Sand Land

Sand Land

Akira Toriyamas manga Sand Land bliver nu udgivet som et japansk rollespil, hvor køretøjer, udforskning og store bosser er på menuen.

Fra at være en obskur manga, der stort set kun var tilgængelig i Japan, er den afdøde "Dragon Ball"-skaber Akira Toriyamas temmelig dystopiske manga "Sandland" nu blevet mainstream. En helt ny anime kan ses på Disney+, og nu er der også kommet et videospil, der lader os opleve verdenen efter alle de katastrofer, der har efterladt den grønne planet brun og dyster.

Vi kan dog ikke bebrejde Sand Lands frontfigur Beelzebub for at være dyster. Han er en karismatisk lyserød dæmon med mere energi end Duracell-kaninen, der leder efter vand til at slukke tørsten hos både mennesker og dæmoner - som har været i krig med hinanden i lang tid. Men eventyret er startet af Sherif Rao, som ikke bryder sig om sin egen skruppelløse konge, som han mistænker for at stjæle vand for at gavne sig selv og holde befolkningen i skak.

Med på turen er Beelzebubs følgesvend Thief, og snart også mekanikeren Ann, og kvartetten udgør det hold, du har til rådighed, med Beelzebub som din hovedperson. Som i så mange andre dystopiske popkulturfænomener, der foregår i ørkenverdener (såsom Rage, Borderlands og Mad Max), spiller køretøjer en meget stor rolle, og du vil hurtigt få styr på en simpel bil, efterfulgt af en tank, motorcykel, robot og meget mere, der hjælper dig med at komme rundt.

Sand Land

Spillets verden er meget stor, og der er mange ting at udforske. Desværre synes jeg, at jeg sjældent bliver belønnet for at gøre det, og det meste af det, jeg finder, er ressourcer og lignende, hvilket fik mig til at fokusere mere på at komme videre i eventyret end på at udforske verden, selv om sidemissioner normalt er det, jeg ser mest frem til. Manglen på gode belønninger er dog ikke mit eneste problem med Sand Lands verden, som er så stor, at det tager lang tid at rejse et sted hen selv med fast travel, og når det er bedst, er rejsen sjældent særlig interessant.

Sand Land er bedst, når det virkelig brænder på, enten i bilræs, boss-kampe (der er mange og de er generelt meget gode) eller større kampe. Da man får mulighed for virkelig at tilpasse sine våben på flere forskellige måder, er det godt at bygge noget, der føles lidt ekstra pålideligt, og selv køretøjernes egenskaber kan ændres. Personligt satte jeg alle mine penge på store eksplosive remedier, da jeg generelt syntes, at maskingeværerne var lidt til den spinkle side. Du kan også ændre dit køretøjs udseende på flere forskellige måder, og hvis du ved hvad du kan lide, så finder du generelt gode tilpasningsværktøjer her-

Men tilbage til spilverdenen, som jeg synes er lidt for tom og øde. For det meste er du alene uden fjender, og når jeg rejser gennem spilverdenen til steder, jeg ikke har været endnu (og derfor ikke kan bruge fast travel), får jeg flashbacks til bådturene i The Legend of Zelda: The Wind Waker, som desværre udgjorde det spils svageste punkt. Selvfølgelig kan du bruge Traits eller Radio Towers til at finde flere hemmeligheder, men generelt kunne verden have været mere spændende og interaktiv.

Sand Land

Det hjælper dog, at Sand Land er vidunderligt præsenteret med virkelig flot og farverig grafik, der virkelig fremhæver Toriyamas design. Teknisk set er det ikke noget bemærkelsesværdigt, selvom det kører problemfrit, men generelt synes jeg stadig, at spillet ser godt ud hele vejen igennem, og det er fuld af mellemsekvenser, der lige så godt kunne være tegnefilm.

Du vælger mellem køretøjerne via en simpel radialmenu, og de har alle deres egne evner. Robotten gør det muligt at hoppe som en platformsfigur og komme op i bjergene, og intet forhindrer dig i derefter at skifte til et andet køretøj deroppe for at prøve at nå et andet plateau, eller måske tage hovercraft'en ud på en sø, du pludselig har fundet. Langt det sjoveste at spille er dog kampvognen, takket være den alsidige styring og de mange anvendelsesmuligheder.

