Hvis du tænker tilbage på din barndom, husker du så ikke de mange storslåede spiloplevelser, du havde, forholdsvist klart? Jeg husker i hvert fald tydeligt, de mange timer jeg tilbragte med min PlayStation og den lille lilla drage Spyro. Jeg vidste intet bedre end at tage på et episk eventyr med ham. At udforske lande og overvinde fjender resulterede i en følelse, som jeg ikke helt kan finde ord for. Men hvis du selv har oplevet denne eventyrlystne følelse som barn, ved du sikkert, hvad jeg taler om. Det er netop denne følelse, der kommer frem i mig igen, når jeg hører lederen af Vicarious Visions, Guha Bala, fortælle om den femte og nye del af Skylanders-serien. Selv bruger han ordet episk til at beskrive dette nye spil, og hvis de virkelig følger alle deres ambitioner med dette spil til dørs, tror jeg, mange børn vil opleve netop denne episke, nærmest uforklarlige følelse.
Vi var blevet inviteret til Vicarious Visions hovedkvarter i Albany, New York for at få et indblik i, hvilke nye tiltag vi kunne forvente os af Skylands Superchargers. Og der er slet ingen tvivl om, at Guha Bala og hans team er gået all in for at overgå sig selv. Så hold nu godt fast i minature Skylander-rattet - fordi her kommer en gennemgang af, hvad der sker med det nye Skylanders.
Lad os først starte med det vi kender spillet for. Skylanders er baseret på det ret så magiske toys-to-life princip der gør et stykke fysisk legetøj levende inde i spilverdenen ved hjælp af en portal. Eftersom Skylanders' primære målgruppe findes blandt den yngre del af befolkningen, er selve universet også letgenkendeligt med dets skarpe, livlige farver. Men bare fordi de primært vil underholde børnene, glemmer de langt fra de voksne, der også ser med. De afbalancerer for eksempel humoren i spillet på bedste Pixar-vis. De rammer altid den helt rette mængde "klø-sig-i-numsen" sjov til børnene og de udspekulerede jokes til de voksne.
Noget andet, vi stensikkert ved om Skylanders, er, at når et nyt spil udkommer følger en hel ny serie af figurer trop. Det nye ved Superchargers er så, at disse figurer har et sæt helt nyt tilbehør - nemlig fartøjer. Det betyder at de 20 figurer, der udgives til dette spil, har deres egen specialdesignede biler, både eller fly. På pressemødet i Albany fik vi fornøjelsen af at møde de to nyeste tilføjelser til arméen af Skylanderfigurer. Den ene er den gamle kending Pop Fizz, der gør entre på ny. Nye angreb, nye klæder og hans helt nye og selvbyggede båd Soda Skimmer, giver ham et stærkt comeback. Mange har efterspurgt den charmerende lille potions-elskende trold, og nu er han tilbage! Den anden figur, vi blev introduceret for, var Splat - en kvindelig, lyserød faun med øjnene fyldt med unoder og våbenet fyldt med maling. Hendes båd kaldes Splatter Splasher, og den holder ligesom Splat selv af både fart og ballade. Men det er ikke kun disse 20 nye figurer, der vil være i stand til at bruge disse nye fartøjer. Alle figurer fra tidligere spil, kan også klemmes ned foran rettet - endda giganterne. Og hvis det minder bare lidt om Guha Balas efterligning af den situation, så er det en fryd for øjet!
Bliver man træt at af spille med bilerne i Skyland-universet, kan man altid pille dem af portalen og lege med dem i virkeligheden. Det var nemlig vigtigt for hele holdet, at disse fartøjer var brugbare i virkeligheden. Fordi som Guha Bala selv siger: Hvad er en legetøjsbil uden hjul, der kan dreje? Og hvad er en helikopter uden propeller? Og lad mig bare sige, at der blev kørt med biler på bordene mere end én gang i løbet af dagen hos Vicarious Visions - og nej der var ingen børn til stede. Kun granvoksne spiljournalister. Guha Bahla fortsatte med at sige, at de længe havde ventet på det rette tidspunkt til at tilføje bilerne til spillet. På grund af disse nye fartøjer introduceres spillet også for nogle helt nye spilmåder. Der er en online multiplayer del, hvor det er muligt at dyste med andre fremmede eller ens egne venner. Man kan spille co-op og hver især enten styre bilen eller skyde. Eller man kan udføre de quests, fartøjerne låser op for.
Alle de tilstedeværende spiljournalister fik selv muligheden for at køre race mod hinanden i spillet om et storslået (virkeligt) trofæ. Og det gik ikke stille for sig. Rummet fyldtes med råb, hujen og en tyk spænding, mens finalisterne blev fundet. En af de andre journalister fortalte mig endda, at hendes puls-ur havde opgivet at måle hendes puls under sidste race. Så der sad vi så. Snesvis af voksne mennesker og kæmpede med ret og hjul for at vinde trofæet. Selv mærkede jeg også nerverne, da jeg greb joysticket og trykkede speederen i bund ved mit første race. Jeg måtte dog efter nogle runder se mig slået.
