Sega Mega Drive Collection

Sega Mega Drive Collection

Retroopfyldning til dem, der var der! Peter har inviteret en god ven forbi til en tur ned af mindernes snoede sti for at se om Segas samling er noget værd.

Snowwash, tror jeg bukserne hed, bolsjestriber var in og da fastfood-restauratører endnu kun fandtes i begrænset omfang, og slet ikke på landet, havde de små grillsteder kronede dage med afhentning af junk-ædelse, når der skulle spilles arkadespil på de små drengeværelser.

Okay, vi snakker "herre-meget" firserne her og de spil, som anmeldelsen dækker over, strækker sig fra 1989 og op til 1996. Jeg opdagede først spilverdenens glæder i 1998, hvorfor man burde kunne forestille sig min rædsel, da Sega Megadrive Collection blev min næste udfordring. Jeg så kun en mulighed; at finde en arkadehaj, som en gang havde spildt livet med en samling fortidsmaskiner, der kun tillod grim grafik og ekstremt enkelt gameplay.

Nuvel, popcornene flyder på gulvet og fortidsuhyret ved siden af mig er begyndt at ligne Altered Beast, et af de godt 30 spil i Segas nye/gamle samling. Fælles for størstedelen af spillene er styringen. Firkant og cirkel bruges til at slå/sparke eller svømme/flyve hurtigt/langsomt med, mens X er en 'rend-og-hop'-knap. Denne styring og grafikken, var hovedårsager til min manglende interesse i Arilds tid, men for mange var det simpelthen en guldalder. Navnlig Arcade Boy ved siden af mig, som med stor entusiasme styrer Sonic igennem endnu en bane, med at hoppe over kløfter for at ende på et nyt stykke græs, mens fjenderne går løs på ham i hobetal.

Mens Sonic har haft det lidt svært efter skiftet til 3D, er flere af de gamle titler forsvundet ud i kulden. Derfor er det sjovt, at konstatere et spil som Golden Axes tilbagevenden til spiluniverset hos PS3 engang i løbet af foråret. I sin daværende form på 2D, er jeg ikke imponeret, da min digitale modsætning hakker sig igennem endnu en dværg. At man hiver gamle spil frem til en gang nytænkende genbrug har vel stået på siden Hideo Kojima syntes, at Metal Gear Solid skulle have en chance mere, og at den slags ikke er nogen dårlig idé, så man tydeligt hos en adræt prins fra Ubisoft.

Disse græsrods-nostalgikere har min fulde støtte til at genoplive og forbedre fortidens arbejde, jeg kan bare ikke finde nogen entusiasme for det, jeg ser foran mig lige nu. Det kan mit forsøgsdyr til gengæld, for hans begejstring vil næsten ingen ende tage. Dog falder spilserier som Echo, om delfinen i det meget blå vand, ikke i hans smag, mens de mange kampspil som Virtua Fighter og førnævnte Golden Axe, har en høj stjerne. Som sagt er der ikke noget, som tiltrækker mig i denne spildimension. Dog er jeg ikke helt uimponeret af Comix Zone. Den beretter en historie om en tegner, som bliver fanget i sin egen kreation og herefter må kæmpe mod de selvskabte dæmoner og bæster. Det er hovedsageligt et kampspil, men oplægget og designet er ganske originalt. Det kunne faktisk være sjovt, at se den historie genskabt i nutidens udtryksform.

Jeg slukker for fjernsynet og beder min kammerat om at skride. Det har været en lang dag for mig (efter at han mødte op) og min forudindtagethed er blevet belønnet; er man ikke til arkadespil og 2D, bør man holde sig langt væk fra dette spil. Imidlertid er der nogle individer derude, hvis opvækst har været influeret af sådanne spil. Det ville derfor være uretfærdigt af mig at bedømme spillene ud fra egen erfaring, da jeg rent faktisk ikke har en sådan - de er trods alt fra en helt anden tid. Karakteren skal derfor ses i lyset af to ting: En naiv og trofast arkade-aktivists håbløse kærlighed, samt en hadsk og bedrevidende anmelder fra en anden tid. Til jer fra dengang: I vil sikkert elske det. Alle andre - næppe.

Sega Mega Drive Collection
Sega Mega Drive Collection
Sega Mega Drive Collection