Sniper: Ghost Warrior

Sniper: Ghost Warrior

At spille som snigskytte er næsten altid det sjoveste i spil som Call of Duty: Modern Warfare, Halo 3, Battlefield: Bad Company og Crysis. Underliget er det derfor, at der ikke udgives flere flere snigskytte-fokuserede spil. Dette har City Interactive lavet om på...

Isla Trueno er det pureste opspind. Et fantasiland som har natur der minder om Venezuela, og logik der synes at stamme fra Mummitroldene. En hidsig general med et djævelsk fuldskæg ved navn Vasquez, er godt i gang med at slagte befolkningen, producere voldsomme mængder kokain og levere våben til terrorister. Det kan Pentagon ikke acceptere. Løsningen er indsættelsen af to styks Delta Force-snigskytter, men målet at forvandle den skæggede diktator til gennemhullet støv.

Et af disse top-trænede snigskytter (Tyler Wells) kontrolleres af dig. Fra førstepersonsperspektiv bedes du derfor snige dig igennem en serie af junglestier, for hurtigst muligt at placere en 7,62 mm kugle mellem Vasquez øjne. Det er oplægget til en omgang akavet gameplay, som bortset fra lidt flot grafik, aldrig imponerer.

Lige som det fatale skud skal til at placeres ændres situationen dog, og Vasquez når at flygte da kuglens bane forandres grundet en gaseksplosion som sker på præcist samme tidspunkt, som kuglen sendes af sted. General Vasquez er sur - og en smule bange. Han flygter (med sit skæg) i en båd, mens spilleren beordres til at udrydde alle de soldater som forsvarer ham, samt alle de som befinder sig i junglen, for til sidst at følge efter skægget og udrydde Vasquez en gang for alle.

Sniper: Ghost Warrior er designet som et stealth-spil hvor man skal snige sig af sted gennem junglen, mens man sidder på hug. Nederst på skærmen findes en måler der viser hvor synlig eller skjult man er. Denne måler gives hermed prisen som verdens værste måler, da den viser at jeg er komplet usynlig, på trods af at jeg står op, på taget af en hummer, med solen skinnede på mit ansigt, alt i mens jeg fyrer alt hvad jeg har af projektiler mod den nærmeste kaserne. Den samme måler fortæller mig konstant hvordan jeg er synlig for alle fjendtlige soldater (som straks begynder at skyde, og rammer mig i ansigtet med 100% træfsikkerhed) selv om jeg ligger ned i meterhøjt græs, iklædt det nyeste inden for kamuflage.

Jeg har gentagne gange fortalt hvor glad jeg er for at spille som snigskytte. Jeg elsker snigskytte-øjeblikket i spil som Hitman, Killzone 2, Half-Life og Call of Duty og ofte finder det mærkeligt, at der ikke udvikles flere velpolerede snigskyttespil. Årsagen er indlysende efter kun et par timer med Ghost Warrior, for stealth er vanskeligt. Svære at mestre, svært at gennemføre. Der stilles store krav om næsten perfekt kunstig intelligens, og spilverdenen skal samtidigt være forholdsvis åben for at spilleren selv kan vælge sin vej.

Ghost Warrior indeholder en stor spilverden, og valgfriheden i forhold til hvordan man nærmer sig sit mål, er tilfredsstillende. Du kan vælge at springe lige i flæsket på fjende som en anden Rambo-klon, eller du kan vælge den mere subtile vej, og krybe på knæ gennem junglemiljøet. Problemet er blot at ingen af løsningerne virker særlig godt. Sniper: Ghost Warrior føles i mange henseende som et halvfærdigt spil.

Det største problem, der betyder at spillet fremstår som verdens måske dummeste strealth-spil, er at meget af spilmekanikken helt enkelt ikke fungerer. Uanset hvor godt man gemmer sig, er det nemlig sjældent noget problem for fjenden at få øje på dig, og det på trods af skygge, højt græs, buske og en avanceret kamuflagedragt. De fjendtlige soldater har en evne til at se nogen krybe afsted, selvom det er mørkt, og afstanden er flere hundrede meter.

Sniper: Ghost Warrior er netop på grund af dette et utroligt iriterende og usandsynligt tålmodighedskrævende actionspil, der ligesom Kane & Lynch får det værste frem i mig. Jeg kryber langs jorden, græsset er 90cm højt og skumringen er begyndt at falde. Min mission er at passere uopdaget gennem landsbyen som er bevogtet af fjendtlige soldater. Jeg kryber langsomt af sted - utroligt langsomt faktisk. BANG! Skudt i ansigtet af en soldat på 800 meters afstand. Game Over. Jeg forsøger igen. Det samme sker, og det selvom jeg denne gang bevægede mig endnu langsommere.

Efter ti forsøg giver jeg op, og stormer i stedet landsbyen med min proppistol. De første to fjender reagerer ved at åbne ild... mod en sten. Jeg står ved siden af dem i flere minutter og kigger på hvordan de tømmer magasin efter magasin mod stenen, inden jeg afslutter dem med min kniv. Sniper: Ghost Warrior er til tider så dumt, at det er uden sidestykke.

