Resident Evil: Revelations

Resident Evil: Revelations

Queen Zenobia. 148.000 bruttoton. 335 meter lang, 52 meter bred, 93 meter høj. Besætning på 1100 mand, og 2200 passagerer. Og nu flyder luksuslineren rundt i middelhavet, og har tilsyneladende en grufuld hemmelighed om bord. Det mysterie skal opklares, og for at gøre det, skal vi udforske skibet både højt og lavt.

Da jeg satte mig ned med Resident Evil: Revelations, havde jeg ikke de store forventninger. For det første synes jeg ikke at der har været et fornuftigt Resident Evil-spil siden de gode gamle dage, hvor Hitchcock-vinklerne var på menuen. Og det inkluderer også Resident Evil 4, som alle anmeldere skal elske. Ja, det var et rasende vellavet spil, men det var stadig ikke Resident Evil.

Resident Evil: Revelations

Resident Evil handler for mig om stavrende zombier, klaustrofobiske bygninger og tåbelige låsesystemer, der er så intrigante, at arkitekten burde fyres og en ny låsesmed hyres pronto. Og mine damer og herrer, det er mig en glæde at annoncere, at det er sådan Resident Evil: Revelations er.

Du har stadig en styring og mekanikker, der minder mere om Resident Evil 5 end den klassiske etter. Alligevel er der en væsentlig forskel: uhyggen er med som passager på skrækturen.

Chris Redfield og Jill Valentine er ligeledes tilbage, for historien her finder sted inden femmeren. Deres to partnere Jessica Sherawat og Parker Luciani er også en del af holdet, og ligeledes er den sædvanlige håndfuld af mystiske budbringere og agenter en del af pakken.

Det er jo Resident Evil, så en historie om, at zombierne er løs, rækker ingen steder. Nej vi skal overstrøes med akronymer og tåbelige samt højst usandsynlige scenarier, før vi sådan nogenlunde ved, hvorfor vi befinder os ombord på et stort, næsten tomt og ubehageligt skib i et stormfuldt hav. BSAA imod FBC, fordi nogle mennesker er blevet BOWs i en by, hvor... nej, helt ærligt. Følg selv med. Historien er nemlig ikke i vejen for det gode gys, men den er heller ikke i starten synderlig overbevisende.

Og netop skibet viser sig at være hvad der skal til, for at uhyggen vender tilbage. Det er nemlig ombord på det enorme krydstogtskib at seriens klaustrofobiske tendenser for alvor kommer til sin ret.

Gyseligt, krybende og yderst skræmmende.

Resident Evil: Revelations

Da jeg første gang skriger ud i luften ved synet af min egen skygge på en væg, så ved jeg at formlen virker. Og det er ikke kun fordi gangene er smalle, og skibet på trods af at være forladt har sporadiske (og ret muterede) monstre, der gerne tager en bid af dig. Men også fordi 3D-effekten i Resident Evil: Revelations er så forbandet effektiv. Bevares, spillet er flot uden slideren i top, og de cinematiske mellemsekvenser er typisk Capcom. Vellavede, overdrevne og velkomponerede. Men slår du 3D til, er det svært ikke at stoppe op, når ens reflektion viser sig i et stykke vinduesglas, mens regndråber og skumsprøjt vælter ind gennem et knust vindue.

Dette er let et af de flotteste spil til maskinen.

Er du nu en af dem, der hader 3D-effekten for et godt ord, så bør du ikke fortvivle, der er nemlig to gode nyheder. Resident Evil: Revelations er forrygende med 3D-slideren i bund, og i mit tilfælde langt mindre kvalmefremkaldende end alle andre 3DS-titler jeg har haft i min maskine. Således endte jeg med at have slideren på fuld skrue uden den sædvanlige medfølgende hovedpine.

Nu er 3D-effekten ikke det eneste nye i spillet. Du har nemlig også en ny type scanner med dig, som i bedste Metroid-stil lader dig analysere fjender, finde skjulte håndaftryk (hvis du er typen der elsker den slags ekstraopgaver) eller bringe skjulte godter (som den evigt manglende ammunition) frem i lyset.

Når du benytter denne Genesis-scanner, skal du til gengæld finde dig i at være våbenløs imens. Endnu et fikst element, der gør at panikken hurtigt breder sig. For skal man være forsvarløs i håb om at finde skjulte hjælpemidler eller vil man hellere risikere at løbe tør for skud?

Resident Evil: Revelations

Den typiske Resident Evil-styring er samtidig langt mere velegnet til det lidt langsommere tempo, som man finder her, end den actionfyldte femmer. Kan man ikke forenes med kameraet, der følger bag figuren, er det bare at smække det nye Circle Pad Pro på Nintendo 3DS-maskinen, og pludselig løses en masse problemer. Herbs kan guffes med a-knappen, en skulderknap fungerer som kniv, mens en anden sigter og en tredje skyder. Det ekstra analog-stick fungerer så som din kamerastyring. Det spiller bare, endda så godt at jeg vil anbefale at investere i pakken hvor Circle Pad Pro følger med spillet.

Faktisk vil jeg anbefale Resident Evil: Revelations til alle 3DS-spillere. Du får en af de flotteste og mest cinematiske spiloplevelser til din Nintendo, du får samtidig et vellavet gys. Du får også en historie, der på trods af lidt for meget pseudo-science alligevel fænger, og så får du masser af genspilningsværdi i form af bonusopgaver. Men vigtigst af alt får du det Resident Evil-spil, de fleste af os har savnet siden 2'eren.

Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
Resident Evil: Revelations
8 / 10
+
Beundringsværdig grafik, spændende historie
-
Let slidte puzzles, for mange standard-fjender især i første halvdel af spillet. Let skuffende og generisk musik.

Et andet syn

Christian Gaca - GR DE

Resident Evil: Revelations er essentielt et ret konventionelt tredjepersons-actioneventyr, der kan skiftes til førsteperson hvis man ønsker det. Historien går tættere på nogle af begivenhederne mellem Resident Evil 4 og Resident Evil 5, men det er nok kun seriens fans, der vil bide mærke i den detalje. Alle andre vil opleve et spændende eventyr med veteranerne Chris Redfield og Jill Valentine, samt deres partnere Jessica Sherawat og Parker Luciani. De er havnet midt i forvirringen omkring Bioterrorism Security Assessment Alliance (BSAA), Federal Bioterrorism Commision (FBC) og hændelserne i havnebyen Terragrigia, der må tilintetgøres gennem deres egen solenergi-matrix. Årsagen er frigivelsen af en virus, der muterer mennesker om til Bio Organic Weapons, BOW'er.

Spillet er opdelt i tre kapitler med hver deres episoder. Denne struktur fører til relativt korte passager, hvor man i slutningen af hver enkelt får en rating for præcision, egne dødsfald og tid. Jo bedre du spiller, jo flere point får man, og de kan efterfølgende bruges køb af udstyr i Raid-spiltypen. Den bliver der låst op for efter hver episode, og er en god tilføjelse. Her skal man, enten alene offline eller med en ven i lokalt netværk, jage monstre i banerne fra hovedfortællingen. Det minder om det trættende Resident Evil: The Mercenaries 3D, men er her kun en tilføjelse, og ikke hele spillet.

Den, der spiller Revelations, gør det for historien - og kommer formodentlig til at spille det mere end én gang. Historien er hurtigt lært, men størstedelen af spillet er stadig enormt spændende, da man allerede på laveste sværhedsgrad er nødt til at være forsigtig med ammunitionen. Er man for gavmild med aftrækkeren, kommer man let til at stå uden bly, når man møder en af de store bosser - og det er ensbetydende med døden.

Gameplayet er, som man ville forvente af Resident Evil. Det vil sige langsom tredjepersonslisten med høj skrækfaktor. Dertil kommer et par puzzles, mærkelige nøgler og chipkort, der til tider skal bruges for at få adgang til hidtil utilgængelige hemmelige rum. Til tider finder man våbenforbedringer, der er ganske sjældne. Disse opgraderinger er gode og ganske diskrete, og tæller blandt andet opladelige skud, øget skade, automatisk genladning eller større magasiner. De kan låses op ved at udføre specielle missioner, såsom at scanne håndaftryk i omgivelserne. Nogle af disse missioner er kun tilgængelige gennem Streetpass-funktionen, hvilket er en fin ide, men hvis man ikke møder andre 3DS-ejere (hvilket nok vil være tilfældet for de fleste), forbliver disse felter tomme.

Tempoet er højere end i de tidlige Resident Evil-spil, som Revelations ellers lægger sig tæt op ad. Det skyldes detaljer som det faktum, at der ikke længere skal blandes urter. Der er nu kun lægeurter og ingen spray. Alligevel møder man gennem første halvdel af spillet for det meste de samme monstre, hvilket bliver kedeligt trods den til tider fantastiske grafik. Nyt er til gengæld Genesis, en bærbar bioscanner der analyserer virus og forbedreder vacciner. Med den skal man jævnligt scanne omgivelser og monstre for at finde udstyr eller optjene bonus-lægeurter. De sætter desværre tempoet betydeligt ned.

Styringen fungerer godt, især med Circle Pad Pro-udvidelsen, der er en nyttig tilføjelse til netop denne type spil. Hvor praktisk det er at udbygge sin 3DS til en klodset Gamecube-controller, må dog være op til en selv.

Det er ærgerligt, at selvom spillet fortæller tre spændende historelinjer, er der store dele af banerne, der er genbrugt, så man ofte får aha-oplevelser af den dårlige slags. Har jeg ikke været her før? Disse øjeblikke får følgeskab irriterende logikfejl - hvis du bevæger dig gennem områder, du før har besøgt og scannet, finder du måske nye objekter, hvilket er åndssvagt. Hverken de slimede BOWs eller andre modstandere kan nå at tabe så meget ammunition, når de trasker rundt. Små skønhedsfejl i grafik og animationer burde også være blevet ordnet.

Musikken er desværre kedeligt generisk, og mangler både magien fra Nintendo og underbygning af spændingen. Desuden skal man alt for ofte udføre en eller anden variation af at genoprette strømmen, få elevatorer til at køre og nedkæmpe nogle konventionelle monstre. De få puzzles begynder hurtigt at gentage sig, og er ikke særligt udfordrende.

Var det ikke for den smukt skrevne historie, der fortælles gennem flotte 3D-sekvenser, ville man nok hurtigt lægge spillet fra sig. Men gang på gang bliver man trukket ind af de fine små introvidoer, der vises før hver episode. I sidste ende er det en befriende oplevelse med mange twists og overraskelser, der først når sit boss-mæssige højdepunkt efter ti-tolv timer. Den sidste tredjedel af spillet er væsentligt bedre end de to første, med et par imponerende action-sevkenser. Det er med til at sikre, at Revelations sidste ende bliver til en stærk 7'er.

7/10

Ja...øhm... Var 2012 ikke bare et fedt år for Resident Evil? Fans (og alle jer andre naturligvis) blev velsignet af Operation Raccoon City, der... 8/10

Resident Evil: Revelations HDScore