Shadow Gambit: The Cursed Crew

Shadow Gambit: The Cursed Crew

Kaptajn Claus har endnu en gang kastet sig over et sørøverspil.

Hvem kan lide spøgelsespirater og jagten på "Booty"? Altså booty, som i sunkne skatte, ikke det andet, som ordet bliver brugt om nu om dage. Det kan jeg. Jeg har lige anmeldt Sea of Thieves-udvidelsen Monkey Island, så det var meget naturligt at gå direkte til Shadow Gambit: The Cursed Crew, der mere eller mindre handler om de samme overnaturlige sømænd. Shadow Gambit, The Cursed Crew kan spilles fra den 17. august til PC, hvor jeg har spillet det, samt på Xbox og Playstation 5. Spillet er udviklet af Mimimi, som er en tysk udvikler.

Shadow Gambit: The Cursed Crew foregår i Caribien, da pirater var flest, og handler om Afia Manicato, som hovedrolleindehaveren så flot hedder, der er på jagt efter sit skib, "Red Marley." Skibets navn er en Monkey Island-reference, og spillet læner sig i tone også ret meget op af den stemning, som Monkey Island-spillene har. Afia er så uheldig, at hun er udød, og har det sværd, som dræbte hende, stikkende igennem maven, hvilket endda bliver brugt som en spilmekanik.

Shadow Gambit: The Cursed Crew

Inkvisitionen er kommet til Caribien, og de vil gerne udrydde alt overnaturligt, da det jo er djævelsk. Dog gør de selv brug af det overnaturlige i jagten på de gennemsigtige pirater. Efter introduktionen bliver Afia kontaktet af en stemme, som viser sig at være skibet selv, som gerne vil befries fra den ekstremistiske inkvisition og dens ikke så rene metoder. Derefter bliver skibet en central karakter, da det har sine egne måske ikke helt rene bagtanker. Det er en fed historie, hvor man kommer på et eventyr fyldt med intriger og mysterier, og stemningen er fantastisk, da de Caribiske øer, man udforsker, er fyldt med detaljer. Derudover er der en masse karakterer, der har små samtaler, som omhandler de almindelige dødeliges hverdag. Det giver en fed fornemmelse af en levende og farverig verden.

Afia finder efter et par missioner frem til sit skib, og her får man så et valg om, hvem man gerne vil vække til live på det ellers døde skib. Den man vækker, bliver til en karakter, man kan tage med på sine missioner, og hver af dem har evner, som gør det muligt at udføre de ting, der er nødvendige i løbet af spillets ti baner. Denne mekanik bliver mere og mere spændende, da man kan vælge mellem otte andre karakterer, som man låser op for hen af vejen. De har hver især nogle fede evner, som gør, at man kan udføre missionerne på den måde, der passer en bedst. Denne strategiske tilgang til missionerne er meget underholdende og gør, at banerne har meget genspilbarhed.

Shadow Gambit: The Cursed Crew

Efter man har fundet skibet, skal man så på jagt efter piraten Moredechai, som er dets tidligere ejer, og en eventuel skat, som jo er en stereotypisk piratting. Historien er sjov og underholdende, fyldt med humor og gode ideer. Stemmeskuespillet er en smule hit and miss, dog, og ikke alle karaktererne er lige vellykkede, men generelt er de alle sammen ret sjove. Det kan bare godt tage en lidt ud af oplevelsen, at det ellers gode manuskript ikke bliver behandlet helt som fortjent. Men okay, det virker heller ikke til, at du udviklerne har haft et kæmpe budget at lege med, så det er godkendt.

Shadow Gambit, The Cursed Crew, er et isometrisk stealth-spil. Altså et spil, hvor man skal snige sig igennem banerne, og gøre det med så meget stil som muligt. Man kan vælge at slå fjenderne ihjel eller man kan vælge at gøre det hele helt uden mord, hvis man er mere pacifistisk anlagt. Som skrevet tidligere, så har man hovedpersonen Afia og otte andre karakterer, som hver især har unikke evner, der hjælper en med at snige sig rundt på det store baner. Afia kan lave et angreb med sværdet, der sidder i hendes mave, hvor hun teleporterer sig hen til de intetanende fjender og slår dem ihjel, uden at de aner uråd. Doktoren kan smide sporer ud, så fjenderne vender om på sin patruljer, og hun kan også lave midlertidige buske, som man kan gemme sig i. Pinkus kan overtage fjenderne og derved skabe kaos bag fjendens linjer, og så videre og så videre. Disse mekanikker gør missionerne super spændende at tilgå, da man skal vælge de evner, man mener, kan løse opgaven bedst muligt. Personligt kunne jeg godt lide at tage en prøvetur i banen, hvor jeg bare forsøgte at komme så langt som muligt, for at se hvor fjenderne befandt sig. Disse prøvemissioner endte sjældent godt, men det gjorde det meget nemmere at lægge en plan. Jeg kunne godt lide fremgangsmåden, og det gjorde nok min tid i spillet noget længere end hos andre, der tilgår missionerne mere direkte.

Shadow Gambit: The Cursed CrewShadow Gambit: The Cursed Crew
Shadow Gambit: The Cursed Crew

Som sagt så er de øer, man skal snige sig rundt på, set fra et isometrisk perspektiv, hvilket vil sige, man ser det hele i en skæv vinkel ovenfra. Shadow Gambit: The Cursed Crew har dog den ret fede feature, at man kan zoome rigtig langt ud og rigtig langt ind. Hvis man zoomer ud til maksimum, ser man fjender og egne karakterer som brikker på et kort, og det er en fed måde at danne sig et overblik og lægge en slagplan, for hvordan man vil gribe det hele an. Man kan dog også zoome helt ind, så man kan se venner og fjender tæt på, samt den synskegle de har, hvilke gør, man kan se, hvor de kigger, så man ikke bliver opdaget. Bliver man alligevel det, så bliver der kaldt alarm, og fjenderne forlader deres ruter for at kigge i buske og i skyggerne efter en. Holder man sig uset, vil alarmen forsvinde igen. Den kunstige intelligens hos fjenderne er dog ikke den bedste, og jeg oplevede tit, at de var meget nemme at narre, når de gik paranoide rundt og ledte efter ens karakter. Dette kunne desværre ofte udnyttes, så man kunne fange dem i et bagholdsangreb og myrde dem en efter en, hvilket jeg ikke tror, er meningen med spillet. Dette skyldes nok igen det stramme budget, og der er flere eksempler på, at spillets ideer strander en smule, ved at de kun virker til et vist punkt. Det er supersynd, for der er meget at holde af her.

Alt i alt er Shadow Gambit: The Cursed Crew et rigtig spændende bekendtskab, som er fuld af gode ideer og emmer af stemning, men som desværre bliver holdt tilbage af de knappe ressourcer, som udviklerne havde til rådighed. Dog var spillet generelt en fed oplevelse, og en eventuel efterfølger vil jeg se meget frem til, hvis de får udviklet spillets ideer bare en smule mere.

8 / 10
+
Fed Stemning. Gode ideer. Sjov historie. Spændende mekanikker.