Det er et normalt koncept i horror-genren at mennesker bliver plaget af onde væsner - som vi eksempelvis også ser det i Paranormal Activity-serien. Et andet typsik genretræk er teenagere, der skal overvinde sindssyge seriemordere eller uhyggelige monstre - som vi eksempelvis ser det i Stranger Things. Nu har udviklerne fra Question prøvet at finde ud af, hvad der sker, hvis de to typiske horror konventioner slår pjalterne sammen, i deres nye spil The Blackout Club, der prøver at bygge bro mellem horror, stealth og multiplayer.
Efter usædvanlige situationer får de voksne i den lille by Redacre til at zone fuldstændig ud, begynder en gruppe teenagere, der alle lider af nogle underlige hukommelsestab, prøver at finde nogle svar på, hvad der foregår. The Blackout Club kalder teenagerne sig, da de danner gruppen efter en ven blev snuppet af et tilsyneladende overnaturligt væsen. Spillet er et online-only spil (bortset fra de første 30 minutters prolog. Det gør brug af procedurally generated missioner, der skal gøre hvert spil så unikt som muligt.
Du styrer i første person, og det er forholdsvist simpelt at styre. Der er heller ikke særligt meget HUD på skærmen, der er et en health/stamina hybrid-bar og så er der "discovery detector'en". Den sidste del viser, om fjender er opmærksomme på dine bevægelser, og hvor meget larm du laver. Med et tryk på en knap kan din karakter lukke øjnene, det vil lade dig se gemte ting, såsom fodspor og skjulte beskeder.
Det vigtige ved at lukke øjnene er ikke kun at finde fodspor eller at afsløre spor, det er også den bedste overlevelses mekanik, som spilleren har til rådighed. Den lader dig forfølge, The Shape, som er monstret, der tidligere har snuppet gruppens ven. Bæstet lever i skikkelsen af en mand, der rejser gennem verden gennem uhyggelige røde døre med øje-symboler på dem. Ulig andre fjerender, vil han kun komme frem, hvis du har skabt for meget larm, hvilket betyder, at det er muligt fuldstændig at undgå at møde ham - især hvis du er god til at være listig. The Blackout Club har en del andre fjendetyper, og hver af dem tvinger dig til at reagere hurtigt og tilpasse dig situationen.
Spilleren har en del værktøjer til rådighed, og kan være alt fra en grappling hook til bandager, der kan heale. Selvom du kun kan få en af disse genstande med fra starten af en mission, så kan du loote dig til flere undervejs. Desuden kan dine karakterer stige i levels og åbne op for særlige perks, der giver unikke evner i spillet.
Da The Blackout Club kun er online, tænker du måske på, om du overhovedet kan spille solo? Før hver mission bliver du bedt om at skabe en privat eller public lobby eller blive del af en aktiv server. Derfor kan du spille så meget solo, som du har lyst til. Det er dog aldrig svært at finde nogen at spille sammen med. Det er sjovt at spille online, og udviklerne fra Question har eksempelvis lavet en sjov feature, hvor din vejrtrækning og snak gennem din mikrofon vil blive afspejlet i din karakter i spillet. Det kan dog slås fra, hvis man ikek bryder sig om det.
Udover de traditionelle co-op missioner, så har The Blackout Club enb alternativ mode ved navn Stalker Mode. Den låses op for ved Level 5 og lader spiller træde ind i andres missioner og kan sabotere andre spilleres missioner. Det minder meget om måden som Friday The 13th: The Game virker på.
Spillet har en art style, der er både animeret og realistisk. Det vil sige, at den er realistisk, samtidig med, at den bibeholder en tegnefilms-agtig stil. Samtidig er lydsiden er ikke lige så uhyggelig, som den giver spilleren lyst til at overvinde modstanden.
The Blackout Club har et ret unikt take på horror-stealth genre, som den lader spiller opleve frygt i grupper. De automatisk generede baner, gør det dog svært at få noget fortælling ind i spillet. Det kan føles meget monotomt til tider. Især når du ofte skal klare opgaver, der er meget lig hinanden i forskellige baner. Mekanikkerne er dog sjove og både stil og musik er rigtig gennemført.