Resident Evil: The Mercenaries 3D er en trimmet Resident Evil-oplevelse på adrenalin. Væk er b-filmshistorier og stemningsfuld gådeløsning. Capcom har taget den action-fokuserede Mercenaries-del fra tidligere spil, og gjort det til et selvstændigt produkt på den lille Nintendo 3DS.
Det første indtryk er godt. Grafisk er det imponerende hvad Capcom har presset ud af den håndholdte maskine. Genkendelige miljøer fra de to tidligere spil i serien folder sig ud på den lille skærm, og har beholdt meget af deres flotte grafiske udtryk. Skygger kastes i de støvede omgivelser, og rammer truende zombier der trasker imod dig.
Selve 3D-effekten er minimal, og har ikke rigtig nogen indflydelse på spillet. Afstande opnår en tyngde, og når du sigter med et våben, svæver det ud af skærmen. Som andre 3DS-spil er det en fin effekt, men af de spil jeg prøvede i Amsterdam, kom jeg væk fra Resident Evil: Mercenaries 3D med den største fornemmelse af at 3D-effekten ikke har en stor indflydelse på spilleoplevelsen.
Styringen er ganske fermt bibeholdt fra de store konsollers controllere. Den runde analoge knop på 3DS'en udfylder fint rollen, og bruges både til at bevæge din karakter og sigte. Jeg mærkede ikke den store forskel i præcision, som man ellers kunne frygte. Knoppen bevæger sigtekornet en smule langsommere, men ikke i et irriterende omfang.
Spillets opbygning er i Mercenaries-stil et ræs imod det hastigt nedtællende ur. Du starter med få minutter, og kan opnå flere ved enten at dræbe zombier på bestemte måder og opbygge et combo-meter, eller knuse gemte krystalstatuer iblandt zombie-mængderne. Til sidst bedømmes din præstation med en endelig score.
Et lidt bart gameplay varieres en smule ved, at de spilbare karakterer fra forskellige spil i serien hver har deres personlige styrker og våben. Claire Redfield er adræt, og derfor hurtigere end brormand Chris. Hans næver slår til gengæld hårdere, og hans våbenudvalg er på lige vis mere hårdtslående.
Du kan desuden tage kampen op mod uret sammen med en kammerat, da spillet vil understøtte co-op over nettet.
Som Resident Evil: The Mercenaries 3D blev præsenteret i Amsterdam, er det et lidt sært produkt. Capcom udgiver et sidestykke fra hovedspillet som et selvstændigt spil, og intet jeg så, antydede at der var rørt meget ved Mercenaries-formlen.
Spillet er selvfølgelig ikke færdigt endnu, og vi må håbe at Capcom har flere tanker med gameplayet. Det jeg prøvede virkede som en nøgen version af tidligere spil, der dog stadig formidler seriens spændingsfyldte nedskydning af zombie-væsner.
Mercenaries beviser, at det i høj grad er muligt at lave et moderne Resident Evil-spil på en håndholdt maskine som Nintendo 3DS. Men leder du efter en mere traditionel Resident Evil-opbygning, må du vente på den lignende 3DS-titel Resident Evil: Revelations.