseret gemmeleg med en Viva Pinata-æstetik. For det er præcis, hvad det lyder som. "Klar eller ej, her kommer jeg!" Latterligt. Samtidig er der bestemt en værdi i ikke at være alt for forudsigelig og typisk i sin navngivning. Det tror jeg på. Skab et indledende mysterium eller en undren, før du bare kaster en håndfuld finkalibret pistolammunition lige i hovedet på spilleren. For helvede da! Så sidder man der med brændende kinder og en lyserød hudfarve, der dækker hver centimeter af ens før så smukke ansigt. Okay, jeg stopper nu, beklager. Jeg ved det, og det har at gøre med dette spils effekt på min hjerne. For i løbet af de sidste 24 timer har jeg koncentreret mig så forbandet meget, at jeg til tider næsten besvimede, og det er (tro det eller ej) kun en positiv ting. Voids kompromisløse politisimulator kræver meget af dig, men giver i sidste ende meget tilbage, når tingene går godt. På den måde er det en virkelig genial actionoplevelse. Lad mig forklare det nærmere.

SWAT-spillene fra Sierra var engang nogle af mine yndlingstitler. At blive tvunget til at planlægge, gennemtænke hvert træk, hvert skridt, hver dør, man træder ind ad, og sammen med en gruppe venner snige sig ind i en kulsort gidselsituation og, før situationen eskalerer, henvise kidnapperne til de dødes rige og sikre, at de civile bliver løsladt uden skudsår, var for mig for mange år siden en underligt nok afslappende oplevelse. Som vi alle ved, udviklede Irrational Games med Bioshock-visionæren Ken Levine ved roret SWAT 4, og jeg anser det nok stadig for at være det fineste øjeblik i subgenren, hvilket jeg også tror, at udviklerne bag Ready or Not gør. For det her minder meget om SWAT 4. Rigtig meget.

Ready or Not

Du indtager rollen som politibetjenten David "Judge" Beaumont, der sammen med fire kolleger får tildelt en række missioner i den fiktive by Los Sueños (som ligner South Central, Inglewood, Compton og Lawndale tilsammen). Gidsler skal reddes, situationer skal håndteres, og skurke af forskellig rang skal enten skydes eller fanges på gulvet med hænderne bundet på ryggen. Ready or Not kan spilles alene med fire betjente ved din side, styret af Voids opgraderede AI-system, eller med fire venner i co-op. Det er taktisk, svært, langsomt og meget realistisk. Du kan ikke tage en masse skud i kroppen, trække dig tilbage bag en mur og vente på, at dit helbred regenererer af sig selv, og så hoppe ind i rummet med aftrækkeren trykket helt i bund. Intet af det virker. Her er du i stedet nødt til at tænke igen, tænke væk fra alt det, der hedder Call of Duty, Rainbow Six og Battlefield.

I løbet af de sidste to år har udviklerne bag Ready or Not været i en Early Access-fase, hvor de har finpudset deres spil med hjælp fra fans. Som sagt har jeg ikke haft tid til ret mange spilsessioner i 2023 og har derfor ikke kunnet se i detaljer, hvad og hvilke aspekter der er blevet forbedret i hvilket tempo og i hvilken rækkefølge, men der er sket meget her siden februar, det er tydeligt.

Den største forbedring, jeg bemærker nu i forhold til februar-versionen, er helt klart dine venners AI, som var elendig dengang, men er genial nu. Du kan give alle fire kolleger forskellige ordrer, eller du kan lade dem klare sig selv, hvilket i mange spil af denne type har en tendens til at skabe maksimal irritation/frustration, men ikke her. De bevæger sig smart og taktisk, de bevæger sig, hvis du trækker dit våben, de dækker de rigtige dele af rummene, de reagerer på fjender det meste af tiden, før du når at gøre det samme, og de træffer smarte beslutninger, når det brænder på.

Ready or Not

Som alle gode taktiske skydespil handler dette om tålmodighed og om at være forsigtig, tilbageholdende og disciplineret. Nogle spil inden for denne subgenre formår ikke at skabe de rette betingelser eller måske snarere den rette atmosfære for dette, hvilket ikke sjældent fik mig til at gå for hårdt og for aggressivt til værks, men det er ikke tilfældet her. Ready or Not gør et fænomenalt stykke arbejde med at lulle mig ind i alvoren i enhver situation, og jeg undlader stort set aldrig igen at tage de rette sikkerhedsforanstaltninger og sørge for, at alle mine sidekicks er på det rette sted med ladte, usikrede pistoler, hver gang vi træder ind i et rum, og der er som sagt en sindssygt vidunderlig følelse af absolut belønning, når det klapper. At dække et rum og sætte et par 5.56-kugler i brystet på en psykotisk kidnapper i en neonfarvet natklub er en spiloplevelse, som for eksempel Rainbow Six engang tilbød, men for længst har forladt. Ifølge mig.

Der er dele af selve managementdelen, hvor jeg skal styre mine sidekicks mellem missionerne, som jeg ikke rigtig kan lide. Jeg forstår godt, at terapien efter skudsår og alt det der er beregnet til at skabe en realistisk atmosfære, og at det skal give dybde, men jeg har mest følt i mine timer, at det føles lidt forceret og tvunget til at skabe en bredde mellem ildkampene, som ikke er nødvendig. Der er også noget at indhente på den grafiske side, selvom Ready or Not, der er Unreal Engine 4-baseret, på ingen måde er grimt. Det ser lidt for rent ud, for generisk og strømlinet, hvilket jeg håber, Void arbejder på at fjerne. Hvis de har tænkt sig at opnå et mere realistisk design og "look" til deres spilverden med mere snavs, partikler, snavs og rod og en mere falmet "bodycam"-fornemmelse med hensyn til billedfiltre. Det er i hvert fald, hvad jeg ville foretrække.

Ready or Not er selvfølgelig den slags spil, der hele tiden udvikles, suppleres, forfines og forbedres, hvilket også skete i early access-perioden. Spillet mangler et meningsfuldt og virkelighedstro Rainbow Six-eventyr, ligesom SWAT 5, men det er selvfølgelig en virkelig genial oplevelse, der er gennemsyret af udfordringer og dybde i gameplayet. Hvis du, ligesom jeg, har tørstet efter mere SWAT, er det virkelig på tide at få fat i dette og med taktik, strategi og tålmodighed gå løs på Los Sueños værste forbrydere.

Ready or Not
Ready or Not
Ready or Not