Dét at Superchargers nu bringer biler med i spillet, er dog næppe noget nyt, der er blevet afsløret. Allerede i juni måned skrev Jonathan Sørensen her på siden om hans oplevelse i London, hvor han og en række andre journalister blev introduceret for disse nye biler. Derfor var jeg en smule forvirret, da vi blev inviteret helt til Albany for at høre om det samme spil. Jeg troede stadig, at den største nyhed måtte være bilerne. Men jeg synes faktisk, at Vicarious Visions har holdt på det mest fascinerende indtil nu. I løbet af dette pressemøde gik det op for mig, at Skylanders-teamet ønskede at give det ellers så bløde, farverige univers en lidt mere dyster og interessant kant. Det kom til udtryk på mange måder, men en af de første man så, var grafikken. Der var blevet leget med lys og skygger for at give bilernes brændende motorer det helt rigtige skær og for at gøre skyggerne fyldigere og mere realistiske. Men det næste, der slog mig - og det der nok bidrog med mest kant - var det nye fokus på en dybere fortælling.
Indtil videre er vi flere gange blevet introduceret for superskurken Kaos, hvis største ønske er, at have magten over Skylands og skylanderne. Det er det stadig, og denne gang har han slået sig sammen med Mørket. Hans nye rædselsmaskine Skyeater æder sig flyvende ø for flyvende ø tættere og tættere på vores yndlings karakterer. Man må som spiller bruge alt, hvad man hidtil har lært for at kunne vinde denne kamp. Der er mere på spil denne gang, og derfor udgiver Vicarious Visions en særlig udgave af en Skylanders tegneserie for at forklare spilleren, hvilke events der har ført til denne skæbne, de sidder i nu. Det er nok bedst udtrykker denne nye og dybere historie er, at Skylands-teamet har besluttet at udgive deres første cinematic trailer med fokus på historien. Denne trailer, der offentliggøres d. 14. september, fanger og viser perfekt, hvilken dybde dette spil vil byde på rent historie- og stemningsmæssigt.
De har også haft særligt fokus på dialogerne i spillet. For det første har de hyret gode, professionelle stemmeskuespillere, der kan fange personligheden bag hver af disse mange hundrede figurer. For det andet er de stadig klar over, at de laver spillet til børn, som bare gerne vil have noget action og noget vildskab. De har derfor forsøgt at balancere dybde og action. Som lead cinematics animator hos Vicarious visions, John Paul Rhinemiller, forklarer om, hvordan de starter spillet:
"We wanted to put you in the hot seat right from the start. You know those rollercoasters where you get in, and they just fly out of there right from the start? That's the feeling we were going for."
De har generelt skruet på for spillets tempo for at give det dybe eventyr lidt actionpræget kant.
De har haft gang i mange ting hos Vicarious Visions. De har det nye, dybere plot, en hel stak tilhørende racer-quests og så endda også online racing. Men det stopper ikke der. Det er også muligt at spille Skystones-kortspillet, vi først så i Skylanders Giants, og som har fået helt nye kort nu. Man kan også anskaffe sig nogle legandariske skatte eller afprøve sig selv med en opgraderet version af de heroiske udfordringer, der har været efterlyst siden Skylanders Giants. Der er altså mere end nok at give sig til i Skylands. Og min bekymring er, om der er FOR meget? Man kan mærke, hvor mange idéer og ambitioner holdet af udviklere har for spillet, men hvis disse idéer ikke bindes sammen til sidst vil man ende med 5 forskellige spil eller historier. På den måde ender der med, at være nogle quests der er kedelige eller ligegyldige, og som blot virker forstyrrende. Det er muligvis ikke noget, som børnene selv vil bide mærke i, men jeg har mine bekymringer. Derfor spurgte jeg John Paul Rhinemiller, som havde stor indflydelse på udviklingen af historien, hvad hans tanker om dette var. Han svarede:
"I worked closely with the writer to figure out what narrative we had at the core level of the game. We constructed 5 or 6 overarching stories that all tied together and told the narrative. We worked from those overarching stories and always kept them in mind whilst working on smaller levels."
Selvom jeg ikke befinder mig i den primære målgruppe, er jeg dog spændt på at se, hvordan teamet formår at binde alle deres ambitioner sammen til ét sammenhængende spil. Jeg har på fornemmelsen, at de med alle deres ambitioner kan føre spilserien et skridt videre - uden at glemme hvem de er, og hvem de egentlig laver spil til. Jeg er sikker på, at spillet og alle figurerne vil være at finde på mange børns ønskelister op til jul - og det gør vel ikke noget. Så kan vi alle få tiden til at gå med det!