Jeg havde det underligt med at gå rundt på Segas lukkede stand i år. I det ene rum viste firmaet et spil som Bayonetta frem, mens de i et andet gennemgik Stormrise - og der var flere galaksers forskel på kvaliteten. Bayonetta var elegant, afpudset og lignede noget, der kunne lanceres i morgen, mens Stormrise var grimt, uden en egentlig designretning og blottet for gennemførte effekter.
Heldigvis var der en grund til Stormrise' meget underspillede grafiske side, og den var ret enkel: Creative Assembly havde fokuseret al deres tid og kræfter på kontrollen, et element, der stadig ikke beherskes i strategi-genren, og det kunne i den grad mærkes. Der var tænkt nyt, der var tænkt stort og det virkede i den grad upåklageligt, da en af Australiens bedste Starcraft-spillere, fremviste spillets mange facetter.
Whip Select sendte ham med et enkelt vrid i den analoge styrpind fra den ene ende af slagmarken til den anden, kun guidet af en retningskegle. Samtidig kunne han elegant finde enheder, der havde forskanset sig på toppen af nærliggende bygninger, og dermed blev Stormrise aldeles mageløst at iagttage. Det meste kunne klares med bare et par knapper og den analoge styrepind, og det var uden at miste den dybde, som genren ellers har på PC. Creative Assembly havde solgt mig på ideen om et velfungerende strategi-spil til konsollerne.
Til gengæld skal de arbejde længe og hårdt på den grafiske del, for der var intet smukt over Stormrise ved årets præsentation. Når det fungerede bedst grafisk var det mildest talt skrabet, og når det var værst, lignede det noget, der kunne være trukket ind fra PlayStation 2. Der er ingen tvivl om, at Stormrise har været efterladt lidt i en osteklokke rent designmæssigt, men at designet af selv de meste ting ikke var på plads, her ca. et halvt år før spillet tilsyneladende skal lanceres, er mere end bekymrende - projektet var totalt anonymt.
Om Stormrise kan rejse sig fra middelmådighedens ringe designvalg er tvivlsomt, men projektet er i det mindste et af de bedste forsøg, jeg endnu har set, på at overføre den populære genre fra PC til konsol, og det er i det mindste noget.