Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Shadowrun

Shadowrun

Nicolas har taget det virtuelle katana i hånden og uddelt alvorlige øretæver i Shadowrun - og han er ovenud tilfreds.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

2500 dollar. Jeg kan få rigtig meget for 2500 dollar. En fed luksusferie på Hawaii, et fladskærms fjernsyn, en puch maxi eller et par flasker Dom Pérignon. Men jeg kan også få en SMG og et Smartlink-implantat. I hvert fald hvis jeg har valgt at spille som menneske i FASA Studios fabelagtige online-shooter, Shadowrun. Menneskene har nemlig den fordel, at de starter hver bane med 2500 dollar. Et dejligt, dejligt tal.

Det er noget skidt at have forudfattede meninger om spil. Det burde jeg efterhånden have lært. Men jeg er vel blot et menneske, og af og til når jeg ser og hører om et spilkoncept, så gnækker jeg for mig selv: "Det der? Skulle det nogensinde kunne blive en succes? Ha!" Ærlig talt, så så Shadowrun for mig ud som en dårlig kopi af Counter-Strike blandet med en smule Unreal Tournament og lidt rollespilselementer. "Åh Gud, skal jeg nu til at købe våben med penge, som i Counter-Strike? Helt ærligt..."

Og selvom det er en blanding af de tre ovenstående elementer, så er den bestemt ikke dårlig. Tværtimod. Shadowrun er den eneste online shooter, der virkelig har limet mig til min sofa i år. Og det siger en hel del om den kvalitet, som Shadowrun emmer af. Muligheden for at spille som fire forskellige racer med hver deres fordele og ulemper er eminent; og balancegangen mellem disse er hårfin. Ligeledes er balancegangen mellem magisystemet og tekniksystemet helt fantastisk. FASA Studio må have brugt uanede mængder tid på at afbalancere de forskellige forhold, og det forklarer måske også, hvorfor spillet ikke byder på særlig mange baner og modes.

Men lad os snakke lidt om magi- og tekniksystemet. Når jeg giver den gas som dværg, menneske, trold eller elver, så kan jeg udstyre mig selv med farvefulde formularer og hypermoderne teknik. Hvad siger du til muligheden for at tilkalde et magisk træ, der kan helbrede alle i nærheden? Eller hvad med muligheden for at tage et par vinger på ryggen og svæve frit over din modstander? Det er sågar muligt at bringe dine medspillere tilbage fra de døde, og øge våbnenes præcision med et såkaldt Smartlink-implantat. Det er ikke nok blot at udstyre dig selv med store, farlige våben; teknik og magi er vejen frem, hvis du vel og mærke ikke ønsker at blive mejet ned efter ti sekunder.

Dette er en annonce:

Jeg har allerede fundet min favorit. Faktisk, så har Jesper Nielsen og jeg sparket bagdel som mennesker, udstyret med præcisionsøgende Smartlink, teleporterings-magi og altødelæggende granater. I baghånden har vi helbredelsestræer og besværgelser, der bringer folk tilbage fra de døde. Sådan helgarderer man sig som menneske; men der er uanede muligheder og kombinationer, alt efter hvilken bane og mod hvilke racer man spiller. Tag nu for eksempel en spiller, der foretrækker nærkampe; han vil nok købe et sværd, samt en besværgelse der gør ham midlertidigt uovervindelig. Endvidere kan han købe et teknik-implantat, der øger hans reflekser mod projektiler og kan give ham midlertidige forbedringer i løbehastighed mod bekostning af en smule livsenergi. Han vil nok få mest gavn af at være elver, eftersom denne race er hurtig, agil og kan helbrede sig selv over tid. Er du forvirret? Det bør du være.

Lad det være sagt med det samme. FASA Studio har brugt lang, lang tid på at afbalancere spillet. Resultatet er, at alt føles fuldkommen gennemarbejdet ned til mindste detalje - lige med undtagelse af antallet af baner og spilmoduser. Faktisk, så kan banerne, der til tider er meget små og ensformige, tælles på to hænder, og antallet af spilmoduser kan tælles på... en halv. Enten, så skal man hente fjendens artefakt i et capture the flag-lignende scenarie, eller også kan man spille attrition, hvor artefaktet blot bruges til at afsløre fjendens koordinater, og hvor man egentlig bare skal udrydde modstanderens hold inden de udrydder ens eget. Simpelt, afbalanceret og sparsomt. Men det fungerer, og det er vel i virkeligheden det vigtigste?

Jeg kunne skrive spalte op og ned om troldenes hårde hud, der gør dem mere resistente når de bliver beskudt. Om de mareridts-scenarier, jeg har oplevet, når min base er blevet invaderet af fire trolde med Smartlink, miniguns og granater. Jeg kunne fortælle jer om snigende elvere, der får folk til at bløde og miste store portioner livsenergi over kort tid, fordi de har sneget sig om bag en modstander og stukket dem, om dværge, der suger al magisk essens til sig og tilkalder store, afskyelige monstre fra det hinsides til at kæmpe for dem. Men hvad kan jeg fortælle om menneskene? Jo, de kan finde ud af det meste, uden at excellere i nogen discipliner. Og netop derfor foretrækker jeg dem.

Er det egentlig ikke mest favorabelt at styre med mus, frem for en stor, klumset kontroller? De par gange, jeg har mødt Vista-spillere i Shadowrun, har jeg absolut ikke haft noget problem med at rive dem rundt i manegen. Faktisk, så er der masser af achievements at låse op, hvis man kan klare sig mod muse-spillere, og FASA Studio har da også sørget for, at det ikke er så nemt at ramme, når man spiller på sin PC - således at ingen platform har nogen synlig fordel. Super!

Dette er en annonce:

Og det er vel også et ord man kan bruger om Shadowrun. Super. Her er helt klart en kandidat til sommerens største actionbrag - og jeg kan fanden'eme love jer for, at jeg er med på første række! Tør I?

Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
Shadowrun
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fantastisk balancegang mellem magi, færdigheder og racer, masser af guf for taktikere.
-
Alt for lidt indhold, ikke nok modes, ikke mange snigskytte-venlige baner.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Relaterede tekster

ShadowrunScore

Shadowrun

ANMELDELSE. Skrevet af Nicolas Elmøe

Nicolas har taget det virtuelle katana i hånden og uddelt alvorlige øretæver i Shadowrun - og han er ovenud tilfreds...

Shadowrun

Shadowrun

PREVIEW. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Snart bliver magien i Shadowrun atter vakt til live. Gamereactor tog et tidligt fly til Stockholm for at se, hvordan arbejdet skrider frem med FASAs kommende FPS...



Indlæser mere indhold