The Cub

The Cub

Et simpelt men effektivt platform-eventyr venter dig!

Efter Jorden nærmest er gået under i hvad der kendes som The Great Ecological Catastrophe, flygter de rige og privilegerede til Mars og efterlader resten til deres egen skæbne tilbage på Jorden. Efter nogle år sender marsboerne nogle få rumskibe tilbage til Jorden, for at se om det vil være muligt at bosætte sig på planeten igen - og naturligvis for at tage et spil golf i ruinerne af civilisationen.

Alt dette kunne man opleve i det noget anderledes Golf Club: Wasteland, som kom til Apple Arcade i 2018. Her render man rundt og spiller golf i øde postapokalyptiske landskaber, mens man lyttede til musik fra Radio Nostalgia fra Mars.

The Cub udspiller sig i samme univers som Golf Club: Wasteland (som nu hedder Golf Club: Nostalgia). Blandt de efterladte på Jorden var en lille dreng, som af uforklarlige årsager havde overlevet Jordens giftige undergang ved at leve blandt ulve. I The Cub tager man kontrol over den her dreng, som hurtigt bliver jaget vildt af de tilbagevendende golfspillende marsboere, som vil fange ham for at finde ud af, hvordan han har kunne overleve på Jorden - og dermed måske også lære hvordan de selv kan vende tilbage til Jorden igen.

The Cub

Nu går jagten gennem smukke post-apokalyptiske landskaber, fabrikker og byer i et 2D platformspil inspireret af 90'ernes The Jungle Book, Lion King og Aladdin - tilsat lidt Inside og Planet of Lana. Gameplayet er simpelt; man bevæger sig typisk fra venstre mod højre, hopper fra platform til platform, klatre op af lianer, løser mindre puzzles, nedkæmper aggressive droner og enten gemmer sig, eller flygter, fra de jagtende marsboere.

I modsætning til de spil fra 90'erne, som har virket som inspiration for The Cub, er det her mere en smuk rejse, end det er et hardcore platformspil. Man kommer gennem nogle virkeligt smukke omgivelser, hvor man kan se tydelige spor efter tidligere civilisation og nogle grimme ting som har udspillet sig blandt de, dengang levende, efterladte på Jorden. Den visuelle stil er nærmest som at se en klassisk animeret film og det hele er smukt designet med en klar rød tråd igennem hele den visuelle side. Designerne har virkelig fået lov til at sætte sit præg på spillet.

Lydsiden præges igen af Radio Nostalgia fra Mars, som man hører igennem en rumhjelm, som drengen finder på en omkommet marsboer. Her hører man radioværten tale om dagligdags ting fra Mars og han forsøger også at afmontere rygterne om, at en dreng på Jorden skulle drive gæk med jagende marsboere. Mellem al snakken er der musik i forskellige genrer og det er lidt usædvanligt, da man er vant til i et spil af den her type, at det er et stemningsskabende soundtrack man hører. Det er også her - men på en anden måde.

The Cub

The Cub er et fint lille platformspil i stil med Planet of Lana, Inside og Somerville og de i alt 9 kapitler kan gennemføres på omkring 3-4 timer, alt efter hvor hårdt man går efter de mange gemte ting i omgivelserne, som så er med til at forlænge spilletiden lidt. Gameplayet er simpelt, og måske også for simpelt for nogen, men det der er der fungerer fint - dog er styringen lidt for løs til nogle af de mere krævende og præcise platformsektioner, så det kan være lidt frustrerende ind imellem.

Isoleret set er The Cub ikke nogen stor spiloplevelse, men hvis man er i stand til blot at læne sig tilbage og bevæge sig igennem den her fascinerende og smukke verden - og bare suge den til sig, mens man lytter til Radio Nostalgia, så er det faktisk en fin og virkelig smuk oplevelse.

The Cub
The Cub
The Cub