Smuggler's Run: Warzones

Smuggler’s Run: Warzones

Der er egentlig ikke så meget nyt under solen. Smuggler’s Run: Warzones er videreførelsen af en serie, der har udfoldet sig på PlayStation 2.

Der er egentlig ikke så meget nyt under solen. Smuggler’s Run: Warzones er videreførelsen af en serie, der har udfoldet sig på PlayStation 2. Rockstar Games introducerer således serien på GameCube med en opdateret udgave af Smuggler’s Run 2: Hostile Territory. Den grundlæggende spil idé er uforandret. Det gælder om at opsamle smuglergods og aflevere det på destinationen. Samtidig skal man drive gæk med myndighederne, politimæssige såvel som militære, ligesom det gælder om at holde andre smuglere fra fadet.

Det eksotisk
Du opererer under dække af det helt legitime firmanavn Exotic Imports. Blandt dine kontakter finder man anløbne og korrupte russiske officerer, der blandt skal have transporteret sine varer fra det sydlige Rusland til Georgien. Efterfølgende vil din kontakt med denne skumle herre bringe til den dunkle jungle i Vietnam. Du kan dog roligt slå det politiske overblik fra - og glemme alt om øst-vest-konflikt, tjetjenske oprørere osv. Smuggler’s Run er ren og skær fis og ballade, hvor det gælder om at køre så råddent, som det overhovedet kan lade sig gøre - og ikke mindst om at slippe godt fra det. Det skal dog lige med, at Rockstar flyttede skuepladsen for spillet fra Afghanistan til Rusland, set i lyset af terror-aktionen den 11. september 2001.

Til at starte med er du - som du måske vil vide det fra PS2-udgaven - kun udstyret med en enkel dune buggy. Efter nogle få missioner bliver der dog åbnet for kraftigere, hurtigere og mere manøvredygtige køretøjer. Det gælder f.eks. den rappe Baja-lastvogn eller det pansrede Kavostov-køretøj. Alt i alt rummer spillet 8 forskellige spilbare køretøjer, herunder et ekstremt hurtigt luftpudefartøj - som spilleren skal dog først skal finde for at kunne anvende. Udover køretøjerne råder man samtidig over et bredt arsenal af både offensive og defensive modtræk, fra et gement røgslør til uigennemtrængelige energi-skjolde. Syreudslip vil opløse modstandernes dæk. Vertical boost giver dig mulighed for nærmest at gøre dit køretøj til en Harrier-jet. Du kan simpelt lette og dermed hoppe over en stejl bakketop - eller simpelt hen forvirre modstanderne.

Nu skal vi være flere
Smuggler’s Run: Warzones adskiller sig fra sin PlayStation 2-slægtning med en omfattende og medrivende multiplayer-del. Du har fra starten adgang til 7 af de 8 spilbare køretøjer, og op til 4 spillere kan spille på en gang i et traditionelt split-screen skærmbillede. Variationen af missionerne strækker sig fra solo-opgaver over regulære ’kør råddent og kom først’-action til mere sammensatte teambaserede missioner. Med sig fra PlayStation 2 har spillet et kort over Nord-Amerika, mens kortet over Østeuropa er eksklusivt for Warzones til GameCube. Blandt spillets game modes finder man nyheder som Domination. Den minder man det klassiske Capture the Flag-tema, hvor du som del af et hold eller i en alle-mod-alle-mission skal din last uskadt gennem et område med en vrimmel af befæstede checkpoints. I The Fox and The Hounds gælder det ikke om at aflevere sin last men om at opsnappe den og udnytte sine køreevner til at slippe så langt væk og blive der så længe som muligt.

Detaljerne mangler
Grafikken i Smuggler’s Run: Warzones er forbedret i forhold til Hostile Territory på PlayStation 2, om end forskellene langt fra kan karakteriseres som tigerspring. Spillet udfolder sig i yderst varierede områder, hvor både aktive elementer som fjendtlige fly og samt mere passive ting som miner og bevoksning spiller væsentlige roller. Udbrændte landsbyer, den dybe, tropiske jungle og den isnende kulde i det sydlige Rusland er udført med en rimelig akkuratesse, om end man godt kunne have ønsket sig flere detaljer på afstand. Til gengæld taber spillet ikke pusten, selv når det går allermest hektisk til, med mange køretøjer og meget drama på skærmen på én gang.

Lydsiden, tja, hvis man er heftige techno-rytmer, så er der ikke fjerneste i vejen med den tæppebombing af såkaldt underlægningsmusik man bliver udsat for. Til gengæld kunne man godt have ønsker mere nærværende og pågående lydeffekter - ligesom musikken generelt ligger uden for den stemning, som de hektiske begivenheder - og den rådne kørsel - lægger op til. Smuggler’s Run: Warzones ligger sig fint i forlængelse af sine forgængere fra PlayStation 2. Med lidt malurt i vurderingen kan sige, at spillet er en forholdvist tynd gang suppe, kogt på i øvrigt velsmagende ben. Når nu man er til rådden kørsel og en aldeles IKKE gentleman-like adfærd over andre ’bilister’, så kunne man i hvert fald godt have ønsket sig lidt flere egentlige nyheder, herunder flere missioner i singleplayer-delen. Warzones er dermed effektiv underholdning ud fra en velkendt og -fungerende formel - der dog efterlader spilleren med en uforløst længsel efter nye vitaminer.

8 / 10
+
Solid og medrivende underholdning uden de store dikkedarer.