Splinter Cell: Double Agent

Splinter Cell Double Agent

I skyggerne lurer Sam Fisher endnu engang, men han gemmer på en hemmelighed. Tanggaard har spillet sig gennem superspionens seneste mission og er meget imponeret over resultatet...

Succes er en udviklers største akilleshæl. Så snart et spil ender på toppen af en slagsliste, så findes de silkebløde handsker frem. PR-folkene kravler langs panelerne og slipsedrengene holder møder: Nu skal succesen gentages året efter. Der laves nærmest ikke krusninger på overfladen, og den ventede toer, der naturligvis ligner etteren, blot med helt nyt baggrundstapet, går rent ind. Det samme gør treeren, men ikke uden en smule knirken i de gamle gulvbrædder, og det er omtrent på dette tidspunkt, anmelderne verden over er tæt på at give op. Vi kan ane fireren i horisonten og vi ved, at vi stort set skal finde på nye måder at fortælle den samme gamle historie på.

Hvor er det godt, at Ubisoft ikke følger denne triste skabelon. Fra for fem år siden, at være en marginal udgiver af børnetitler og halvfallerede serier, til i dag at lave visionære projekter i mangemillionklassen, har den franske gigant rejst sig og er begyndt at danse til en helt anden metronom. Det begyndte for mit vedkommende med Prince of Persia, rendte over i Beyond Good og Evil og kulminerede i foråret med Ghost Recon Advanced Warfighter. Og det fortsætter med Splinter Cell: Double Agent. Reelt kunne firmaet haves nøjes med at sende den supertrænede agent til en række nye steder, smidt et par nye skygger og våben ned i gryden og så ellers rørt om - men Double Agent er alt andet end en genfortælling. Det er en tiltrængt evolution.

Historien tager sin begyndelse på Island, hvor Sam Fisher, sammen med en nyudklækket kollega, skal stoppe et missil på vej mod Londons primære luftrute. Under missionen dør kollegaen uventet og hjemme i staterne bliver hans datter kørt ned. Dette driver Sam ud i druk og en kulsort depression. Snart befinder han sig i Hotel Gitterly og med venner som Jamie Washington, en velkendt terrorist for John Brown’s Army, er han pludselig på kollisionskurs med sin fortid og NSA. Heldigvis er der mere under overfladen, og snart er du viklet ind i et sandt edderkoppespind af bedrag og terrorisme. Sam er blevet en vaskeægte dobbeltagent.

Det er fra starten en langt mere voksen og vedkommende historie, der udspiller sig i Double Agent, og ikke mindst en, hvor der ikke hver femte minut introduceres slyngelstater, bananrepublikker, gale videnskabsmænd og generaler med storhedsvanvid. Reelt foregår det hele mellem NSA, der forsøger at presse Sam til at hive så mange informationer ud af John Brown’s Army som muligt, og Fishers egen interne kamp for ikke at blive opdaget i terroristreden. Noget der fører til nogle af de mest nervepirrende opgaver nogensinde i Splinter Cell sammenhænge, og kræver at du nogle gange sluger din etik og moral råt. Missionerne spænder endnu engang over diverse lokaliteter, fra Shanghai til en enorm tanker i russisk farvand over luksuslineren Cozumel og til Kinshasa. Mellem disse missioner holder du til i JBA-terroristernes base i New York, og det er faktisk her spillets mest uforglemmelige missioner foregår. Fra ubemærket at skulle hacke dig ind i deres server og til pludselig, at skulle skyde en vildfaren journalist, er der langt, men Sam er nødt til at gøre det hele.

To pirrelige metre holder nemlig øje med alt. Skyd en statsagent på en mission og NSA mister langsomt troen på dig. Lad være og terroristerne begynder at ane, at der er noget galt. Hele vejen gennem Double Agent, sidder nerverne ude på camouflagetøjet, og hvis et af metrene når bunden, så er mission ovre. At serien samtidig giver dig muligheden for helt at droppe visse mål på missionerne, gør hele Splinter Cell-konceptet mere elastisk og givende. Sammen med et plot, der både betyder, at Lambert ender i noget af en klemme og at Sam skal gøre op med sig selv, om han vil snyde en mulig kærlighedsinteresse, er Double Agent det hidtil bedste spil i serien. Slutningen er i øvrigt præget af dine valg gennem spillet, så der er endda et incitament til at spille det igennem anden gang.

At spillet rent visuelt er pragtfuldt, er ved at være hverdagskost. Splinter Cell startede sine dage på Xbox med utallige lyskilder og en uhørt høj detaljegrad, og det fortsætter den med på Xbox 360, der har dejligt mange muskler at lege med. Et enkelt loftlys gennem en ventilator eller et smukt fyrværkeri over Shanghai, er bare noget af det, Double Agent byder på. Imens byder spejlblanke gletschere og en summende eftermiddagshede dig velkommen til henholdsvis Rusland og Kinshasa. Og Fisher har altid et nyt klædeskab at trække i. Fra neopræn-dragten til den falmede, grønne t-shirt og tilhørende solbriller. Michael Ironside vender i øvrigt også tilbage i rollen som Sam, komplet med sandpapirstemme og et glimt i øjet.

Problemerne med Double Agent er få og langt imellem. Spillet lider en smule af det kedelige tekniske tearing, der reelt betyder, at skærmen nogle gange ser ud som om den rives over på midten. Desuden er der visse udendørsmiljøer, der til tider snegler sig af sted, når der sker meget, men det er heldigvis sjældent. Værst er dog kameraet, og selvom Ubisoft i den grad har givet dig mere plads til at guide det rundt på, så kan du havne i situationer, hvor det er helt umuligt, at se en vagt eller bare få et ordentlig overblik over et sted. Igen, så sker det ikke ofte, men når det sker tyve minutter siden sidste du gemte, så er det unægtelig irriterende.

I multiplayer fortsætter Ubisoft Milan med at skabe nye muligheder og ideer. Jeg har aldrig rigtig fået spillet multiplayerdelen i hverken Pandora Tomorrow eller Chaos Theory, ud over det jeg skulle, for at kunne anmelde det. Så når det handler om specifikke ændringer, så kan jeg ikke rigtig kommentere det. Jeg har dog spillet en del online i denne omgang og er, til trods for den mere forsigtige tilgang til spillet, ret tilfreds med, hvad Ubisoft har fået ud af det. Spiller du stadig et af de tidligere spil i multiplayer, så er Double Agent i hvert fald ikke ringere stillet.

Splinter Cell: Double Agent er et vovestykke, der er lykkes. Væk er den evige leg med skygger og lys, væk er også tit Sams ikoniske, grønne natsynsbriller og væk er den tunge, snigende agent-action. Livet som dobbeltagent er nu risikofyldt, til tider hæsblæsende og altid overraskende, og det klæder en serie, der fortjener at blive rusket op i, hver gang der udkommer et nyt kapitel. Sam Fisher er som født på ny.

Splinter Cell: Double Agent
Splinter Cell: Double Agent
Splinter Cell: Double Agent