Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of the Mutants

Skildpadderne er tilbage igen for at give Shredder en lærestreg, men desværre ser det ud til, at de har glemt, hvordan man laver et godt spil i processen.

I 2017 kom Teenage Mutant Ninja Turtles til arkadehallerne i en ny oplevelse baseret på tv-serien, der startede tilbage i 2012. Hele syv år senere er det tid til, at spillet kommer til moderne konsoller sammen med ekstra indhold. Efter at have tilbragt et par timer med Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of the Mutants kan jeg sige, at udgiveren burde have brugt sine ressourcer på noget andet og ladet dette eventyr forblive begravet i glemslen. For det stinker virkelig af surt spildevand og brændt pizzaost, og uanset hvor stor fan man er af Ninja Turtles, så er der langt bedre og sjovere produkter at bruge sine penge på.

Et første og tilsyneladende positivt aspekt er dog, at det er tydeligt, at man har kigget på Konamis udødelige klassiker fra 90'erne for at finde inspiration og design, men hvor den japanske spilskaber leverede pixeleret glans, har udvikleren Raw Thrills nøjedes med kedelig spilbarhed og dårlig præsentation. Designet er taget fra Nickelodeon-serien fra 2012, og selv om selve designet måske ikke er det bedste, formår den kedelige grafik ikke at løfte det op på noget højere niveau. Det faktum, at dette spil blev udgivet i 2017, virker absurd ved første (og andet og tredje) øjekast, og det er lettere at se det som en titel fra 2007 til Nintendo Wii end som noget, der hører hjemme på nutidens konsoller.

Fordi TMNT Arcade: Wrath of the Mutants er forfærdeligt grimt, og der er meget lidt liv eller charme i hverken omgivelserne eller figurerne, der trænger igennem på skærmen. Der er også noget mærkeligt ved lyden, da musikken ligger ekstremt lavt i mixet, hvilket får den til at føles flad og energiløs. Det eneste, man virkelig hører, er figurerne, der fra tid til anden slynger halvdårlige one-liners ud, og når de ledsages af total stilhed, føles det som det stik modsatte af autentisk. Det hele tager sig mere ud som en afsporet farce end som noget pulserende og engagerende.

Selve gameplayet er bestemt acceptabelt, selv om det er ekstremt skrabet og idéfattigt. Du bruger én knap til at kæmpe, én til at hoppe og en tredje til at bruge din særlige evne. Derudover er der meget lidt at holde styr på, og når fjendernes intelligens næsten ikke er til stede, føles det, som om du hamrer på X-knappen for at nå til rulleteksterne og endelig slukke for elendigheden. Desuden er alle bosserne næsten identiske, og selv om de ser forskellige ud, tilføjer de sjældent noget nyt eller interessant, der løfter oplevelsen til andet end et meget middelmådigt niveau.

Det skal også bemærkes, at dette eventyr er utroligt tomt, da vi kun tilbydes seks niveauer, der kan gennemføres på lidt over en time. Selvfølgelig kan man spille alle banerne igen i det uendelige for at få en bedre score, men der er intet, der tilskynder en til at genbesøge de enkelte baner, når man allerede har pløjet sig igennem dem første gang. Hvis du kan lide smerte, kan du måske finde en form for fornøjelse i at pine dig selv i denne polygonløse actionskuffelse, men for alle andre er der intet af værdi her.

Afslutningsvis kan jeg ikke anbefale TMNT Arcade: Wrath of the Mutants til nogen, ikke engang de mest dedikerede fans. Selvfølgelig kan det spilles igennem uden irriterende fejl, men med en pris på $30 for blot en times såkaldt "underholdning" føles det ikke acceptabelt nogen steder. Hele produktet føles som en ekstremt sjusket måde at forsøge at tjene penge på uden at gøre sig den mindste anstrengelse, og jeg håber ikke, at folk lader sig narre af Turtles-logoet og køber det i håb om at finde nostalgisk glæde, for når det gælder glæden ved at spille, er der bestemt ikke noget af det her.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+