Taxi Life: A City Driving Simulator

Taxi Life: A City Driving Simulator

Her er endnu en simulator, som vi ikke vidste, vi havde brug for. Det har vi måske i virkeligheden heller ikke.

Hvad er det lige der sker, med alle de spil, som simulerer helt almindelige og, skulle man tro, lidt trivielle hverdagsaktiviteter? PowerWash Simulator, Bus Simulator, Garden Simulator, Farming Simulator, Truck Simulator og ja, der findes gudhjælpemig også en Teacher Simulator. Flere af de nævnte er ganske vanedannede (ja, vi kigger på dig PowerWash Simulator) og nu er der landet en ny af slagsen, nemlig Taxi Life: A City Driving Simulator, hvor man, ganske rigtigt, skal være taxachauffør. Den kan dog ikke placeres i kategorien "vanedannende".

Taxi Life: A City Driving Simulator

Taxi Life: A City Driving Simulator er udviklet af Simteract, der oprindelig var et softwarehus, som udviklede trænings-simulatorer til blandt andet træning af lokomotivførere i USA. Siden 2018 har de taget den erfaring de har fået med simulatorer med over i spilbranchen, hvor de blandt andet har stået bag Train Life: A Railway Simulator og nu altså Taxi Life: A City Driving Simulator.

Man skal altså gøre karriere som taxachauffør i Barcelona og byen er genskabt ned til mindste detalje med mere end 460 kilometer gader og veje i den smukke by. Ens job er naturligvis at samle kunder op, fragte dem til deres bestemmelsessted og det er vigtigt at de er glade og tilfredse, for glade kunder er gavmilde kunder.

Undervejs skal man sørge for at overholde færdselsreglerne, snakke med kunden om løst og fast, holde bilen ren og pæn, efterkomme deres ønsker om for eksempel at justere temperaturen i bilen og selvfølgelig huske at tanke den og reparere den, hvis noget går i stykker. Dette gøres i ens garage, hvor man også kan købe nye biler, udstyre ens biler med nye bremser, dæk og anden gearkasse, samt at udstyre dem med blandt andet nyt indtræk, frække fælge, nyt taxaskilt og nye lakeringer.

Taxi Life: A City Driving Simulator

Det lyder jo altsammen meget godt, men det hele begynder at falde noget fra hinanden, når man begynder at køre rundt i byen. Det helt store problem er nemlig den kunstige intelligens, som hos både de andre bilister og ikke mindst hos fodgængerne, er decideret mangelfuld. Det kan blandt andet resultere i, at andre bilister holder stille for grønt lys, fordi de tror at der er noget i vejen for dem, hvilket naturligvis skaber trafikprop. Det kan også betyde det modsatte, at de nemlig kan finde på at blæse over for rødt og banke ind i siden på ens bil og det er kunden ikke glad for - hvilket er skidt for business, for husk som sagt på, at glade kunder er gavmilde kunder.

Endnu mere kritisk er det med fodgængerne, som kan finde på at gå (eller endda moonwalke) lige ud foran ens taxa og rammer man dem, bliver ens kunder så utilfredse, at de forlader bilen uden at betale - plus at man får en bøde for at ramme fodgængeren. Det er voldsomt irriterende at miste ens tur (og dermed penge) og få en bøde, fordi en fodgænger vælger pludselig at vade direkte ud foran ens bil - og det sker temmelig ofte.

Taxi Life: A City Driving SimulatorTaxi Life: A City Driving Simulator

Lykkes man med ikke at klippe fodgængere hele tiden, så optjener man XP og penge, som giver adgang til forskellige perks og nye biler og det øjeblik man køber ens anden bil, kan man begynde at ansætte nye chauffører. Man skal vælge hvilken del af byen de skal køre i og hvornår på dagen de skal køre. Nogle af chaufførerne er effektive og tjener penge til butikken, mens andre har sygedage hele tiden, sviner eller ødelægger bilerne, så de hele tiden skal repareres - og i det tilfælde er det nok bedst med en lille fyreseddel, så kan man hyre en anden, for at se om det går bedre.

Grafikken i Taxi Life: A City Driving Simulator er egentlig ganske fin. Interiøret i ens biler er meget detaljeret og bilerne er fint modelleret. Det er dog lidt anderledes med de andre biler i byen, som er lidt kantede og grove og da Taxi Life ikke har officielle bilmærkelicenser, så er det ikke "rigtige biler" man ser på vejene, men man kan dog tydeligt genkende de fleste af dem - jeg har set biler der ligner en Audi A3, Fiat 500 og en Citroën C3 rigtigt meget. Desværre er der ikke ret mange forskellige slags, så det er de samme biler man ser igen og igen på vejene.

Taxi Life: A City Driving Simulator

Har man været i Barcelona, vil man kunne genkende flere af områderne, med de smukke bygninger, parker og monumenter og andet i byen. Den tekniske del er dog lidt tvivlsom, da grafikken giver nogle tydelige ryk ind imellem, ja faktisk kan grafikken stå helt stille i op mod 1-2 sekunder, før den fortsætter - det sker ofte og selv om det som sådan ikke direkte påvirker det langsomme gameplay, så er det ikke kønt at se på.

Taxi Life: A City Driving Simulator er præcis som de andre spil i denne genre, et stille og roligt spil, som man kan sidde og slappe af med. Husfreden kan dog komme på alvorlig prøve på grund af de forbandede fodgængere, som godt kan få ens blodtryk op på et lettere faretruende niveau.

Taxi Life: A City Driving Simulator er lige præcis så ensformig, som mange af de andre livs-simulatorer jeg nævnte i starten. Men lige præcis det, er nok styrken ved de her spil, nemlig at man gør det samme igen og igen og det er det, som gør de her spil så chill og populære, nemlig at man finder ro i gentagelsen. Igen og igen. Vores virkelige liv er blevet så travlt og stressende, at vi sætter os ned og i stedet spiller livets mere rolige og trivielle momenter og det er også tilfældet med Taxi Life: A City Driving Simulator.

Taxi Life: A City Driving Simulator

Taxi Life: A City Driving Simulator er, i sagens natur, lidt mere krævende end for eksempel en train simulator, for her er der trafik, færdselsregler, defekte lyskryds, vejarbejde og en masse andet man skal være opmærksom på, men det helt store problem er som sagt den kunstige intelligens og det er faktisk i sådan et omfang, at det påvirker gameplayet.

Vi har svært ved at anbefale Taxi Life: A City Driving Simulator som det står nu. Der er potentiale her, men udviklerne skal have styr på den kunstige intelligens, for som det står lige nu, ødelægger den en del af oplevelsen ved spillet.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+