Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Stellar Blade

Stellar Blade

Stellar Blade fra sydkoreanske Shift Up er et overraskende spændende bekendtskab af en type, vi ikke ser så ofte længere. Læs her hvordan spillet klarer sig.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Stellar Blade minder mig om Sony i "de gode gamle dage". Dengang hvor Sony tog chancer og var dem, der kom med de lidt skæve, lidt skøre og overraskende spil. I dag er Sony primært blevet til Spider-Man, Horizon og The Last of Us, altså kæmpestore single-player AAA-spil til flere hundrede-millioner dollars - og selv om det er kvalitet, så er det næppe skævt, skørt eller overraskende længere. Det er måske blevet en lille smule kedeligt.

Stellar Blade

Men så kommer Stellar Blade. Det er godt nok ikke udviklet hos Sony eller hos nogle af deres faste third-party studier, men Sony har samlet spillet op og de står for udgivelsen. Spillet er udviklet af sydkoreanske Shift Up og det er deres første store projekt, men det kan man bestemt ikke se. Spillet har været undervejs i noget tid, da det blev annonceret under navnet Project EVE tilbage i 2019 og blev dengang annonceret til PlayStation 4, Xbox One og PC, men er nu gået hen og blevet eksklusiv til PlayStation 5.

Lad os først lige få snakket om elefanten i rummet - hovedpersonen Eve. Nogen mener, at hun må være designet af en mand, der aldrig har set en rigtig kvinde - og den del skal jeg være usagt. Men ja - der er tale om en unødvendig seksualisering af kvindekroppen her. Ja, man kan lege påklædningsdukke med Eve og udstyre hende med øreringe, diverse mere eller mindre vovede outfits og sætte hår på hende. Ja, man kan indsamle øl- og sodavandsdåser der, hvis man finder dem alle, belønner spilleren med et temmelig afslørende kostume til Eve. Og ja, det undrer mig, hvorfor man har valgt at Eve skal rende rundt i lårkort nederdel, stiletter og selvsiddende strømper i en underjordisk kloak med kloakvand til midt på skinnebenet. Det er ikke noget, der decideret spænder ben for spillet, men det giver virkelig bare ingen mening og den kreative linje på hendes udseende er skudt ved siden af.

Dette er en annonce:
Stellar Blade

Nå, men tilbage til det, som det hele drejer sig om, nemlig hvordan Stellar Blade er som spil. Jorden hærges af grufulde og aggressive skabninger, kaldet Naytiba, og vores gamle planet er derfor blevet forladt og de sidste overlevende mennesker er flygtet til en koloni i det ydre rum. Man tager rollen som Eve, et medlem af 7th Airborne Squad, som vender tilbage til Jorden med en klar mission: Udslet Naytiba monstrene og tag Jorden tilbage. Det meste af Eves enhed er forsvundet efter en fejlslagen landing på Jorden og sammen med de få resterende overlevende, Adam og mekanikeren Lily, begiver hun sig ud på en farefuld mission, hvor Naytiba monstre nærmest står i kø for at få en røvfuld af Eve.

Det er tydeligt, at Stellar Blade er inspireret af spil som Nier: Automata og sikkert også Bayonetta og Devil May Cry. Og det er bestemt ikke dårlige spil at lade sig inspirere af - og nu ved du sikkert allerede, hvilken slags spil vi har at gøre med her. Kampsystemet er centrum for det hele og der har Shift Up virkelig nailed den. Det er let tilgængeligt, det er lynhurtigt og døden er kun et par slag væk og man finder hurtigt ud af, at man kommer længst med veltimede blokader og undvigemanøvre. Man kommer nemlig ikke langt med bare at bokse i knapperne, for man skal tænke taktisk og bestemme sig for, hvornår man vil sætte ens angreb ind og hvornår det er klogt at trække sig.

Stellar BladeStellar Blade
Dette er en annonce:

Fjenderne har en form for rytme i deres angreb, og den skal man lære at kende, og det hænger sammen med vigtigheden af timingen i ens angreb, blokader og undvigemanøvre. Noget som understreger, hvor vigtigt det er at kunne blokere en fjende korrekt er, at langt de fleste er udstyret med et "Balance Meter", som langsomt bliver tømt og bringer dem ud af balance, hvis man laver perfekte blokeringer - og når det sker, kan man udføre et særdeles kraftigt Retribution angreb. Man låser i løbet af spillet op for flere angreb og moves og jeg må sige, at det er virkelig en fornøjelse når man lærer kampsystemet rigtigt at kende - det fungerer fremragende.

Hvis du har spillet demoen, ved du også at spillet er forholdsvis lineært, men det er kun de første 4-5 timer der er sådan. Uden at afsløre for meget, så kan jeg sige at åbner sig op og bliver til et semi-open world spil, opbygget med en åben hub-verden og (faktisk ganske kedelige) sidemissioner - og jeg synes faktisk det mister lidt af den magi det havde i starten. Missionerne er stadig ret lineære og er egentlig af ret forskellig art. Et par gange oplevede jeg at blive kastet ud i missioner, hvor det hele ændrede sig til en decideret 3rd person shooter i en setting der kunne ligne Dead Space. Det ligger ret langt væk fra det knivskarpe kampsystem inspireret af Bayonetta, som der ellers bydes på.

