Serious Sam

Serious Sam

Serious Sam udmærker sig først og fremmest ved toptunet, hårdkogt humor.

Nu hører det måske hjemme i afdelingen for politisk ukorrekte udtalelser, men jeg vover pelsen: Serious Sam er herligt underholdende hjernedød skyd-løs-til-højre-og-venstre-underholdning. Efter at pc-spillerne har haft eneret på løjerne med henholdsvis First og Second Encounter, har Xbox-gameren nu mulighed for at være med, og i den konverterede udgave får man ligefrem begge pc-titlerne med.

Serious Sam udmærker sig først og fremmest ved toptunet, hårdkogt humor. Hovedperson Sam bevæger sig uanset farerne omkring ham, som om han bare slikker solskin og i bred almindelighed koger på sildene omkring ham. Men nu er det jo horde efter horde af monstre, der ligger i vejen for Sams mission: at forhindre rummonstre - Tah-Um, også kaldet Notorious Mental - i at gøre Mælkevejen til deres intergalaktiske losseplads - og dermed udrydde jordens befolkning i almindelighed og USA's i særdeleshed. Heldigvis har vi dog Sam og den Timelock, der gør det muligt for ham at komme bagom tiden, så han kan fjerne truslen i fortiden. Jeg kan ikke gøre for det, spillet giver faktisk ikke dybere mening end dét - som om det i øvrigt skulle være noget problem for en cool gamer?

Nu kører den amerikanske nationalisme i højeste gear for tiden, men det er alligevel noget nær umuligt at undgå at lade sig rive med af tempoet, de syrede omgivelser fra en fjern ægyptisk, babylonisk eller middelalderlig østeuropæisk fortid. Når Serious Sam den ene gang efter den anden er i faretruende undertal over for de allestedsnærværende monstre, så har han altid en Bruce Willis-lignende oneliner på lager. ’I hate running backwards’ hører til blandt de bedre, men den bliver en smule trættene, når man har hørt den 27 gange før i spillet.

PC-udgaverne af Serious Sam har efterhånden et par år på bagen, og med Xbox’ens kraftfulde potentiale kunne man have ønsket, at grafikken havde fået en grundig overhaling, der passede til kraften. Desværre er den visuelle finpudsning holdt til forbedrede lighting effects og textures. I løbet af spillet kommer man igennem et utal af lokationer, der ved første øjekast imponerer i omfang, men som til gengæld lige mangler den sidste gnist for at komme helt op at ringe. Derfor bliver det ekstra frustrerende at opleve, hvordan spillets frame-rate alt for ofte har tydelige kvaler under de allermest hektiske sekvenser. Bevægelserne hakker, og billedet er til tider delt midt på, og de to dele følger ikke lige hurtigt med, Sam bevæger sig eller vender sig for at tage hånd om de monstre, der kommer mod ham bagfra.

Nu skal man jo ellers ikke præsentere et actionspil, som gjaldt det en sight seeing til en naturpark, men jeg kan ikke lade være med at nævne de lyseffekter, der benyttes, hvor solens stråler falder på vandoverfladen i de bassiner, som Sam passerer på sin vej gennem de ægyptiske og babyloniske templer. Det flimrende lys giver det flotteste genskin på vægge og søjler. Monstrene i Serious Sam hører måske ikke til de allermest detaljerede, men til gengæld er der mange af dem. Uhyggeligt mange. Spillets game engine er i stand til at generere horder af dem, og selv på spillets tøsedrengsindstilling - ja, jeg indrømmer, at jeg har prøvet den - føles antallet som om man var havnet midt i et allermest dramatiske scener, sekundet efter åbningstid på en udsalgsdag i Bilka. Skrækindjagende tanke - så lad os holde os til freden og idyllen ... i Serious Sam.

Xbox-versionen af Serious Sam rummer en håndfuld mellemsekvenser, der bidrager fint til humoren, og som i øvrigt understreger den hårdkogte og klichefyldte feeling i spillet. Skulle du - mod forventning - kede dig, så kan du desuden invitere vennerne til en gang en gang hjernedøde monster-bashing. Spillets two-player cooperative mode rummer en 36-missioner lang kampagne, der kal spilles via split screen eller system-link. Desuden finder man den fra genren så velkendte four-player deatchmatch.

Hvis din kæreste eller dine forældre synes, at Serious Sam er alt for blodig underholdning for din uskyldige, barnlige sjæl, så kan du jo altid sætte blodfarven til grøn, hvorved det kommer til at sprøjte i stride med noget, der ligner mintgele - eller til blomster(!), hvilket dog på ingen måde gør spillet specielt fredeligt.

8 / 10
+
Energisk, hektisk og ualmindeligt vanedannende shoot’em’up action