Reanimal er den længe ventede nye titel fra Tarsier Studios, skaberne af de to første roste Little Nightmares-spil. Spillet foregår i en post-apokalyptisk og forfalden verden og udforsker et univers, hvor dyr, der engang var byttedyr, er blevet genoplivet og forvandlet til monstrøse, rovgriske væsner. Denne titel, som er en blanding af psykologisk horror og udforskningsmekanik, kredser om temaerne genoplivning og forvandling og lader spillerne fordybe sig i en forvrænget og skræmmende virkelighed.
Spillet følger to hovedpersoner, en pige og en dreng, som begiver sig ud på et farefuldt eventyr gennem mørke og foruroligende miljøer. Udstyret med dyremasker udforsker de en ruinby og andre øde landskaber, hvor de står over for både fysiske og overnaturlige trusler. Spilmekanikken blander solo- og kooperativ udforskning, så spillerne kan arbejde sammen om at overvinde udfordringer og afdække spillets mørke fortælling.
Med en visuel æstetik inspireret af surrealistisk horror og et design, der minder om deres to tidligere spil, udforsker Reanimal temaer som transformation, død og genoplivning gennem både foruroligende og originale briller. Spillerne kan forvente at møde hybridvæsner, øde landskaber og en fortælling, der udfordrer deres opfattelse af virkeligheden og selve eksistensens natur.
Reanimal fremstår som en naturlig og spændende udvikling af det univers, som studiet skabte med sine to første spil. Mens de tidligere titler fangede spillerne med deres klaustrofobiske atmosfære og foruroligende verden, hvor det faste kamera var en integreret del af oplevelsen, tager Reanimal denne formel til et helt nyt niveau med en af sine mest bemærkelsesværdige nyskabelser: et meget friere og mere dynamisk kamera.
I Little Nightmares begrænsede det faste kamera spillerens bevægelser og bidrog til en konstant følelse af frygt og indespærring (hvilket var ideelt for den oplevelse, de ønskede at skabe). Men Reanimal har en mere fleksibel tilgang til sit kamerasystem og giver spillerne mulighed for at udforske deres omgivelser mere frit. Denne øgede frihed forbedrer ikke kun spillerens evne til at interagere med omgivelserne, men øger også rædselsoplevelsen ved at give et mere omfattende overblik over de skræmmende landskaber og væsner, der befolker spillet.
Et andet karakteristisk aspekt ved Reanimal er dets fokus på "show, not tell", en fortælleteknik, der lader miljøet og begivenhederne formidle historien i stedet for at forlade sig på omfattende dialog. Selvom spillet introducerer dialog for første gang i studiets arbejde, fastholder det stadig essensen af deres tidligere spil ved at skabe en tæt og gådefuld atmosfære.
En af de største ændringer i Reanimal er dets fokus på kooperativt gameplay. Mens de to første spil primært tilbød en solooplevelse, er Reanimal designet til at blive nydt sammen med andre. Muligheden for at spille sammen med en anden spiller, enten lokalt eller online, tilføjer en ny dimension til gyseroplevelsen. Den delte skærm sikrer, at begge spillere ser det samme, hvilket øger indlevelsen og den fælles følelse af rædsel.
Reanimal fører spillerne ind i en verden, der blander de værste af vores mareridt med en visuelt slående æstetik. Indflydelsen fra ikoniske titler som Silent Hill er tydelig i spillets design. Spillets verden er fyldt med groteske væsner og miljøer, der spænder fra strande, hvor man ikke ser et eneste lig, til sumpe, der vrimler med dem (i form af lig, selvfølgelig), hvilket giver en visuelt rig og foruroligende oplevelse.
Personerne og fjenderne i Reanimal ser ud, som om de er taget direkte ud af en dystopisk roman. De dyriske designs, der er inspireret af et mørkt twist på Animal Farm, kombineret med humanoide fjender med groteske, forvrængede ansigter, bidrager til en unik, skræmmende atmosfære. Denne variation i fjendernes og omgivelsernes design lover at holde spillerne på tæerne, mens de udforsker hvert et hjørne af spillet.
Derudover sikrer brugen af Unreal Engine 5 til at udvikle Reanimal en fantastisk og detaljeret grafik. Kraften i denne grafikmotor giver udviklerne mulighed for at skabe mere fordybende miljøer, løse gåder med større dybde og designe mere komplekse fjender. Dette forbedrer ikke kun den visuelle oplevelse, men beriger også den undertrykkende atmosfære, som Tarsier Studios udmærker sig ved at skabe.
Under Gamescom 2024 havde vi også mulighed for at spille Little Nightmares III. Selvom denne tredje del blev udviklet af et andet studie, er det svært ikke at drage sammenligninger. I Reanimal ser det centrale tema ud til at være forvandlingen af byttedyr til rovdyr. Dette koncept udforskes gennem genoplivning og mutation af dyr til monstrøse skabninger.
De maskerede figurer, skibet og omgivelserne i Reanimal minder om elementer fra studiets tidligere spil, men med en mørkere tilgang og en mere direkte fortælling. Temaerne minder om Stephen Kings Pet Sematary. For eksempel leder symbolet med den hvide kanin tankerne hen på Alice in Wonderland og Donnie Darko, hvilket kan antyde en udforskning af alternative verdener og en konfrontation med skæbnen - temaer, der også er til stede i fortællingen i deres to første spil.
Selvom Reanimal ikke er en direkte efterfølger til studiets tidligere spil, er der tydeligvis en åndelig forbindelse mellem dem. Tarsier Studios har bibeholdt visuelle og tematiske elementer, der giver genlyd i deres tidligere arbejde, men Reanimal tilbyder en mere ekspansiv og samarbejdsorienteret tilgang til horror og føles som en naturlig udvikling af den stil, der ses i deres tidligere spil. Inddragelsen af dialog og en mere eksplicit fortælling i Reanimal tyder på, at studiet er klar til at udforske nye fortællemetoder i gysergenren, samtidig med at det bevarer forbindelsen til sine rødder.
Med Reanimal fortsætter Tarsier Studios ikke kun sin arv inden for horror og eventyr, men introducerer også betydelige forbedringer, der omdefinerer tilgangen. Friheden til at bevæge kameraet, det kooperative gameplay og den imponerende grafiske kvalitet løfter spiloplevelsen til nye højder. Mens vi venter på udgivelsen på PS5, Xbox Series X/S og pc, er det tydeligt, at Reanimal er klar til at blive et nyt benchmark inden for horror- og adventuregenren. Hvis du leder efter en ny måde at konfrontere din frygt på, lover Reanimal helt sikkert at blive en oplevelse, du ikke vil gå glip af.