Det er næsten tre måneder siden, jeg bragte mit preview af KT Racings bud på Test Drive-formlen. Dertil kommer, at jeg i løbet af det sidste år også er vendt tilbage til det seneste kapitel i Forza Horizon-serien, og endda har brugt tid på The Crew Motorfest. Det er her, vi starter og vil ende i de fleste sammenligninger og analyser af Test Drive Unlimited: Solar Crown; en alternativ serie, der dog på mange måder har været med til at skubbe denne type bilspil fremad. Horizon-serien har været indfaldsvinklen for mange spillere, inklusive undertegnede, og har fået gode anmeldelser for hvert nyt kapitel. Så det er ikke underligt, at udviklere gerne vil lave deres egen version. Selvom man ikke kan komme uden om nogle grundlæggende ting, formår Solar Crown alligevel at skabe sin egen identitet.
Den første bemærkelsesværdige ting er, at vi starter i et mere tæt bymiljø end de sædvanlige åbne landskaber, som Playgrounds serie byder på, og her er der ingen antydning af nogen festival. Faktisk er spillets mere nedbarberede tilgang til racerløb ganske velkommen, da det sætter dig og vejene i centrum. I stedet er det et system, hvor det gælder om at opnå et større og bedre omdømme, hvilket selvfølgelig primært opnås ved at vinde løb. De fleste af disse, i hvert fald i de første par timer af spillet, finder sted på smalle gader. Meget af det, jeg oplevede med hensyn til fysikken i mit preview, er stadig gældende. Bilerne er lidt træge, næsten bagtunge, uden at være svære at styre, men generelt er kørefornemmelsen god med fokus på arkadesystemer. Dette mærkes både i, hvordan bilerne føles at køre, men også i de objekter, der smadres, når man kører igennem dem på bekostning af hastigheden. Selv en frontalkollision med 200 km/t mod en mur er ikke noget at bekymre sig om, da man blot kan sætte bilen i bakgear og køre videre med en lidt ødelagt kofanger.
Jeg er lidt splittet med hensyn til spillets visuelle præstationer som helhed. På PC synes jeg, at det til tider ser rigtig godt ud, men på PlayStation 5 var det mere ujævnt. Spillet har bestemt sine øjeblikke, men ofte skifter lyset i eksponering, og det samlede indtryk af opløsning og detaljer er uensartet. Derudover er byen meget øde, både hvad angår trafik og mangel på liv og bevægelse. Da der ikke er nogen festival som i Horizon, føles det hele som en kulisse, især blandt skyskraberne og bygningerne. Miljøet udenfor virker lidt bedre, hvor det grønne landskab giver en velkommen kontrast. Det er tydeligt, at de har været omhyggelige med det visuelle, men jeg savner den storslåede natur og de udsigter, som jeg har været vant til. Dette skyldes primært en begrænset draw distance, der ikke præsenterer omgivelserne på en imponerende måde.
Lydbilledet er også relativt fladt. Bilerne lyder, som de skal, men atmosfæren mangler mange steder. Jeg synes, at løbene føles lidt for øde i det samlede lydbillede, selv når otte køretøjer støder sammen. De områder, man besøger, er næsten helt stille, bortset fra en radio, der spiller musik. Stemmeskuespillerne tilføjer heller ikke meget, da de kun optræder i begyndelsen for at introducere tingene.
Sammenligninger med Horizon-serien er uundgåelige, men jeg vil forsøge ikke at dvæle for meget ved det, da spillet skal stå på egne ben. Vi går hurtigt videre til systemet med at optjene omdømme, som i bund og grund er færdighedspoint forklædt som omdømme. Det første store mål er at nå level 12, og her begynder en af spillets to klaner at få din opmærksomhed: Street-klanen, som jeg valgte, og Sharp. Street er centreret om et livligt diskotek, mens Sharp har en mere sofistikeret tilgang til racing. Når du når level 12, kan du vælge, hvilken klan du vil tilhøre, og et besøg i deres hovedkvarter viser en af de ting, der gør Solar Crown mere unikt.
I hovedkvarteret kan du bevæge dig rundt i førstepersonsperspektiv, noget der også gentager sig andre steder som hos bilforhandlere, værksteder og på spillets hotel. Det tilføjer ikke meget til oplevelsen, men det føles naturligt at kunne gå rundt i stedet for at navigere alt gennem menuer. Indlæsningstiderne er nu meget hurtige, og bortset fra nogle unødvendige animationer, når man går ind i bygninger eller elevatorer, er overgangen mellem scenerne glidende.
På vejene er der fokus på et futuristisk design med neonlys og skærme, der skaber en lidt underjordisk stemning. Mængden af biler er imponerende, og mærker som Lamborghini, Ferrari og Porsche er tilgængelige for dine optjente penge. Jeg valgte en rød Ford Mustang GT, som jeg dekorerede med røde fælge og røde sæder.
Af de konkurrencer, spillet tilbyder, er der de sædvanlige løb, samt sprintløb, hvor man skal tilbagelægge en distance inden for en bestemt tid. Her gælder det om at nå checkpoints først for at score point. Selvom det ikke er et revolutionerende koncept, tilføjer det variation. Der er også live-events mod andre spillere online, samt andre velkendte udfordringer som hastighedsrekorder.
Det er lidt irriterende, at spillet kræver konstant online-forbindelse. Jeg ville ønske, at man kunne spille offline, men udviklerne har valgt, at spillet skal være online hele tiden.
Spillets charme ligger i at cruise rundt på Hong Kong Island, som er stor og varieret. Selvom skyskraberne og de tomme omgivelser kan virke som kulisser, er der flotte miljøer overalt. Test Drive Unlimited: Solar Crown skubber ikke Forza Horizon af tronen inden for open world racing, men der er stadig underholdende indhold for dem, der elsker at ræse i det virtuelle univers.