Sudden Strike 2

Sudden Strike 2

Sudden Strike II er på gaden overraskende hurtigt efter den første udgave - og det er stadig de klassiske dyder i gameplayet, der bliver fastholdt.

Åh nej! Endnu en spil, der viser krigshandlinger på et isometrisk 2D-landskab. Sudden Strike II er på gaden overraskende hurtigt efter den første udgave - og det er stadig de klassiske dyder i gameplayet, der bliver fastholdt frem for at ride med på de muligheder - og vildt opskruede systemkrav - som seneste test-udgave et GeForce ét eller andet-kort lægger op til.

Lederen af en hær
Du får - igen - muligheden for at stå i spidsen for tyske, russiske, britiske og amerikanske styrker. Som noget nyt er det nu også muligt at kommandere japanske tropper, så rent geografisk omfatter Sudden Strike II et betydeligt udvidet territorium. Desuden har enhederne i spillet - i forbindelse med en forbedret kunstig intelligens - generelt fået mere komplekse egenskaber. Det føjer yderligere dybde til både forberedelsesfasen og ikke mindst de hektiske beslutninger, hvor de virtuelle kugler suser om ørerne på én. Det er særligt glædeligt, at indlysende balance-problemer i det før Sudden Strike er blevet udjævnet. Det er således ikke længere muligt for en håndfuld riffelskytter at gøre kål på en Tiger-tank. Derimod kan en pioner med et par velplacerede straks gøre langt mere skade.

Toeren rummer hele 50 nye enheder, der føjer nye muligheder - og nye frustrationer for spilleren, indtil han/hun behersker dem, vel at mærke - til i forvejen omfattende arsenal. Tog, fly, skibe, tanks og andre motoriserede enheder kan kontrolleres - og overtages fra fjenden, lige som bygninger, broer, træer kan indtages eller benyttes som skjul, som befæstede stillinger - eller forhindring for fjendtlig fremrykning. Det er ganske enkelt imponerende at se op mod tusind enheder i kamp samtidig.

Sprites til dem uden 3D-kort
Sudden Strike 2 er også et spil for vel efterhånden få gamere derude, som ikke har investeret i et 3D-kort. Spillet viser små gnidrede sprites på det sædvanlige isometriske oversigtskort. De enkelte enheder hos fodfolket står utydeligt og med en animation, der er nærmest utilgiveligt grov efter gængs standard i 3D-spil. Dermed er det også vanskeligt at skelne enhederne fra hinanden, med hensyn til ildkraft, rækkevidde osv. Derimod har de større motoriserede enheder straks har mere karakter. Sudden Strike II lider dog stadig under et forvansket perspektiv, når især motoriserede enheder bevæger sig hen over et kuperet terræn.

Når man alligevel overgiver sig og bliver hængende, skyldes det da også først og fremmest spillets gameplay. Med fire sværhedsgrader bliver det let for nybegynderen at komme i gang - og tilsvarende udfordrende for den spiller, der mener at nærmest at kende spillet på forhånd. Spillet er således lykkeligt fri for en tung ressourceadministrations-del. I stedet er focus helt entydigt lagt på taktiske finurligheder, hvor man er tvunget til at være særdeles grundig og velovervejet i sin løsning af de 40 missioner, der er fordelt på 5 kampagner, én til hver af troppernes nationalitet. Der er således ikke muligt for at træne eller købe nye enheder, hvis man mister mænd og udstyr under kamp. Det typisk kun i spillets tutorials og i de indledende missioner, at der dukker forstærkninger op undervejs.

Du holder ud Kenichi-san
Det skal lige bemærkes, at især den japanske kampagne giver anledning til forstyrret nattesøvn - og oceaner af frustrationer. De massive amerikanske angreb på japanske stillinger, der i virkeligheden er umulige at forsvare giver virkeligt stof til de garvede Sudden Strike-spillere. For den historisk interesserede spiller mangler der nok lidt historisk akkuratesse. I hvert fald er der alt for sjældent reference til de faktiske slag under 2. verdenskrig. I de store linier er der dog en fornuftig overensstemmelse mellem historiske fakta og de spilmæssige muligheder for at gentage - eller omgøre - historiske fakta. Den tyske kampagne starter således med relativt enkle udfordringer, senere støder slag med store infanteri- og panser-styrker til og når fremstødet stagnerer med kamp fra hus til hus i de russiske landsbyer, vil det taktiske oplæg naturligt skifte karakter fra erobringskrig til hastigt tilbagetog.

Sudden Strike II rummer stof til mange aftener og nætter. I hvert fald må man sande, hvor meget Napoleon Bonaparte havde ret, da han - med et citat, som også findes på spillets hjemmeside - sagde: ’Det er nemmere at starte en krig end at afslutte den’.

7 / 10
+
Intense og hektiske slag - der kræver fuld opmærksomhed og grundige forberedelser af spilleren.