Stellar BladeStellar Blade

Stellar Blade er fyldt med opgraderingsmuligheder. Der er ikke mindre end 5 evnetræer, hvor man kan finetune ens forskellige angreb og andre kampfærdigheder. Derudover har ens drone, som altid følger med en rundt, sit eget lille evnetræ og man kan også opgradere ens ExoSpine, som helt kort fortalt er Eve's rygrad og helt basale og grundlæggende egenskaber. Ud over dette, er der massevis af kosmetiske ting man kan lege med; som nævnt i starten kan Eve udstyres med massevis af outfits, det samme kan Adam og Lily og selv dronen kan man ændre udseende på.

Vi har været inde på Eves udseende i starten, så det vil jeg ikke bruge mere tid på. Hele spilverdenen er langt det meste af tiden smuk og detaljeret, selvom ikke alle lokationer er lige spændende og nogle overflader er underligt low-res præcis som i Final Fantasy VII Rebirth. Det som løfter det visuelle indtryk er, at der virkelig ikke bliver sparet på de visuelle effekter. Der er masser af flotte close-ups af Eve og de andre karakterer, og den smukke kampkoreografi sætter prikken over i'et. Stellar Blade ser virkelig flot ud og på ægte asiatisk, nærmest lidt vulgær vis, er spillet ikke bange for at vise det hele frem, med alternative kameravinkler, slowmotion, massevis af smukke scenerier og filmisk klip.

Stellar Blade

Fjende-design er noget som asiatiske spildesignere går meget op i og det er nærmest sin helt egen disciplin på de kanter. Det kan man godt se i Stellar Blade, hvor der bestemt er gjort noget ud af specielt de store Naytiba-bosser, men også de mindre bosser er fint designet. De er heldigvis ikke så ultra-asiatiske og gakkede, som man godt kunne frygte, for de ser ret organiske ud og på en eller anden måde ligner de fleste noget der faktisk kunne levende væsner og ikke noget der blot er opstået i hovedet på en designer med trekantede briller.

Stellar Blade byder på tre grafikindstillinger: Performance, Balanced og Resolution. Det er svært at se forskel på Performance og Balanced, da de begge kører ved 60 fps, men det er som om, at Performance kører en lille smule mere smooth, men også har et lidt mere gnidret udtryk - men man skal se godt efter for at spotte forskellene. Resolution har en klart skarpere grafik, men kører kun ved 30 fps og selvom jeg ikke er hysterisk omkring 30 fps vs. 60 fps, så dur 30 fps bare ikke i et hurtigt spil som Stellar Blade, hvor timing, præcise blokeringer og undvigemanøvre er meget vigtige. Balanced er den bedste måde at spille Stellar Blade på efter min mening.

Stellar BladeStellar Blade

Endelig er der lydsiden, som er ganske glimrende. Stemmeskuespillerne gør det godt, lydeffekterne er fine og tunge og selv om det meget typiske koreanske pop-soundtrack ikke helt er min stil, så lægger det sig som et fint bagtæppe til lydsiden, hvis man skruer lidt ned for det.

Stellar Blade er bestemt ikke perfekt, men det er et virkelig vellykket actionspil, af en type vi ikke ser så ofte længere. Der er lidt issues med styringen, som kan være lidt upræcis i visse sektioner, checkpoints som ind imellem ligger noget ujævnt fordelt og visse lokationer er piv-kedelige, men i det store billede, er det faktisk småting.

Stellar Blade

Alt i alt synes jeg faktisk, at Stellar Blade er en positiv overraskelse og et ret spændende spil. Det følger ikke de gængse skabeloner for, hvordan actionspil skal skrues sammen og det betyder da også nogle underlige og pludselige stilskift undervejs - men det er i sidste ende egentlig meget forfriskende.

Hvis du til Bayonetta, Nier: Automata og Devil May Cry, så synes jeg du skulle tjekke Stellar Blade ud, for det har noget af den samme vibe og lidt skævhed, som disse andre spil også har - og så er det i bund og grund bare et rigtigt fint actionspil, med et meget velfungerende og let tilgængelig kampsystem, som er svært at mestre fuldt ud. Stellar Blade er det første store spil fra Shift Up og jeg er sikker på, at vi nok skal komme til at se mere fra dem i fremtiden.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fremragende kampsystem, utroligt mange opgraderingsmuligheder, smuk grafik, ikke et skabelonskåret actionspil, lækker kampkoreografi
-
Til tider lidt upræcis styring, helt unødvendig seksualisering af hovedpersonen, visse steder underligt gnidrede overflader, kedelige sidemissioner
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Stellar BladeScore

Stellar Blade

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Stellar Blade fra sydkoreanske Shift Up er et overraskende spændende bekendtskab af en type, vi ikke ser så ofte længere. Læs her hvordan spillet klarer sig.



Indlæser mere indhold