Jeg føler det nødvendigt at nævne, at jeg aldrig har været den store forbruger af Star Trek. Jeg så naturligvis Abrams' film sidste år som jeg syntes var udmærket, men jeg havde det hele tiden som om, at der var en del referencer og replikker, der gik over mit hoved.
Historien bag Star Trek Online har været urolig - Perpetual Entertainment startede arbejdet på det i 2004, indtil de gik fallit og Cryptic tog over i 2008. Cryptic er ikke nybegyndere inden for genren, City of Heroes/Villains og senest Champions online, er titler på resuméet. Men der er stor forskel på tegneserie-helte og en serie som Star Trek.
Man føler dog ret hurtigt deres håndværk, når spillet startes op og en karakter skal kreeres. Har du prøvet et af deres spil før, ved du hvad jeg snakker om; det er ikke overdrivelse at sige at Cryptic giver dig genrens fleste valgmuligheder når du skal personliggøre din online-personlighed.
Først skal du dog vælge din race, og her skuffer Cryptic heller ikke. Kendinger, de fleste kender, som Vulcans og Klingons er her selvfølgelig, men der er også adskillige andre, som fans af serien garanteret vil værdsætte. Derudover kan du også designe din egen personlige alien-race, som hurtigt kan blive afdeles afskyelig, med ben-fremkomster i panden og horn alle mulige steder.
Selve spildelen har også ramt Star Trek-ånden godt. Med fordel kan spillet deles op i to: de tidspunkter hvor du flyver rundt i dit eget stjerneskib, og de tidspunkter hvor du render rundt til fods på planeter og, engang imellem, diverse rumstationer.
Starter vi med det gode, er det en fryd at flyve rundt i sit eget lille skib. Der er en tilvænningsperiode, da der hele tiden er omkring 4-5 forskellige ting man skal holde øje med. Konstant, skal skibets kurs tilpasses, enten ved hjælp af musen, eller brug af tastetur, samtidig med at man indstiller farten, på en ud af seks forskellige hastigheder. Ovenpå det, kommer at skibet har fire beskyttende barrierer på hver sin side, man manuelt kan forstærke - går et af dem ned, er man pludselig sårbar, og højst sandsynligt tæt på at springe i flere tusinde små stumper.
Men tingene klikker, og helt automatisk skifter man imellem de forskellige hastigheder, og forstærker en svag barriere på den venstre side, ved et tryk på venstre piletast. Det er en oplevelse ulig alt andet, jeg har prøvet inden for genren. Det giver en tyngde til kampe, at man ikke bare kan løbe i ringe om modstanderen, som er normen i andre spil. Her er hvordan man placerer sit skib i forhold til modstanderen, en decideret nødvendighed for at vinde, og det tilføjer et ekstra lag af strategi til skibskampene.
Den strategi går igen i forhold til, hvordan dit skibs våben fungerer. Som hovedregel er der to forskellige slags: lasere ("phasers" i Star Trek sprog), og ting der eksploderer; som torpedoer for eksempel. De fire barrierer på skibet kommer i spil, når du vælger hvilken våbenform du vil benytte dig af. Lasere er gode til at nedbryde barrierer; og ting der eksploderer, kan godt lide at gøre dét, når du bruger dem mod et "nøgent" område hvor barriererne er svage.
Tilsammen, giver det en følelse af at du rent faktisk er kaptajnen på et rumskib. Du giver ordrer til dit mandskab om at udføre akrobatiske manøvrer, så du kan ramme den svage bagside på fjenden, du i starten af kampen fokuserede på. Kloge Cryptic har her valgt at lave en knap der hedder "Fire All Weapons!", så det er svært ikke at føle sig som en regulær skrivebords-kaptajn med et tryk, og storsmile når flere torpedoer langsomt flyver igennem det tomme rum, for at sikre modstanderens snarlige død.
Det var det gode. Hvad der umiddelbart adskiller spillet fra mange andre MMOs på markedet, er når du styrer din figur nede på jorden: du gør det som del af et hold på fem assisteret af computer-styrede holdspillere. Star Trek Online er glad for at "instancere" så meget som muligt, og derfor spiller du tit alene, hvor det eneste tegn på, at du rent faktisk spiller et MMO er chatten i venstre hjørne. Alene; udover dit hold af officerer - som kaptajn sammensætter du dit mandskab ud fra hvilke egenskaber de skal have, og spillet sørger så for, at de nogenlunde gør, hvad du vil have dem til.
Med jord under fødderne føler man sig overflødig, da dine holdkammerater er ganske kompetente uden din indflydelse, efter de har fået de rigtige evner og udstyr. Det hjælper så sandelig heller ikke, at de missioner man laver, og planeter man besøger, er tæt på, hvis ikke helt, blottet for fantasi. Det er lidt ligesom at sætte sig ind i de der ture for små børn i Tivoli, hvor vognen, forbandet langsomt, kører forbi diverse opsatte scener, der heller ikke som barn var interessante at kigge på.
Man bliver ramt af Déjà Vu, da det er de samme fjender, og de samme ting man laver (dræbe massevis af de førnævnte fjender), lige meget hvilken planet i galaksen du lander på. Det er desværre også tilfældet for de mere interessante kampe i rummet, det tager bare længere tid før du opdager det. Cryptic har forsøgt at gøre de forskellige missioner i spillet til små historier, inspireret af Star Trek universet. Men da de hverken er interessante, og tit varer alt for lang tid, ville man ønske, at de havde brugt tiden på andre ting.
Det er generelt ret karakteriserende for Star Trek Online; spillet føles ufærdigt. Et godt eksempel er at den ene af spillets to faktioner, kun har én mission som ikke foregår igennem Star Treks pvp-system. Så hvis du gerne vil spille som den "onde" faktion, har du forhåbentligt ikke noget imod at spillet pludseligt er rendyrket spiller mod spiller - her har man ikke engang pakket tingene ind i kedelig lagkagehistorie. Udviklerne har lovet at faktionen vil få deciderede missioner, ligesom den anden halvdel af spillerne, engang i fremtiden.
Dét er Star Trek Online, en MMO der føles som om den stadig er i beta, med nogle friske og gode ideer. Det er synd, da de førnævnte pvp-kampe fremhæver de styrker som spillet har, hvor den unikke måde skibskampe fungerer på, og holdarbejde med andre spillere som styrer deres egne skibe, går op i en højere enhed.
Kan du godt lide universet, er der en masse ting at komme efter. Du vil måske endda kunne lide de forskellige historier, da der højst sandsynligt er en masse referencer til den klassiske serie. Følelsen når man med sit skib glider igennem stjernestøvet, for derefter at kigge op på en sol-oplyst planet, hvor man lige kan skimte en fremmed arkitektur på overfladen, er også imponerende for et spil, der ellers ikke gør meget visuelt. Desværre er det bare svært at anbefale til andre som det er nu, da det vil tage tid før det lever op til de gode ideer der ligger gemt i spillet.
Netop derfor vil vi også vende tilbage til universet om en måneds tid, og se om Star Trek Online udlever sit potentiale. Dette vil du kunne læse under en anden mening, for som andre MMO-spil deriblandt World Of Warcraft tidligere har bevist, er det ikke den første måned, der definerer den endelige oplevelse. Heldigvis for Star Trek Online.