Scooby-Doo: The Motion Picture

Scooby-Doo: The Motion Picture

Scooby Doo til GBA er et gedigent adventure-spil med masser af ikke alt for komplicerede puzzles og opgaver.

Jeg indrømmer det blankt. Når jeg lørdag og søndag morgen har hørt, at ungerne er kommet til at indstille fjernsynet å en kanal, der for gu’ ve’ hvilken gang viser Scooby Doo - så får jeg gåsehud, nervøse trækninger, nærmest som en allergisk reaktion. Derfor var det med en solid portion skepsis, at jeg smækkede spilkapslen til Scooby Doo i min GBA. Faktisk blev jeg positivt overrasket. Måske skyldes det, at spillet trækker mere på personer og historie fra den spillefilm, der har høstet stor succes i USA - end på tegnefilmenes primitive streg og påtrængede irriterende stemmer? Måske skyldes overraskelsen, at producenten for en gangs skyld ikke er forfaldet til blot at udvikle endnu et platformspil på basis af filmens og tegneseriens figurgalleri.

Gå på eventyr
Under alle omstændigheder har man med Scooby Doo til GBA at gøre med et gedigent adventure-spil med masser af ikke alt for komplicerede puzzles og opgaver. Det skræmmer på den ene side de garvede adventure-spillere væk - fordi nok vil finde udfordringerne i spillet alt for lette. På den anden side passer de lettilgængelige opgaver helt fint til den lette, til tider fjogede stemning i historien. Heldigvis lægger spillet sig ikke alt for tæt op ad filmens historie, så man behøver ikke at frygte at kende slutningen, allerede inden man går i gang med spillet.
Udgangspunktet for spillet er imidlertid som filmens. Mystery Inc. - det vil sige hunden Scooby Doo og hans menneskevenner Shaggy, Velma, Fred og Daphne - er blevet kaldt til Spooky Island for at hjælpe en hotelvært, Emile Mondavarious, med at få gjort kål på nogle spøgelser, der er godt i gang med at jage hotelgæsterne væk.

Undersøg alt på hotellet
Opgaven for Scooby og resten af Mystery Inc. er nu at undersøge enhver krog af det skumle hotel for at finde spøgelserne og de genstande, der er nødvendige for at løse opgaverne på de enkelte levels. De 4 venner har hver deres særlige egenskaber - hvoraf Scooby og Shaggy mest af alt udmærker sig ved at være usædvanligt let til bens - på vej VÆK fra farerne. Heldigvis er der så Velma, som er specielt dygtig til at åbne kister og låse, ligesom hun generelt er bedre end sine venner til at tænke logisk - og dermed komme de mest ihærdige spøgelser og forhindringer i forkøbet. Scooby Doo udfolder sig på et isometrisk oversigtskort over hotellet på Spooky Island. Gangene og etagerne er noget nær enorme, og der er lidt vel langt mellem udfordringerne. Det betyder, at spillet til tider opleves énsformigt og nærmest kedeligt. Heldigvis afbrydes monotonien af en række minispil, som på linie med spillets hovedhistorie ikke volder de helt stor kvaler for de små grå celler.

Tegningen og animationen af spillets hovedpersoner/-figurer lægger sig tæt op af filmens udtryk. Man kunne dog godt ønske sig, at der var zoomet lidt tættere ind på dem. På den måde ku’ man måske også ha’ undgået oplevelsen af store, tomme rum og gange. Det værste er dog, at den mærke skærm på GBA’en gør det noget nær umuligt at spille Scooby Doo. End ikke en Snake Light gøre det specielt lettere, og når spilarealet til tider oven i købet skal være dunkelt belyst - det handler jo trods alt om spøgelser - så er det kun lydene og musikken, der forhindrer spilleren i at tro, at batterierne simpelt er kørt helt flade.

Tro mod serien og ganske underholdende
Figurernes kræfter svinder - og svinder hurtigt - under kontakten med spøgelserne, så det gælder om at lade op, at samle de Scooby Snacks, som genopbygger energien. De dog ikke så svære at finde. Faktisk er de markeret med en gul kasse og et stort spørgsmålstegn. Helt i tråd med Scooby Doos fjollede univers.Det var en helt rar oplevelse at få gjort op med min dybt rodfæstede modvilje mod Scooby Doo. Spillet viste sig i hvert fald at give en ganske habil spiloplevelse. Målgruppen må imidlertid kunne afgrænses til yngre spillere, som ikke endnu er fortrolige med adventure-genren. Og så hjælper det selvfølgelig også, hvis man har en vis svaghed for Scooby Doo-universet.

7 / 10
+
For en gangs skyld ikke et platformspil.