
Da jeg anmeldte DLC'en Star Wars Outlaws: Wild Card i slutningen af november, sagde jeg, at den repræsenterede A New Hope for det første sande open-world-spil i a galaxy far, far away. Indholdet i sig selv var ganske godt: varieret, anderledes, endda glamourøst... Men selv med de forskellige opdateringer og patches frem til da, og Massive-holdets hårde arbejde (som jeg ved har været slidsomt), var det stadig ikke nok til at levere en fuldt poleret og fejlfri oplevelse.
Så springer vi frem til nu, i slutningen af maj, hvor den anden og sidste DLC eller udvidelsespakke til Star Wars Outlaws, med titlen A Pirate's Fortune, er blevet udgivet, og jeg befinder mig i samme situation: lignende indhold som det forrige og et spil, der stadig ikke fungerer ordentligt. Og ni måneder efter udgivelsen, må jeg sige, det er langt mindre acceptabelt. Og det gør ondt, og det irriterer mig, for jeg elsker dette spil, men de fejl jeg stødte på sprængte rammerne for mig, og kan ikke længere kategoriseres som fjollede ting, man griner ad, og gik så langt som til at få spillet til at crashe, hvilket tvang mig til at lukke det og genindlæse tidligere saves for at komme videre. Flere gange.
Der er nogle alvorlige memory-problemer, hvor man bemærker, at visse elementer slet ikke bliver indlæst, og spillet bliver begrænset, som om det er afskåret fra funktioner. De to værste tilfælde opstod midt under kampene, lige før afslutningen på en vigtig sekvens i historien. Hvis du oplever det samme, var det første lige før flugten fra fængselsområdet med Hondo Ohnaka i Trailblazer, hvor man skal "Disable the Gravitational Lock", på landingsplatformen ved Khepi Tomb. Det andet var senere i samme område, nu forklædt som en Rokana Raider, hvor du skal åbne en barriere for at snige dig ind i Stingers kvarter. Som det allerede skete i grundspillet, bliver det pludselig umuligt at interagere med R3 på den relevante konsol, men det er så ødelagt, at du ikke kan skifte våben eller engang sætte spillet på pause for at indlæse et tidligere punkt. Du er nødt til helt at lukke spillet fra PS5's Start-menu...
Det ødelægger naturligvis oplevelsen og må påtales. Det kan ikke tillades på nuværende tidspunkt, uanset hvor meget jeg kan lide alt det, dette ekstra eventyr tilbyder. De mindre fejl er der også stadig, inklusive figurer der sætter sig fast eller klipper igennem objekter, eller absurde reaktioner fra fjendtlig AI. Jeg kom endda til en Imperial-terminallejr på Tatooine, hvor en Imperial-soldats stemme af en eller anden grund sad fast i et loop, som om han stønnede af smerte. Hans skrig gentog sig i ti minutter i alle højtalerne, og det var umuligt at finde ham for at afslutte hans (og vores) lidelse. En grotesk og meget irriterende sekvens, som jeg ikke ville afslutte, for ikke at ødelægge min mission.
Hvis du vælger at se bort fra alt dette, er A Pirate's Fortune en pakke med aktiviteter og værdifuldt indhold. Ligesom Wild Card er det et sammensurium af sektioner med varierende dynamik, en slags "gameplay greatest hits" af alt, hvad man kan foretage sig i dette spil - og det er en hel del. Selvfølgelig på bekostning af Sabacc-kortene, som var så fremtrædende i skibscasinoet i den forrige DLC, men der er andre alternativer som platformsektioner, ildkampe, infiltration og især en fornyet vægt på rumkampe.
Sidstnævnte indebærer endda muligheden for at styre et andet skib end Trailblazer, nemlig det skib Rokana Raiders bruger. Det minder om en B-Wing, og dets styring og forskellige muligheder (f.eks. modstå ionisering imponerende inden i tåger og endda udnytte det til sin fordel), sammen med nye smuglermissioner knyttet til en ny gren af tilhørsforhold og ry med Miyuki Trade League, hvilket igen betyder nye opgraderinger til lastrummet på Trailblazer selv, giver en solid... ehem, stjernekamp-oplevelse. I mit tilfælde fungerede det også som en god undskyldning og fyld for at fortsætte med at spille, selv efter afslutningen på Hondo Ohnaka-arkens historie.
Indholdet fører dig også til et nyt system, Khepi, som er begrænset til en rumstation (The Carrier's Fortress) og kraterlandskabet, hvor handlingen udspiller sig, og dermed introduceres ingen ny planet. Under alle omstændigheder er historierne om deres civilisation interessante, og al den ekstra tekst er af høj kvalitet. Selvom "skurken", Stinger Tash, er svag, bevarer Hondo Ohnaka sin store Jack Sparrow-agtige karisma. Der er meget at lære om pirat- og smuglerlivet generelt, og Star Wars Outlaws forbliver den bedste videospilsgengivelse af hele Lucas-universet, med nogle virkelig smukke nye scener at forundres over.
Når det er sagt, er der heller ikke noget decideret banebrydende i de cirka fire timer, jeg har spillet A Pirate's Fortune. Rokana's skib er begrænset til Khepi-systemet, da det ikke kan springe i hyperspace, og efter et stykke tid med at lede efter kontrabande og slippe af med nogle bevingede væsener, vil du helst tilbage til din elskede, opgraderede Trailblazer og til ND-5, som dog har en noget gentagende rolle denne gang. Jeg fortryder ikke, at jeg spillede denne DLC, og jeg havde det ganske sjovt, men jeg er ikke vild med den, og vi kan ikke acceptere, at den forbliver så fejlbehæftet. Med Star Wars Outlaws for nylig porteret til PS5 Pro og snart på vej til Nintendo Switch 2, bliver et af de store problemer med Ubisoft, open-world-spil og industrien generelt endnu en gang tydeligt: ambitionen løber hurtigt løbsk, og det, der kunne have været storslået, forbliver bare "stort" alt for længe.