Udvikleren City Interactive, har på forhånd pumpet os med pressemeddelelser der glædeligt fortalte hvor realistisk spillet var. Ifølge udvikleren skal der derfor tages højde for vinden, tyngdekraften, Jordens rotation, samt ens eget hjerteslag inden man trykker på aftrækkeren i Ghost Warrior. Det lyder naturligvis alt sammen ekstremt lækker, men det fungerer bare ikke når man hele tiden skal sænke tiden (bullet time) for at ramme, og man derfor hverken behøver at overveje hjerteslag eller vind.

Ændrer man sværhedsgraden fra "Normal" til "Hard" kræves der ganske vist mere for at sætte det perfekte hovedskud, men jeg har stadig svært ved at se hvordan det skulle gøre det "100% realistisk".

Sniper: Ghost Warrior indeholder ikke kun snigskytte missioner. Efter et par timer byttes Tyler ud med en Special Forces-gut med den sædvanlige bandana og cargo-pants. Ghost Warrior går fra at være et mellemdårligt men atmosfærisk stealth-spil, til en tarvelig Battlefield-klon, hvor fjendes evne til at ramme med alle sine skud bliver endnu mere slående. Her mærkes det også hvordan banedesignet halter gevaldigt.

City Interactive har lavet snigskytte-spil før- Sniper: Art of Victory var også i konceptet en drøm, men som havde så elendig spilmekanik og kunstig intelligens, at det var på randen til uspilbart. Ghost Warrior er en betydelig bedre oplevelse, men stadig kun et middelmådigt actionspil som aldrig rigtig imponerer.

Eller jo, det gør det faktisk. Nu er jeg uretfærdig. For hvis det er noget der er godt i Sniper: Ghost Warrior, er det grafikken. City Interactive har virkelig presset mosten ud af Tech Lands (Call of Juarez) egen grafik-teknologi. Her er flotte teksturer, proppet med utrolig lækker belysning og indlæsningstider der er forbavsende korte. Selvfølgelig er her også firkantede modeller, og selvfølgelig er også animationerne meget basalt, men samlet ser det stadig rigtig godt ud, specielt for en Xbox 360 der i dag er væsentligt mindre kraftig end en topudstyret PC.

Det skal dog siges at der findes en del tekniske problemer i Ghost Warrior, ikke mindst fordi grafikken engang i mellem flimrer. Dette kan gøre livet som snigskytte utrolig svært, da man aldrig er helt sikker på om en sten eller klippe pludseligt dukker op foran en fjende. Jeg har endda oplevet at måtte genstarte hele missionen igen, fordi spillet simpelthen ikke virkede mere. Så sent som i går endte jeg med at sidde fast mellem to planker på en bro, og kunne derfor ikke flygte.

Ved andre tilfælde er jeg død ved at være faldet ned i noget vand (man kan svømme... det meste af tiden), mens jeg en anden gang døde ved at tage et drabeligt fald på to meter ned på en sten, med fødderne først. Derfor er det også lidt underligt når man andre gange springer ti meter fra en klippe, uden at miste så meget som en tredjedel af livsmåleren.

Fejlene slutter selvfølgelig ikke her. En utroligt frustrerende fejl er at man ikke kan ramme fjender gennem et stakit eller en glasrude, og det selvom kuglen fra geværet utvivlsomt ville have pennetreret dem med lethed, i virkeligheden. I Sniper: Ghost Warrior beskyttes fjenderne på Isla Trueno af disse magiske hegn, og skal fjenderne rammes, må man pænt bevæge sig rundt om disse, men man prøver at undgå nogle af de 1200 projektiler skud til hovedet, som hvert splitsekund synes at sendes efter en.

Oven i det hele kommer nogle underlige lydeffekter, såsom den der bruges når man hopper. Hver gang man trykker på hopknappen, opstår der derfor en høj, mekanisk lyd som oftest tiltrækker en masser opmærksomhed fra fjenden. Det lyder cirka som at kaste en fryser fuld af bestik, ned fra 400 meters højde, og det er voldsomt frustrerende hver gang.

Det er ærgerligt at det stadig ikke er blevet til et ordentligt snigskyttespil. Sniper Elite var ligeså middelmådigt som det her, og det smerter at se hvordan opgaven måske er for stor til at nogen udviklere kan gøre det ordentligt. Under mine utallige timer med Crysis, har jeg naturligvis brugt timer på et teste fjendes kunstige intelligens, og sneget mig usynligt rundt i junglen for på det helt rigtige tidspunkt at trykke på aftrækkeren. At nedlægge sine fjender med snigskytteriflen i Crysis er meget sjovere end det er i Ghost Warrior, og med det sagt sætter jeg spillet tilbage på hylden og venter på det ultimative snigskytte-eventyr.

De første 26 billeder er taget fra Xbox 360-versionen. De følgende 9 biller er fra PC-udgaven.

Sniper: Ghost Warrior
Sniper: Ghost Warrior