Star Wars Battlefront II (2005)

Star Wars: Battlefront II

Lucas Arts har proppet Star Wars-universet ind i Sonys håndholdte konsol, men det virker ikke helt som om der reelt er plads.

På papiret ser Battlefront II til PSP ud som en glimrende tanke. Du kan kaste dig ud i heftig galaktisk action, både til fods og i rummet. Desuden foregår løjerne både på rebellernes og imperiets side. Spørgsmålet er så bare, om det falder heldigt ud at presse Star Wars-universet ind i en håndholdt konsol med en skærm på 9 gange 5 centimeter?

Noget af det første jeg bemærker, er i hvert fald, at styringen er yderst problematisk. Standardopsætningen har placeret fri bevægelse på analog-pinden, mens udsynet skal styres med de fire knapper til højre. På den måde er det frustrerende svært at indstille og fastholde et klart sigte, inden man selv f.eks. bliver ramt af en granat. I stedet prøver jeg mig frem med de andre muligheder og ender med at lægge mig fast på den indstilling, som kaldes Retro. Her styrer man sin figurs bevægelser med knapperne til højre, mens analog-pinden benyttes til at sigte med. Med det på plads oplever jeg da også hurtigt, at jeg overlever noget længere.

Battlefront II lægger sig i det store og hele tæt op ad versionerne til andre platforme. Når det gælder kamp til fods, bliver du kastet ind midt i kampene på spillets 13 baner, og du kan påtage dig rollen som gemen fodsoldat eller som adskillige af Star Wars-universets helte og skurke. Et oversigts kort viser dig, hvor både dine egne og modstandernes nøglepositioner er placeret, og hvordan begge parter i øvrigt bevæger sig på kortet. Og så gælder det ellers om at sætte fjendens soldater ud af spillet eller at erobre fjendens nøglepositioner.

Rundt om på banerne er der placeret fartøjer, som kan være nyttige i dine fremstød. Desuden kan du vælge mellem forskellige enhedstyper - infanteri, snigskytte, engineer, klon-officer og mange andre. Hver enhed har særlige egenskaber, så der er prisværdigt stor variation, både inden for og mellem spillets fraktioner. Når du er nået op på det fornødne antal points, får du desuden mulighed for at spille som en såkaldt hero character fra den aktive fraktion. Der er dog kun plads til en enkelt hero på hver side af konflikten, så forvent nu ikke, at du vil se en håndfuld kloner af Darth Maul på skærmen samtidig.

Rumkampene virker umiddelbart mere livlige. Du kaster dig ind bag roret f.eks. i en Starfighter og så gælder det ellers om at gøre kål på modstandernes jagerfartøjer og at styre fri af beskydningen fra enorme frigatter og stjernekrydsere. Når der ikke længere er noget, der hedder op, ned, højre og venstre kan det nærmest give et sug i maven, når man lægger i halen på en modstander, men igen ender styringen med at være den værste modstander.

Hvis du er til fremadskridende udvikling i kampene, så vil en game mode som Galactic Conquest passe dig fint. Det starter som noget, der ligner brætspillet Risk med, at du opbygger din rumflåde og rykker frem med den mod ikke-kontrollerede områder. Når du passerer et fjendtligt behersket område, indledes et slag til lands. Gevinsten består af points, som kan bruges til at åbne for nye enhedstyper og til at investere i engangs-bonuskort, der for en stund forøger din styrke og dine kampegenskaber. Desuden erobrer du selvfølgelig magten over det pågældende område. Skiftene mellem fremrykningen med enheder på rumkortet og de åbne slag i 3D-omgivelser på landjorden gør dog, at der ikke er et klart og overbevisende flow i begivenhederne.

Den visuelle side af sagen er det straks sværere at sætte en finger på. De åbne baner er designet med mange detaljer og med flotte lyseffekter. Til gengæld er omgivelsernes overflader mere på det jævne. Lydsiden er til gengæld fejende flot, både hvad angår effekter og musikledsagelse. Uddragene fra John Williams’ lydspor til Star Wars-filmene, er klippet sammen, så der bliver bygget effektfuldt og fint op til kampenes dramatiske højdepunkter.

Star Wars Battlefront II er ikke et spil der lægger op til en afgørende placering i spilhistorien. Dertil er styringen alt for problematisk - og indlæsningstiderne er så ulidelige, at man nærmest kan nå at lufte sin hund, mens der bliver skiftet bane. Finder du frem til en styring, der ligger godt for dig, vil spillet dog byde på lige præcis den lettilgængelige og effektive underholdning, der passer til en halv times bustur på vej til skole eller arbejde.

Star Wars Battlefront II (2005)
Star Wars Battlefront II (2005)
Star Wars Battlefront II (2005)