Dansk
Gamereactor
previews
Sea of Remnants

Sea of Remnants Preview: En overraskende sjov Sea of Thieves-udfordrer

Vi har tilbragt tid på de åbne have i dette pirateventyr, som åbenlyst låner lidt hist og her, men har sin egen karisma.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det var måske en smule uretfærdigt, men da Sea of Remnants for nylig blev afsløret under den såkaldte "Not-E3"-periode, var jeg skeptisk og så det i første omgang som en kopi af Sea of Thieves. Det kan lyde forudindtaget, men afsløringstraileren gjorde ikke meget for at overbevise mig om det modsatte. Så naturligvis tog jeg en vis portion fordomme med mig ind i preview-versionen af Sea of Remnants, hvor jeg forventede at opleve et spil, der nok var velfungerende og spilbart, men som umuligt kunne måle sig med Rares imponerende multiplayer-projekt. Det viste sig dog - måske ikke så overraskende - at disse fordomme var ubegrundede, for Joker Studio synes at have en idé her, der rummer potentiale og særligt kan tiltale dem, som ikke bryder sig om det fulde multiplayer-fokus i Sea of Thieves.

Men hvad er Sea of Remnants egentlig? Det er et pirat-RPG-eventyr, hvor spilleren kastes ud i en enorm åben verden og får frie tøjler til at blive en sand sørøverkonge. Forskellen er dog, at spillet ikke er nær så frit som Sea of Thieves, da det faktisk har en gennemgående historie. Den kunne man med lidt god vilje sammenligne med noget Persona-agtigt, hvor du skal udforske verden, finde nye ledsagere, kæmpe i turbaseret strategisk kamp og i øvrigt hjælpe med at udbygge piratbyen Orbtopia, alt imens du forsøger at stykke din tabte hukommelse sammen. Som du kan se, er der en klar narrativ kerne, som giver både verdenen, figurerne og helhedsoplevelsen den identitet, der adskiller spillet fra Rares alternativ.

Derudover er Sea of Remnants et singleplayer-spil, selvom det godt nok påstår at have både co-op- og MMO-funktioner. Det er en kæmpestor verden, Joker Studio har skabt, og den vil på sigt blive befolket af pirater af enhver slags - men det er ikke et krav. Du kan udforske verden med dit eget tilpassede crew, tage på land for at finde skattekister og kæmpe mod vilde dyr i taktisk kamp, eller blive på havet og kæmpe i søslag, som minder mere om det, Skull and Bones forsøger at levere. Det er et sammensurium af forskellige idéer, men allerede efter et par timer står det klart, at visse dele af Sea of Remnants fungerer rigtig godt og underholder.

Dette er en annonce:
Sea of RemnantsSea of Remnants
Sea of RemnantsSea of Remnants

Ud fra min tid med preview-udgaven var det især spillets kunstneriske retning og visuelle stil, der fangede min opmærksomhed. Det er farverigt og levende og bruger en stil, der minder om Sunset Overdrive, blot med marionetlignende figurer i stedet for mennesker - alle med anime-lignende personligheder og stor udstråling. Der er karisma og charme, og det tilfører dybde til både fortællingen og figurudviklingen - samt hvordan du vælger dit crew og træffer beslutninger, der former den større verden. Det er ikke nær så dybt som Personas karakterudvikling, men det giver spilleren en tiltrængt følelse af indflydelse. Også den turbaserede kamp fungerer flydende og effektivt. Hvis du har erfaring med denne type gameplay - måske fra det nylige Clair Obscur: Expedition 33 - vil du hurtigt forstå, hvad spillet tilbyder: et kampsystem, hvor du kan kombinere angreb i én tur, booste dem med heldbaserede elementer, skabe status-effekter og alt sammen i et strømlinet og kvikt system, der ikke kræver regnemaskine. Det er mere tilgivende, og det vil mange sætte pris på.

Når det er sagt, så er det ikke nogen dans på roser - du vil dø under missioner og ekspeditioner, og her kommer den næsten roguelike-lignende mekanik i spil. Hvis du fejler på land eller til havs, skyller du op på Orbtopias kyst igen - uden det loot, du ikke nåede at gemme. Det tilfører en vis risiko til dine eventyr, og det minder også lidt om Sea of Thieves.

Dette er en annonce:

Men ud over det, så flyder gameplayet ret godt, den visuelle og kunstneriske retning er mindeværdig, den taktiske kamp er underholdende og intuitiv, og søslagene er sjove. Så hvad er hagen? Ud fra min oplevelse er der nogle småting, der kan forbedres - som for eksempel et væld af loadingskærme, selv bare når du går ombord på eller forlader dit skib. Derudover føles en stor del af spillet som en cyklus, hvor du tager til nye øer, kæmper mod nogle fjender, samler ressourcer og åbner kister. Det er ikke et katastrofalt designvalg - især fordi det hænger sammen med madlavningssystemet og lignende - men man begynder at overveje, hvordan det holder i længden efter mange timers gameplay baseret på at samle guld, bær eller ædelstene med farvekodede loot-niveauer... Til tider glider det mere over i overlevelsesgenren end det eventyr-RPG, det egentlig forsøger at være.

Sea of Remnants
Sea of RemnantsSea of Remnants

Men selv med nogle småskavanker kan jeg ikke lade være med at føle, at Joker Studio har fat i noget spændende her. Der er helt klart områder, der kan finpudses inden lanceringen næste år, men som det ser ud nu, virker det som et interessant og friskt bud på et pirateventyr - et, der ikke lider under mangel på kreativitet og monotont grind som Skull and Bones, og som ikke er lige så altoverskyggende multiplayer-fokuseret som Sea of Thieves. Sea of Remnants kan måske udfylde et tomrum for mange - forudsat at du kan holde til endeløs ressourceindsamling og ikke finder turbaseret kamp frustrerende.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold