Dansk
Gamereactor
previews
Rematch

Rematch kan ende med at blive et af de mest spændende fodboldspil i mange år

Glem EA Sports FC og eFootball - Sloclaps arkadespil er et af de sjoveste fodboldspil vi har spillet i årevis.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Efter succesen med det unikke Sifu var det ikke ligefrem forventet at høre, at Sloclap har flyttet sin opmærksomhed til et arkadefodboldspil for flere spillere. Den naturlige udvikling mellem de to ideer er i bedste fald løs, men det bør tydeligvis ikke give anledning til bekymring. Jeg siger dette som en person, der brugte noget tid i den forgangne weekend på at sætte Rematch på prøve som en del af en tidlig lukket beta. Selv om det var tydeligt, at spillet har et par knaster, er det også et fodboldspil, der føles friskt, er ubarmhjertigt spændende og helt sikkert har en fremtid. Så for at gøre en lang historie kort, så bør du sætte kryds i kalenderen den 19. juni.

For dem, der ikke ved, hvad Rematch er, så er det et FIFA Street-lignende fodboldspil, der vender det typiske mere strategiske isometriske gameplay på hovedet. I stedet for at se handlingen fra oven, indtager du rollen som én spiller på et hold på fire eller fem personer og fra et tredjepersonsperspektiv. Tænk Rocket League, men i stedet for biler og en enorm bold er der tale om typiske og realistiske fodboldaspekter. Målet er så at arbejde som et hold for at flytte bolden ned ad en lukket, arenalignende bane ved at aflevere, snyde modstanderne og på anden måde være kreativ - alt sammen for at placere et skud på mål. Det er traditionel fodbold i den henseende, men der, hvor Rematch vender op og ned på det, er i regelsættet, som fjerner offsides, fejlafleveringer, VAR og stort set alle de gener, der plager det moderne spil. Man skulle måske tro, at det ville føre til vanvittig og ukontrolerbar action, men det gør det ikke, faktisk vil jeg påstå, at det flyder bedre end noget andet fodboldspil på markedet i dag.

RematchRematch
Dette er en annonce:

Det skyldes ganske vist til dels den mekanik og spilstruktur, som Sloclap har skabt. Rematch har et design, der i mange tilfælde føles en smule som Sifu. Bevægelserne og evnerne er alle opbygget og raffineret på en sådan måde, at de føles naturlige og afbalancerede, og det hele går op i en højere enhed og skaber et spil, hvor man på trods af, at man kun har en håndfuld input, føler, at man har utallige måder at bruge dem på ude på banen. I lighed med Sifu kan Rematch være så grundlæggende eller så komplekst, som du vil have det, det kræver bare øvelse og engagement at nå nye højder i spillet.

Kernemekanikken drejer sig om at bevæge sig, aflevere, skyde, tackle og drible. Da der ikke er noget krav om at skifte mellem spillere, skal du kun bekymre dig om at mestre disse kerneelementer, da den udfordring, som Rematch tilbyder, ellers drejer sig om positionering og strategi. For eksempel er du måske en stor fan den umiddelbare evnebaserede side af spillet og bruger mere tid på at perfektionere smarte tricks for at kanalisere din indre Neymar. En anden foretrækker måske i stedet at være mere direkte, holde en fremadrettet position og være en pålidelig trussel i dybden og målscorer, som en Harry Kane. På samme måde kan du være optaget af at kontrollere spillets gang, holde midtbanen, erobre og opsnappe bolden, når situationen kræver det, og så spille den videre til dine angribere, ligesom Kevin De Bruyne ville gøre det. Og jeg nævner disse eksempler, fordi Rematch giver dig mulighed for at spille på disse måder eller skifte mellem dem efter forgodtbefindende og endda tage målmandshandsker på, når det er nødvendigt. Dette er det ultimative fodboldspil med udtryksfrihed, et eksempel på, hvad der kan skabes, når udviklere skubber til grænserne og udfordrer, hvad vi forventer af denne type oplevelser.

RematchRematch

Men at lægge så stor vægt på frihed har sine ulemper. Rematch er et holdspil og kun et holdspil. Du er nødt til at arbejde sammen med andre spillere, du kan ikke styre et hold på 11 personer alene, du er et enkelt tandhjul i maskinen. Grunden til, at dette kan føre til frustrationer, er, at nogle spillere er mindre holdspillere end andre, og at se en af dine allierede miste bolden for femte gang i træk, fordi de forsøger at lave det perfekte solomål, kan være helt forfærdeligt. På samme måde vil alle have æren, så det kan også være en udfordring at finde personer, der gør det beskidte arbejde ordentligt - hvad enten det er at holde positionen i målet eller lave de nødvendige tacklinger og udfordringer i en defensiv rolle. Lidt mere stivhed i rollerne ville gøre meget for at opmuntre spillerne til at fokusere bare en smule mere på strategi og holdspil end på solo og unødvendige tricks.

Dette er en annonce:

Og jeg går ud fra, at dette mere er et problem i den lukkede beta og ikke noget, der vil plage hele spillet, men der var en tydelig mangel på at kunne vælge en server at spille på, hvilket førte til nogle mærkelige matchmade-lobbyer, hvor jeg var oppe mod folk på de østasiatiske servere og havde at gøre med absurd ping og ventetid. De europæiske lobbyer fungerede som en drøm, så hvorfor spillet besluttede sig for ofte at stille sig i kø til servere fra fjerne dele af planeten, giver absolut ingen mening og var ærligt talt frustrerende.

Rematch

Desuden er det værd at bemærke, at Rematchs tutorial måske er en af de dårligste, jeg er stødt på. Fodbold er fodbold, så det kræver ikke et geni at finde ud af, hvad der skal til for at score et mål, eller hvordan man dribler med bolden, men det ville være praktisk, hvis vejledningen gav oplysninger om, hvilke knapper man skal trykke på for at tackle og aflevere, hvordan man lobber bolden, eller endda nogle mere indviklede elementer, såsom hvordan du overtager målmandsposten, hvis din målmand løber ud af feltet, mens du stadig er inde i det ... Det er de små ting, der af en eller anden grund ikke bliver forklaret.

Men ud over disse frustrationer har Rematch meget at byde på. Det er et fantastisk spil med en flot præsentation og en stilfuld fornemmelse. Art direction og grafikken er levende og farverig, stemningen er perfekt og spændende, tilpasningselementerne giver spillerne mulighed for at sætte deres eget præg på oplevelsen, og det forenklede, men stramme kontrolsystem er et af de bedste sportskontrolskemaer, jeg har spillet til dato. Sloclap er et meget talentfuldt hold, og efter Sifu og nu Rematch er himlen virkelig grænsen for denne kreative flok.

Rematch
Rematch
Rematch

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold