Sker Ritual

Sker Ritual

FMV-udvikleren Wales Interactive prøver kræfter med noget nyt med denne zombie-horde-shooter, der nu er debuteret i 1.0.

Indie-udvikleren Wales Interactive, der er kendt for at have været med til at sætte den engang pensionerede FMV-genre tilbage på landkortet, ændrede kurs i 2020 med lanceringen af Maid of Sker. Dette gyserspil i førsteperson, der er gennemsyret af walisisk folklore, havde et skræmmende plot fra forfattertalentet og designerne bag SOMA, Battlefield 1 og Don't Knock Twice.

To år efter lanceringen vendte Wales Interactive tilbage til dette univers med en spirituel efterfølger, der adskiller sig meget fra sin stealth-fokuserede forgænger. Sker Ritual har i stedet mere til fælles med Call of Duty Zombies, da det er et intenst overlevelses-FPS, hvor spillerne skal skyde stadig mere aggressive bølger af udøde ned. Spillet blev lanceret på Steam Early Access i 2022 og har nu fundet vej til PS5 og Xbox Series.

Sker Ritual

Sker Ritual har fire maps, som spillerne kan tackle enten solo eller i co-op i en gruppe på op til fire spillere. Hvert af dem fungerer som en minikampagne, hvor du skal løse gåder og gennemføre en række mål, mens du holder zombiehorderne for døren. Selvom udvalget af maps ganske vist er begrænset, syntes jeg, at hvert map føltes karakteristisk, og deres miljøer indeholder mange skjulte, forbundne stier, som jeg kunne bruge min valuta på at låse op.

Skyderiet her er hurtigt og præcist, og der er en række forskellige våben, du kan bruge til at nedkæmpe dine fjender, fra simple armbrøster og shotguns til specialvåben som en riffel, der kan affyre lynild. Horderne vil også holde dig på tæerne, da du finder en blanding af fjender der angriber på afstand, samt mere nærkampsfokuserede fjender. Nogle kaster ildkugler efter dig på lang afstand, andre bliver usynlige for at snyde dig, og så er der selvfølgelig de sædvanlige zombie-lignende fjender, som angriber dig på nært hold.

Ligesom i førnævnte Call of Duty Zombies vil dine fjender blive mere og mere udfordrende, jo længere tid der går. For at forberede dig på denne stigende trussel kan du købe nye våben fra sælgere, købe et væld af kerneopgraderinger og udstyre oplåselige frynsegoder kendt som Miracles. Disse mirakler giver din karakter særlige fordele, og du bliver præsenteret for tre tilfældige muligheder, hver gang du stiger i niveau. Heldigvis giver Sker Ritual dig også mulighed for at opdatere dine perks, hvis du vil skifte strategi.

Sker RitualSker Ritual
Sker RitualSker Ritual

Når du har gennemført et map optjener du XP, og når du stiger i niveau, kan du låse op for ny kosmetik og en in-game-valuta, der kaldes Blood Droplets. Disse bloddråber kan bruges til at købe permanente opgraderinger af din karakters helbred, bevægelseshastighed og "frygtniveau", så at sige. Når du opgraderer din figur, kan du påtage dig endnu mere udfordrende opgaver i spillet, hvor dine evner virkelig bliver sat på prøve. Kosmetikken er også ret sjov, og den omfatter masker, der kan udstyres med spillerikoner til forskellig menumusik.

Da jeg spillede spillet før lanceringen, oplevede jeg spillet alene og kan ikke kommentere på dets matchmaking eller online performance. Jeg vil dog sige, at spillet sagtens kan spilles i singleplayer, men jeg kan godt se, hvorfor det er bedst at slå sig sammen med et par venner. Når jeg spillede alene, selv i begyndertilstand, var det irriterende hele tiden at skulle holde pause, når jeg løste en gåde, for at sikre mig, at jeg ikke fik zombierne på nakken. Med en gruppe til at bakke mig op kunne vi have delt opgaverne, hvor nogle medlemmer var dedikeret til at kontrollere mængden og andre til at fuldføre målene.

Sker Ritual afviger måske fra sin forgænger, men det er stadig en solid hoard shooter, som helt sikkert vil imponere Call of Duty Zombies-fans. Gunplayet er hurtigt, våbenudvalget er varieret, og de mange opgraderinger, som du kan udstyre din figur med, gør, at hver bane føles frisk. Når det er sagt, er udvalget af kort ikke så stort, så vi håber, at udvikleren Wales Interactive kan fylde mere på listen i de kommende måneder.

7 / 10
+
Det egentlige gameplay er underholdende, gunplay er snappy, masser af opgraderinger.