Ud over at kæmpe i køretøjer skal du også ofte kæmpe til fods. Du kan til enhver tid hoppe ud af et køretøj for at udforske en by, en dungeon eller et andet nyt område, du har fundet. Kampsystemet er sat op som et simpelt beat 'em up, hvor man i hvert fald på den normale sværhedsgrad kan komme meget langt ved bare at trykke på X-knappen (Xbox-versionen) for at kæmpe. Du kan dog opgradere Beelzebub undervejs ved at låse op for nye evner i et skill tree. Mod slutningen får du flere og mere brutale angreb, men som med alt kedeligt bytte er det meste ting som større helbredsmålere eller at blive lidt stærkere på en eller anden måde. Efterhånden som fjenderne bliver mere og mere magtfulde, føles det som om, at Beelzebub faktisk er ret stillestående i sin udvikling, og det skaber lidt mærkelig pacing.

Dine sidekicks kan også blive involveret i kampene på forskellige måder, og du kan også opgradere dem individuelt. Du kan enten give dem egenskaber, der er passive (som at få flere mønter fra kampene) eller aktive (hvor de rent faktisk bliver involveret i kampene) for at hjælpe. Jeg synes, det er et smart arrangement, og det faktum, at jeg så nemt kan vælge, hvilke egenskaber de skal bruge, er værdsat, hvor især Rao passer til min spillestil med en masse ekstra skade. Menuerne i kampene er generelt gode og igen med radialt design, så jeg hurtigt kan vælge den rigtige genstand til det rigtige tidspunkt og ikke bliver ramt uden grund. Når det er sagt, er jeg ikke så glad for menuerne til opgradering af ting, hvor det ikke altid er indlysende, hvor meget bedre en opgradering er, og det er let at begå fejl. Der er også et enklere system til at bygge sin egen by og opgradere den med bedre butikker og quests, som man kan finde, hvilket giver lidt variation i gameplayet.

Sand Land

Sidstnævnte er et aspekt, jeg synes er rigtig godt i Sand Land, hvor de mange forskellige køretøjer giver varierende karakter kombineret med udforskning, en masse gådeløsning, kraftfulde bosskampe, stealth-sektioner og andre sideaktiviteter som løb og lignende. Miljøvariationen er også uventet god takket være dag/nat-cyklusser og huler, militærbaser, byer og faktisk endda grønne områder. Mellem turene er der også missioner, hvor mine valg faktisk ser ud til at betyde noget, hvilket er med til at få eventyret til at føles mere som mit eget.

Forresten spillede jeg de første timer af eventyret med engelske stemmer, før jeg skiftede til japanske (det kræver en genstart af spillet), og jeg kan sige, at den japanske original er flere gange bedre. Så medmindre du er helt allergisk over for at læse undertekster, synes jeg, du skal have de originale stemmer, når du spiller Sand Land.

Alt i alt er Sand Land et spil, jeg har haft det sjovt med, men bortset fra de mere intense kampe er det lidt begrænset i sin underholdningsfaktor og formår ikke at give følelsen af, at tingene faktisk er på spil. Som rollespil er der simpelthen mange japanske eventyr, der er bedre, men kombineret med den meget åbne verden og muligheden for at udforske så meget, som man vil, samt Toriyamas dejlige design og "ligefremme" historiefortælling, er det stadig en fascinerende fornøjelse.

Det, der venter, er et omfattende eventyr, som jeg varmt kan anbefale til Toriyama-fans. Jeg ville virkelig ønske, at Bandai Namco havde gjort spilverdenen mere levende og givende at udforske, men at rejse rundt i spillets dungeons og løse klassiske "Tomb Raider"/Zelda-inspirerede gåder og kæmpe mod store bosser gør det stadig underholdende hele vejen igennem, selv for dem, der ikke kender "Dragon Ball"-skaberens arbejde.

Sand Land
Sand Land
Sand Land