Man skal være imødekommende for nye tiltag. I et marked der er så præget af genbrug og kapital, så er det rart når innovative titler rammer gaden. Det oprindelige Ring havde lidt af denne magi. Baseret på Wagners døgnlange opera, hvorfra underlægningsmusikken også kom fra. Scenarierne udsprang fra Philippe Druillets vidt svævende fantasi. Dette blev kombineret med en fusion mellem skandinavisk mytologi og et futuristisk scenarie. Selve rammerne var gode, og ideen med at opbygge det som et eventyr, var ligeledes i orden. Desværre var selve udførelsen ikke optimal, og det hæmmede en ellers god historie. Nu er Arxel Tribe så tilbage med et nyt skud på stammen - lad eventyret begynde.
Rumskibe og mytologi
Vi befinder os midt i rummet. Wt rumskib passerer. En lille flok er forsamlet på dets dæk, en samtale er igangværende. Rumskibet bærer tilsyneladende på en værdifuld last. Bag i skibet sidder den sagnomspundne kriger Siegfried, kameraet zoomer ind på hans skinnende øjne. Scenen skifter, pludselig befinder vi os i en smedje. En dreng, omspundet af en monstrøs mekanisk dragt, kommanderes, rundt af en fedladen dværg. Drengen er naturligvis Siegfried, og du skal nu overtage kontrollen med ham. Ring II er opdelt i afsnit, som repræsenterer fire forskellige alderstrin hos Siegfried. Her skal du føre ham mod storhed, gennem en sagnverden beboet af drager, giganter og en underskøn valkyrie.
Et klassisk eventyr
Ring II er et klassisk eventyrspil, hvor du skal vandre rundt og løse puzzles. Styringen fungerer ved hjælp af en kombination af mus og keyboard. Din ageren er stærkt begrænset, reelt set har du kun mulighed for at bevæge dig, og på givne tidspunkter kan du påvirke omgivelserne. Dette kan være ved at benytte maskineri eller samle ting op. Starten foregår som sagt i en smedje. Den kære Siegfried har ingen egentlige erindringer om sin barndom. Det eneste han ved er, at han - så længe han kan huske - har arbejdet i smedjen. Arbejdet er hårdt, og dværgen vrisser konstant af ham.
I takt til musikken
Den første scene fungerer til at give dig en ide om, hvordan tingene fungerer. Du bliver sat til at bruge et blæsebælg og svinge en hammer. Begge dele foregår ved at gå over til pågældende ting. Herved fremkommer et interaktionsikon. Ved at trykke "enter" så ser du nærmere på tingen. Når du eksempelvis skal svinge hammeren, gøres dette ved at holde venstre knap trykket, mens du kører musen i vertikale bevægelser. Efter at have gjort dette nytteløst i et stykke tid, bemærker du, at der også er en klang i musikken. I bedste Olsenbanden stil skal du så sørge for at time slagene med musikken. Efter også at have slukket en ildebrand, beordres du udenfor. Du når dog kun lige et par skridt ud i naturen, inden du gribes af nogle fugle. Forundret føres du gennem luften, indtil du nedsættes midt i en skov. En kvinde forsvinder op i et træ, og latter møder dine ører. Nu kan det egentlige eventyr begynde.
Ikke den store udvikling
Det viser sig selvfølgelig hurtigt, at du har nogle yderst specielle forældre. Ligesom at du er spået en stor heroisk fremtid. Historien er som sådan glimrende, og kombinationen af underlige figurer og flamboyante scenarier er med til at bygge en god stemning. Desværre er der ikke sket nogen synderlig videreudvikling af grafikken siden den første titel. Baggrundene er da stadig flotte, men de er uhyre statiske og uden interaktion. Animationerne er ligeledes ramt af tiden tand. Når man sammenligner med et nutidigt eventyr som Syberia, så blegner Ring II.
Der hvor Ring II virkeligt fejler er nu spilbarheden. Der er en lang række klassiske eventyrproblemer, som rider spillet som en mare. Først og fremmest er områderne for små, pludselig begynder Siegfried at løbe op af en usynlig mur. For det andet - og mere graverende - så er spillet alt for lineært. Alle scener byder kun på et par ting, som du kan samle op, og efterfølgende - på yderst ulogisk vis - skal kombinere med noget andet på skærmen. Dertil er styringen med Siegfried dårlig - det er underligt, at det hele ikke fungerer via point’n’click. Det er da til dels i orden at spillet er let - hvilket opnås via de små områder og få optagelige effekter. Problemet ligger i, at det hele er så ulogisk og et tilfælde af trial’n’error. De forskellige puzzles er heller ikke implementeret ordentligt i historien. Du mister fuldstændig grebet om historien og musikken, mens du trasker rundt, for på tilfældig vis at trigge den næste mellemsekvens.
Bedre alternativer
Det synes jeg er yderst uheldigt, da udgangspunktet ellers er så godt. Selve spillet er jo en yderst lærerig oplevelse for det yngre publikum, og burde appellere til familien. Her er gennemgang af den skandinaviske mytologi samt en indgangsvinkel til klassisk musik. Computeren er jo suveræn til at kombinere flotte billeder og smuk musik med en interaktiv oplevelse. Desværre så er udførelsen bestemt ikke optimal. Den interaktive del er slet ikke gennemført nok. Kombinerer man dette med prisen, så får man væsentlig mere ud af eksempelvis at leje Fantasia til børnene. Her vil fokus ligge væsentlig mere på musikken, og ikke på frustrerende ulogisk gådeløsning.