Spider-Man: Total Mayhem

Spider-Man: Total Mayhem

Efter en debut på iOS-apparaterne dukker Spider-Man op til Xperia Play og Android-platformen.

Lad os få en ting på det rene: Spider-Man: Total Mayhem er stort set identisk med iOS-udgaven, der dukkede op sidste år til Apples iDimser, og det samme gælder denne skribents anmeldelse, der låner med arme og ben fra tidligere skriblerier.

Vil du vide hvordan spillet gør sig på Android og Xperia Play, og har du allerede læst iOS-anmeldelsen, kan du derfor roligt scrolle ned til de sidste afsnit og læse tillægget.

Med Ultimate Spider-Man: Total Mayhem ryster Gameloft spilposen af tidligere udgivelser, og tager alt det der fungerer fra især Avatar og Sparta. Det vil sige at du slipper for den hakken og sprutten der kendetegner Avatar på mange Android-apparater.

Tegneseriefanatikere vil nok påpege at Spider-Man i spillet mere ligner den traditionelle udgave end den superspinkle teenageudgave i Ultimate-universet, men det er så også den eneste anke, der måtte være. For Spider-Man: Total Mayhem leverer.

Spider-Man: Total MayhemSpider-Man: Total Mayhem

Det første jeg kan konstatere, da jeg starter spillet op, er at der leveres farverige omgivelser præcis som den tidligere iOS-udgave, og præsentationen af spillet er helt fin. Jeg bliver budt velkommen af mine første modstandere, og det er tid til at se styresystemet an. Ultimate Spider-Man er et 3D-smadr-alt-på-din-vej-platformsspil. En såkaldt brawler.

Spider-Man føles som Spider-Man burde. Adræt, hurtigt på toppen af situationen og storsnakkende.

Spider-Man: Total Mayhem

Som med Sparta har Gameloft inkluderet nogle få Quick Time-lignende events. Blandt andet kan du såfremt du fejler et hop, slippe for at blive straffet på din energibar, hvis bare du er hurtig nok på aftrækkeren. Kombineret med edderkoppesansen giver dette en overbevisende fornemmelse af at være den lynhurtige superhelt. Der opsamles også energi og erfaringspoint baseret på hvor gode comboer du opnår i dine kampe, og erfaringspointene kan naturligvis bruges på at forbedre dine angreb eller dit forsvar.

Nu kunne man frygte, at dette ville være et tyndbenet scrollende platformspil med de samme tre gentagende fjendetyper, men også her er oplevelsen bedre, end hvad mange mener, at de kan slippe afsted med på de fiske telefoner. Det føles ganske enkelt som et konsolspil bør - især med kyrdspaddet. Omgivelserne er i 3D, og selvom man for det meste følger en ganske stringent sti, er der mulighed for at lave lidt svinkeærinder undervejs. Blandt andet skal der samles tegneseriehæfter og befries bagbundne byboere.

Lokationerne varierer samtidig ganske godt og spænder over undergrundsbaner, udendørs omgivelser, tætpakkede varehuse og naturligvis kampe på toppen af kørende tog. Fjenderne er mange, mens både Sandman, Rhino, Electro, Venom, Dr Octopus og The Green Goblin dukker op som bitre bosser i løbet af mine cirka fire timers spil. Netop længden er dog Spider-Man: Total Mayhems umiddelbare akilleshæl, men også her har Gameloft sørget for at spilleren har en grund til at fortsætte, efter historien er slut.

Spider-Man: Total Mayhem

De førnævnte tegneseriehæfter, der kan indsamles, åbner op for lækkert artwork fra Ultimate-universet. Med hele 150 hæfter fordelt på de mange baner, er der noget at komme tilbage til spillet for (dog savner man, at kunne se hvor mange hæfter man har samlet på de enkelte baner). Der er fire sværhedsgrader og muligheden for at låse Spideys sorte dragt op. Skulle det ikke være nok, så skal der samtidig knipses tre billeder af hver boss under bosskampene, mens der også kan foretages såkaldte speed-runs, hvor man prøver at gennemføre en bane hurtigst muligt. Og naturligvis får man pokaler alt efter hvor gode statistikker, man ender på efter en gennemført bane.
I venstre side har du et velfungerende virtuelt analog-pad, og i højre side har du tre action-knapper, der henholdvis styrer dine angreb, hop eller dit spindelvæv. Som man også så det i Gamelofts Zombie Infection, kan du til flytte alle knapperne rundt på skærmen som det passer dig, og det er ganske heldigt. For selvom Spider-Man: Total Mayhem er et af de såkaldte Xperia Play-certificerede spil, er der ingen måde at fjerne on screen-knapperne.

Du kan sagtens bruge dit krydspad, og de normale knapper, og selv de såkaldte Quick time events kan udløses med et tryk på Xperia-telefonens skulderknapper. Det virker mærkværdigt, at der ingen funktion er til at slå knapperne helt fra, til gengæld kan de som nævnt flyttes ud i siderne, så du stadig har bedre udsyn, end hvis dine fedtfingre skulle fylde på skærmen.

Gameloft har for nyligt købt retten til at bruge Unreal 3-motoren, og det var på tide. For selvom Spider-Man har holdt sig godt (og endda ser retina-skarp ud på Xperia Play), så er spilmotoren ved at se lidt slidt ud.

Du skal dog ikke lade dig narre: Spider-Man: Total Mayhem er rigtigt godt på Xperia Play, og med et rigtigt pad, føles det som en af de arcade-titler man gerne villle give et par hundrede for på andre håndholdte formater. Der er ikke mange timers underholdning gemt, med mindre du vil jagte hvert et hæfte i spillet, til gengæld er det nogle fornøjelige timer fyldt med den helt rigtige Spider-Man-stemning.

Spider-Man: Total Mayhem
Spider-Man: Total Mayhem
Spider-Man: Total Mayhem