Super Monkey Ball Banana Rumble

Super Monkey Ball Banana Rumble

Der er gået et par år, men nu er det endelig tid til at rulle rundt med SEGA's aber igen gennem snoede labyrinter...

Super Monkey Ball er en seriøs kandidat til at være det Gamecube-spil, jeg spillede mest i sin tid. Sega havde netop lagt Dreamcast bag sig for at blive tredjepartsudvikler og leverede en titel, der indeholdt præcis de komponenter, som fans elskede dem for: nedbarberet, lidt arkadeagtigt, superintuitivt og meget underholdende gameplay.

Jeg er sikker på, at du kender den grundlæggende præmis, som stort set bare var at rulle aber i bolde gennem farverige baner i jagten på den bedste tid og flest indsamlede bananer. Mere skulle der ikke til, og når jeg af og til vender tilbage til min Gamecube, kan jeg stadig se på gamle gemte replays og undre mig over, hvordan mine venner og jeg rent faktisk formåede at presse hinanden til de halvt uvirkelige rekorder, vi opnåede.

Super Monkey Ball Banana Rumble

Men... I efterfølgeren gjorde Sega, hvad de ofte gør (og som sandsynligvis bidrog til Dreamcasts fiasko), nemlig at overkomplicere tingene. Det var pludselig ikke nok at trille abekugler, og de var nødt til at indføre helt nye elementer, som overskyggede det geniale gameplay (lidt ligesom da de besluttede, at taxaer skulle kunne hoppe i Crazy Taxi 2). Desuden skulle aberne have personlighed, og der blev tilføjet en historie - uden at nogen nogensinde havde bedt om det.

Siden da har Sega ved utallige lejligheder forsøgt at gentage succesen med Super Monkey Ball uden nogensinde rigtig at finde magien igen. Selvfølgelig er det stadig sjovt at rulle aberne, men Sega stoler stadig ikke helt på, at det er nok, og fodrer os stadig med en historie. Grunden til, at jeg nævner dette, er, at jeg i de sidste par dage har spillet det Switch-eksklusive Super Monkey Ball Banana Rumble, der er udviklet af Ryu Ga Gotoku Studio, og har følt mig lige dele glad og irriteret.

Super Monkey Ball Banana Rumble

For første gang siden originalen fra 2001 synes jeg faktisk, at Sega har ramt rigtigt med banedesignet. Det er sjældent et stort problem at komme i mål, og det er legende og vidunderligt udformet. Men ... at gøre det på kort tid og finde alle hemmelighederne er meget sværere. Selv efter et par baner kræver det en ro, der er de bedste zen-munke værdig, at lykkes med alt, og i stedet for at gå videre til den næste, vælger jeg ofte at prøve igen.

For dem, der er nye i Monkey Ball-verdenen, er der også rigtig gode værktøjer til at gøre det lettere at spille, og når man har misset for mange gange, træder et hjælpesystem automatisk til og spørger, om man har brug for hjælp. Det kan slås fra, men takket være muligheden for at se på spøgelser, mens andre spiller, går man helt ærligt aldrig i stå.

Super Monkey Ball Banana Rumble

Derudover har vi denne gang en ny spilmekanik, der faktisk tilføjer noget og passer problemfrit ind i det grundlæggende koncept. Det er dog ikke noget revolutionerende, det hedder Spin Dash og minder om det dash, som Sonic the Hedgehog kan lave ved at sætte sig på hug og oplade hastighed. Her kan du dog lave et Spin Dash, mens du bevæger dig, med en vis nedkøling, der forhindrer mig i at misbruge det. Det giver dig mulighed for hurtigt at sætte farten op i spring, smadre ind i ting i håb om, at aben vil lette fra jorden og komme op på en afsats eller prøve en skør genvej. Det tilfører faktisk noget og gør Super Monkey Ball Banana Rumble sjovere at spille, og da alle aberne er forskellige, er der meget at udforske her.

Der er en behagelig følelse af déjà vu, når jeg bliver transporteret tilbage til Gamecubes storhedstid. Selvfølgelig er der stadig nogle baner, der er afhængige af gimmicks, som ikke rigtig tilføjer noget gameplaymæssigt, men Ryu Ga Gotoku Studio leverer konsekvent virkelig godt banedesign, og der er masser af miljømæssig variation samt mulighed for at spille co-op. Men ... så er der historien, som Sega stadig mener, vi har brug for. Det har ført til en helt forfærdelig historie, hvor vi skal lede efter en forsvunden abe og et artefakt i kamp mod en Team Rocket-lignende bande, der ikke har meget mere personlighed end at være uhøflige. Men på trods af det er der masser af mellemsekvenser - med tale - hvor aberne mumler replikker på en måde, der minder om den svenske kok i Muppets.

Det er virkelig frustrerende at skulle udholde, og min stakkels kæreste bad mig gentagne gange om at skrue ned for lyden, fordi det lyder så dumt og barnligt. Desværre stopper det ikke der, for ud over en historie har Ryu Ga Gotoku Studio og Sega også besluttet, at spillet skal føles som live service, så der er en enorm mængde kosmetiske genstande, du kan købe, som ikke påvirker noget som helst.

Super Monkey Ball Banana Rumble

Ud over den gameplaymæssigt fornøjelige og vellavede kampagne med omkring 200 baner at spille igennem (komplet med et Achievements-lignende system), er der også en samling minispil, du kan nyde lokalt og online for op til 16 personer, med flere baner til rådighed for at skabe mere variation. Et af dem hedder Ba-Boom og blev hurtigt en favorit, hvor det i en lidt kongelig præmis ikke er meningen, at vi skal være den abe, der holder en bombe i slutningen af runden. Goal Rush er også hektisk og underholdende, hvor du og dit hold skal rulle gennem porte for at overtage dem, og den, der har flest porte til sidst, har vundet. En enkel og klassisk præmis, som virkelig fungerer. Jeg har dog ikke været i stand til at teste dette online, men lokalt, og der er bots at fylde op med.

Alt i alt er Super Monkey Ball Banana Rumble stadig det sjoveste, jeg har haft med serien i over 20 år, og jeg glæder mig faktisk i skrivende stund til at tage min Switch med på ferie for at slå mine egne rekorder. Jeg ville bare ønske, at Sega ville skrue ned for produktionen, da mindre er mere her. At forsøge at tilføje en historie i dette tilfælde er lige så relevant som at forsøge at forbedre Tetris med en fortælling om manglende blokke, rivaliserende bander og Tetrominos, der taler med falske børnestemmer på et opdigtet sprog. Det var ikke på grund af deres dejlige personligheder, at jeg engang lærte at elske AiAi, MeeMee, Bano og GonGon - men fordi de var med i et utroligt godt spil.

Super Monkey Ball Banana Rumble
7 / 10
+