Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Ride

Ride

Udvikleren bag MotoGP og WRC har lavet Gran Turismo for motorcykelfans

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Hvsi der er noget som det italienske studie Milestone ikke mangler, så er det passion. Jeg besøgte deres kontorer i september 2014, og udover et sindssygt antal espressokopper og cigaretskodder, fandt jeg bare en bunke passionerede, entusiastiske og ambitiøse udviklere. Folk der forsøger at kombinere deres kræfter og viden i ét fantastisk spil.

Efter at have udviklet spil som SBK Generations, MotoGP 14, WRC 4, FIA World Rally Championship and SBK 2011: Superbike World Championship, sigter Milestone efter stjernerne. Ride er et forsøg på at bygge en racing-verden, der er baseret på det fundament som Gran Turismo har bygget, men hvor kontrollen fra motorcykelverdenen sidder i højsædet. Oplevelsen vil både inspirere fans, og forvirre begyndere.

RideRideRide

Karieeren i Ride ligner Gran Turismo på en prik. Det handler om at starte fra ingenting, og så gå efter guldet. Man skal gennem nogle virkelig kedelige løb på meget gamle motorcykler, for at vinde priser og penge, og derefter bruge disse midler til at opgradere og justere din motorcykel, for så at til sidst kunne møde hårdere udfordringer. Allerede under mit besøg i Bologna sidste efterår, blevet det gjort klart for mig, at Milestone havde fanget følelsen af at sidde på en motorcykel, samtidig med at de havde skabt en variation imellem de forskellige spildele.

Dette er en annonce:

Glæden ved at vride speederen i bund, næsten hvilke helt horisontalt på motorcyklen og være en millimeter fra at røre den varme asfalt på Potrere-banen er stor. Det kan ikke helt beskrives, og jeg kan kun forestille mig, at det minder lidt om den følelse man får, når man faktisk piler rundt om et hjørne på en motorcykel i høj fat. Det er spillets evne til at kærtegne denne evne, en entusiame og en kærlighed for motorsport og motorcykler, der er Rides stærkeste kort på hånden. Det er her, at Milestones projekt virkelig skinner.

Desværre er der en række områder, der slet ikke er lige så gode, og oplevelsen ødelægges konstant af lange loading-skærme. Det er meget lang tid siden, at et spils loading-skærme har føltes så frustrerende (bortset fra Bloodborne, der også havde sit at slås med). Hver gang et race genstartes, så indlæser spillet i utrolig lang tid, og kan tage op til et par minutter per gang.

Ride

Det værste er loading-skærmene før hvert race, fordi den først indlæser introen, og så den rigtige bane. Når jeg har valgt det race jeg ønsker, begynder spillet at indlæse, og så skal jeg kigge på nogle motorcykelbilleder i 44 sekunder, før jeg kan trykke på X og skippe introduktionen. Efter det skal jeg vente, igen, og kigge på det samme billede af motorcyklen, igen. Det kræver tålmodighed at spille Ride, og jeg bruger mere tid på kigge på loading-skærme, end jeg gør på at spille spillet. Det er tydeligt, at Milestone ikke har den nødvendige tekniske ekspertise, som det kræves for at konkurrere imod de bedste racing-studier, og den manglende tekniske finesse ødelægger oplevelsen. Desværre.

Dette er en annonce:

Banerne og miljøerne er et andet aspekt, der ikke imponerer synderligt. Nogle af områderne og scenerierne ligner noget der er blevet stjålet fra en PlayStation 3-titel, og selvom motorcyklerne (inklusiv førerne) ser meget bedre ud, ville det være en stor løgn, hvis jeg skulle kalde Ride et smukt racing-spil. Milestone har, som tidligere nævnt, bevist at de ikke kan konkurrere med genrens giganter i forhold til grafisk kvalitet, og Ride gør det tydeligt på smertelig vis, at studiet skulle have investeret i en grafikmotor som CryEngine eller Unreal 4.

Ride

Du vil desværre også opleve en del teksturer der hopper til og fra, som får horisonten til at minde lidt om popcorn. Det var et større problem da jeg spillede online, men problemet eksisterer igennem hele oplevelsen. Dette skulle selvfølgelig ikke være et problem, når man spiller på så kraftig en konsol som PlayStation 4.

En del af spillet der ikke skuffer, er de animationer som er blevet gjort mulig at den Emotion FX-teknologi, som Milestone har købt via licens. Føreren, og den måde han eller hun svinger fra side til side på motorcyklen, er meget smukt at se på. Dette, sammen med motorcyklens fysik, gør det til en fryd at se på, hvis man er altså er motorcykelentusiast. I Ride ser både fører og motorcykel 100% ægte ud, og det har jeg ikke oplevet før, i de 15 år jeg har anmeldt motorcykelspil.

Når man kaster sin sindsyge sportsmotocykel rundt på banerne i Ride, fungerer spillet faktisk fint. Hjelmkameraet, som Milestone i øvrigt har lånt fra Slightly Mad Studios' Need for Speed: Shift, virker fantastisk, og selve fysikken er okay. Balancen imellem torque og maksimum hastighed er acceptabel, og dynamikken imellem dækkene og vejoverfladen giver en god tyngde. For mig, der ødelægger næsten alle andre aspekter oplevelsen, præcis ligesom i de sidste tre Gran Turismo-titler. Præsentationen er forfærdelig tør og livløs, kommentatorsporet er søvndyssende, loading-tiderne er alt for lange og musikken er katastrofal. Hvis Milestone ændrer og forbedrer alt udover racing-mekanikkerne selv, så kunne en eventuel efterfølger blive et stort hit.

Ride
Ride
Ride
Ride
Ride
Ride
Ride
06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
God motorcykelfysik, realistiske animationer, antallet af køretøjer.
-
Forfærdelig grafik, dumme modstandere, lange load-tider, dårlig musik.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

RideScore

Ride

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall

Udvikleren bag MotoGP og WRC har lavet Gran Turismo for motorcykelfans

Motorcykelspillet Ride bliver udskudt

Motorcykelspillet Ride bliver udskudt

NYHED. Skrevet af David Caballero

Spilstudiet Milestone og udgiveren Bandai Namco har annonceret at deres motorcykelspil Ride alligevel ikke udkommer sidst i marts, men istedet kommer det på gaden den 2....

Motorcykler, kaffe og cigaretter

Motorcykler, kaffe og cigaretter

ARTIKEL. Skrevet af Petter Hegevall

Gamereactor fløj til Bologna for at besøge Ducati, se en Panigale 1199 blive skruet sammen - samt prøvespille det kommende Ride, som de eneste i Norden.



Indlæser mere indhold