Dansk
Gamereactor
previews
Shadowrun

Shadowrun

Snart bliver magien i Shadowrun atter vakt til live. Gamereactor tog et tidligt fly til Stockholm for at se, hvordan arbejdet skrider frem med FASAs kommende FPS.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

FASA har stukket næverne ned i et hvepsebo, hvor entusiaster slår korsets tegn for sig, hvis der bliver lagt op til at ændre så meget som et komma i deres foretrukne rollespilsverden. Shadowrun havde sin storhedstid som cyperpunk-rollespil op gennem 1990'erne, men spillet lever faktisk i bedste velgående, både som rollespil og som en kortsamlingsdille.

Historien udfolder sig i perioden 2050 til 2070. Vor tids stater og regeringer er erstattet af megacorporations, et par håndfulde multinationale selskaber, der totalt dominerer handel, industri, udvinding af mineraler, ja faktisk enhver lille afkrog af den økonomiske foretagsomhed på verdensplan. Verden er desuden styret af allestedsnærværende computernetværk, gensplejsning og sammensmeltning af menneske og maskine, også kaldet cyberware. Den store Kataklysme har imidlertid åbnet op for, at magien igen kan finde sin plads i det ellers så velordnede og -kontrollerede verdensbillede. Det betyder, at du finder både finder mennesker, orker, trolde, elvere og dværge blandt figurerne i Shadowrun.

Tidsmæssigt har FASA rykket 20 år bagud, så spillet tager sin begyndelse i Santos, Brasilien. RNA Global er en af de tidligere omtalte megacorporations, der vil gøre alt for at bemægtige sig og tjene kassen på en hidtil skjult magisk kilde. The Lineage er til gengæld et mere end 5.000 år gammelt hemmeligt selskab, som har helliget sig forsvaret af magien. Hermed er der linet op til en intens, team-baseret shooter, hvor det gælder om at beherske både magi og teknologisk isenkram.

De tre game modes er varieret over temaet Capture The Flag. Blot er det ikke et flag, men en magisk stav, der kæmpes om. På den måde har Shadowrun tydelige ligheder med spil som Unreal eller Quake Tournament. Mitch Gitelman, der er Studio Manager for det Microsoft-ejede FASA Studio, beskriver spillet således:

Dette er en annonce:

"Shadowrun kombinerer brugen af ældgammel magi med avanceret teknologi. Der er langt fra bare tale om to ekstra våben og om at sigte og fyre løs. Det handler i høj grad om at vælge de rette egenskaber og våben til at overliste og nedkæmpe modstanderne."

Herudover ligger der en udfordring i at læse og udnytte styrker og svagheder hos de fire racer i spillet, ikke mindst ved sammensætningen af teams til multiplayerspil. Menneskene er fleksible, mister ikke afgørende energi-reserver, når der bruges teknologiske våben og de tager samtidig næstmindst skade - efter troldene. Elverne har på den ene side de største energireserver, er specielt egnede til hit and run-aktioner, men til gengæld har de det skrøbeligste helbred. Troldene er til gengæld både store, langsomme og hårdføre, om end de ikke bliver sløvet af at bære rundt på tunge våben. Endelig er dværgene små og har en veludviklet evne til at suge energi til sig fra omgivelserne. Udvalget af våben er så standardiseret, så det næsten i sig selv er gabende kedsommeligt: pistol, shotgun, granater, snigskytteriffel og den slags. Men hvad er det så egentlig, der skiller Shadowrun ud fra mængden? Mitch Gitelman fortsætter:

"For det første kan jeg som spiller supplere mine skydevåben med magiske egenskaber. Desuden kan jeg bruge magi til at teleportere gennem vægge, gulve, lofter - eller fjender. Endelig kan jeg med glider-vinger svæve til bygninger, tage og afsatser, som jeg normalt ikke kan nå. Ved at kombinere disse egenskaber, kan jeg oven i købet teleportere svævende gennem en væg. Faktisk giver evnen til at se gennem vægge samtidig mulighed for ganske effektivt at overraske fjenderne på den anden side af væggen.".

Nok så interessant er det, at Shadowrun bliver det første spil til at virkeliggøre Microsofts Live Anywhere-platform. På den måde kan PC- og Xbox 360-spillere chatte med hinanden, ligesom de kan oprette fælles Friends-lister, bruge samme gamertag, vise samme gamerscore på begge platforme. Forudsætningen er dog, at PC'en kører Windows Vista.

Dette er en annonce:

Selv om Shadowrun ved første øjekast ligner en sammenkogt ret, bestående af kendte ingredienser, havde vi dog oplevelsen af en spændende og velafbalanceret first-person-shooter med nye twists, med os hjem fra det svenske. Dog spurgte vi samtidig håbefuldt os selv, om FASA Studios first-person-shooter måske kunne give appetit på udvikling af et egentligt rollespil, baseret på Shadowrun-universet? Det vil vise sig, når Shadowrun finder vej til en computer- eller tv-skærm nær dig.

Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun

Relaterede tekster

ShadowrunScore

Shadowrun

ANMELDELSE. Skrevet af Nicolas Elmøe

Nicolas har taget det virtuelle katana i hånden og uddelt alvorlige øretæver i Shadowrun - og han er ovenud tilfreds...

Shadowrun

Shadowrun

PREVIEW. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Snart bliver magien i Shadowrun atter vakt til live. Gamereactor tog et tidligt fly til Stockholm for at se, hvordan arbejdet skrider frem med FASAs kommende FPS...



Indlæser mere indhold