Jeg har altid haft en særlig plads i hjertet for Syndicate. Det var en af de spil, jeg fik til at fungere på familiens skramlede gamle PC, og at få et spil til at fungere på en 90'er-computer var ikke altid lige til. Det var også en af de spil som, hvis mine forældre kendte til det, jeg havde fået forbud mod at spille. Dobbelt så spændende.
Sattellite Reign kalder sig selv for spirituel efterfølger til de gamle Bullfrog-spil fra 90'erne, og der kan klart drages sammenligninger, ud over at manden bag projektet er Mike Diskett, som var lead designer på Syndicate Wars. Der er tydelige ligheder i form af det isometriske perspektiv og cyberpunk-stemningen. Vi er i fremtiden, vi styrer et lille hold af trenchcoat-beklædte agenter, og vi går i kamp med et væld af futuristiske evner.
Sattellite Reign blev kickstartet tilbage i 2013, og en Early Access-version udkom på Steam i slutningen af sidste år. Efter at have prøvet det nyligt tilføjede tutorial-område og tacklet nogle af spillets tidlige missioner, er alle mine bekymringer om retningen denne spirituelle efterfølger har taget helt forsvundet. 5 Lives laver det spil, som jeg ville have fra dem, og det er jeg taknemmelig for.
Med det sagt vil jeg ikke anbefale spillet helt endnu. Som det fremgår på spilskærmen, er det stadig i pre-alpha, og det betyder, at spillet stadig er fyldt med bugs og fejl. Til at begynde med havde jeg problemer med at genstarte spillet. Tutorial-delen de har tilføjet hjælper, men den er ikke perfekt endnu, og der mangler stadig en del, for at nye spillere kan være med. Der er lang vej endnu, inden spillet er klar til offentligheden, med mængden bugs og placeholder-indhold der findes i spillet nu.
Det ser til gengæld meget lovende ud. Spillere tager styringen af fire agenter, og bevæger dem gennem gaderne på en futuristisk by, mens de undviger patruljer og overvågningskameraer, og tager imod missioner for at øge deres indflydelse. Der er mulighed for at spille stealth, eller man kan larme med skudvekslinger mod vagterne placeret rundt om i byen.
Hver agent man styrer kan leveles op, og de har alle forskellige styrker og evner, der kan udforskes og forbedres, og jo mere udviklet en figur er, desto flere muligheder har man til at klare opgaverne. Det bliver interessant at se, hvor dybt progression-systemet bliver, og hvor meget fleksibilitet det giver spillerne, men det tegner indtil videre godt. Når en figur dør, sendes figurens bevidsthed og evner over i en ny klon ved sidst aktiverede check-point. Det lavere mandtal gør det sværere at gennemføre sine opgaver, men det ødelægger ikke spillet, da man omgruppere og prøve igen senere.
Fjendernes kunstige intelligens er ikke fantastisk, ej heller de civile figurers path-finding i den simulerede by. Det mest bemærkelsesværdige ved den kluntede AI, er at real time-kampene i øjeblikket mangler en smule finesse. Der skal klart arbejdes mere på dette, men fundamentet er solidt. Derudover er byen stor og fyldt med karakter. Cyberpunk-stilen, neon-skiltene og den mørke farvepalet minder om Blade Runner og dets lige. Det ser fantastisk ud, og vi glæder os til at gå på opdagelse, og lære mere om baggrundshistorien. Den overordnede struktur lader til at fokusere på sidemissioner, og i stedet for en kampagne, som vi forstår det, vil historien komme frem som spillerne udforsker spillet.
Atmosfære er en ting, som Early Access-version har i massevis. Der er et velvalgt soundtrack, som kører i baggrunden, og som holder en ved selskab, når man trasker gennem den mørke regnfyldte by, omringet af stress og jag imens man udtænker sit næste træk. Atmosfæren ledsages af frihed. Du bestemmer selv hvordan du tilgår ethvert scenarie, og det virker som om, at udviklerne arbejder hårdt på, at spillerne skal have så mange muligheder, der kan lade sig gøre. Når det hele er på plads, og hvis den kunstige intelligens bliver rettet, kunne det gå hen og ligne et spil, der faciliterer kreativt gameplay. Når man tager i betragtning, hvad dette spil kunne gå hen og blive, er det yderst spændende.
Hvis du har ventet i tyve år på dette, og det ved vi nogle af jer har, så giv agt: Der er et godt spil under overfladen, og vi glæder os bestemt til at se nærmere på titlen igen, når den udkommer, men i skrivende stund er det kun for de folk, som kan leve med de mange glitches og bugs, eller dem der ønsker at støtte spillets udvikling. For alle andre derude råder vi jer til at vente, for når spillet er færdigudviklet, kunne det i den grad gå hen og blive noget ganske særligt, og det er ventetiden værd.